איכות זרע, אפשר לשפר? מה מומלץ לאכול?

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


איכות זרע, האם אפשר לשפר? ממה צריך להימנע?

איכות זרע, כמעט 50% ממקרי הפוריות קשורים לאי פוריות של גברים, אך בפועל נראה כאילו נשים נמצאות במערכה הזאת לבד.
את רוב הבדיקות, הכאבים, ההזרקות, תופעות הלוואי הקלות והקשות, עוברות הנשים לבד גם אם בן הזוג נמצא לידן.
(תודה לאלה שתומכים, עוזרים להזריק, מוכנים לקחת כל תוסף ולהגיע לכל בדיקה נדרשת).
לא ברור אם זה בגלל שתפקיד ההריון הוא בהגדרה של נשים והגברים כאן מתקשים לקחת אחריות או בגלל שזה פשוט פוגע באגו.
הגיע הזמן לעבור שלב ולהבין שאתם הגברים שותפים לדרך באופן מלא!!! באופן שווה!! ואתם אפילו קובעים את מין העובר.

בדרך כלל כשבודקים מאפייני איכות של זרע מתמקדים בשלושה גורמים עיקריים:
1. ספירת זרע – כמות, בספירת זרע מונים את מספר תאי הזרע המצויים ביחידת נפח של נוזל הזרע. זרע תקין צריך להכיל לכל הפחות 20 מיליון תאי זרע למיליליטר. ככל שיש יותר תאי זרע כך יש סיכוי גבוה יותר שאחד מהם יחדור למערכת הרבייה הנשית ויפרה את הביצית של האישה. כמות נמוכה מזו מעידה על ספירת זרע נמוכה אשר יכולה להוות אינדיקציה לבעיית פריון.
2. מורפולוגיה – צורת הזרע, לתא זרע תקין יש ראש עגול וזנב ארוך וחזק. לתאי זרע שלהם צורה תקינה יש סיכוי טוב יותר לחדור לביצית ולהפרות אותה. מצב של יותר מ-14% תאי זרע בצורה זו נחשב למורפולוגיה תקינה, מצב של פחות מ-4% יכול להיות אינדיקציה לבעיית פוריות.
3. תנועתיות – מהירות התנועה של הזרע, כדי שתא זרע יוכל להפרות את הביצית הוא צריך להיות בעל יכולת תנועה המאפשרת לו לחדור למערכת הרבייה הנשית ולביצית עצמה. לא לכל תאי הזרע יש תנועתיות גבוהה אם בכלל, למעשה די ביכולת תנועה של 50% מתאי הזרע כדי להצליח להשיג הריון. מספר נמוך מזה מעיד על תנועתיות נמוכה של תאי הזרע.

עכשיו באו נצלול פנימה לעולם הקסום של הזרע וננסה להבין מה משפיע עליו, מה פוגע בו, מה משפר את האיכות שלו, ומה ההשלכות של זה על הפריה בפרט והריון בכלל.
אספתי מאמרים ומחקרים מהרשת, המלצות מנשים שעברו מספר הפלות, אנסה לפשט על מנת להגיע לשורה התחתונה והפרקטית שהיא החשובה באמת כאן.
רק מזכירה כי כרגיל בעולם של רפואה אין אמת אחת, אבל ידע זה כוח, שתפו את הרופא המטפל שלכם ויחד תמצאו פתרון אישי הולם.
.
איך נראה תהליך ההפריה ברחם עם 3 מיליון זרעים?

.

איכות זרע ופרופיל חומצות שומן ונזקי חימצון

קרום הזרע הוא מבנה מפתח המשפיע על מורפולוגית הזרע ותפקודו בתנאים רגילים ופתולוגיים, פרופיל חומצת השומן קובע את הביצועים לא רק של תנועתיות הזרע אלא גם של תגובה אקרוזומלית (שלב ההכנה לקראת כניסת הזרע לביצית, כלומר אם אין הפריות או בשביל להגיע להפריות צריך לעשות איקסי כנראה שצריך לבדוק או לתת את הדעת על הרכב חומצות השומן בזרע) ואיחוי זרע-ביציות (למעשה מפץ ההפרייה).
סקירה זו מציגה ידע זמין על תפקיד הרכב חומצות השומן בזרע ובזרע האדם ודן בהשפעתן של חומצות שומן תזונתיות על פרופיל חומצת השומן של הזרע. כמו כן מדווחים על מחקרים אחרונים במדעי הביולוגיה ובמחקרים קליניים בתחום זה. לאובייקט הנושא של סקירה זו יש יישום פוטנציאלי ברפואה על ידי זיהוי גורמים פוטנציאליים לאי פוריות.
בקרום הפלזמה של הזרע, הרכב השומנים ומידת בלתי רוויה של רלוונטיים לנוזליות הממברנה (קרום), הגמישות ותפקוד הקולטן. תכונות כאלה מעורבות במידה רבה באירועי היתוך הממברנה המתרחשים בהפריה.
מרכיב השומנים של קרום הזרע, מעורבים בתנועתיות הזרע, וביכולת לחדור לביצית.
כמו כן יש לקחת בחשבון גם את פעילות המטבוליטים, (חילוף חומרים), הנוצרים מוויסות דלקת וזיהום, מה שהופך את הזרע לרגיש לחמצון, פוגע במבנה הדנ"א שבממברנה.
באופן כללי, שומנים הם מרכיבים חשובים של קרום תאי הנבט, כאשר הנפח והיחס משתנים בשלבים שונים של הזרע. מטבוליזם לא תקין של שומנים יכול לגרום לתפקוד לקוי של זרע וכתוצאה מכך עקרות גברית. יתר על כן, שומני הממברנה של תאי הנבט מורכבים בעיקר מכולסטרול, פוספוליפידים וגליקוליפידים, הממלאים תפקידים קריטיים בהדבקות תאים והתמרת אותות במהלך הזרע. בנוסף, שמירה על גמישות הממברנה של זנב הזרע חיונית לתנועת בקרום הזרע מבטיחה נזילות גבוהה יותר של תאי הזרע.
מספר מחקרים תצפיתיים שבדקו את הקשר בין דפוסי תזונה, צריכת מזון ותזונה ואיכות זרע מצביעים על כך שהקפדה על תזונה בריאה (למשל דיאטה ים תיכונית) עשויה לשפר את פרמטרי איכות הזרע הגברי.
כפי שצוין, התבגרות האשך (הגיל), התפתחות תאי הנבט ותפקוד הזרע קשורים להרכב השומנים, אותם אפשר להשיג מאגוזים, זרעים, שמנים צמחיים ותוספי תזונה.
איכות זרע, אפשר לשפר?

דווח כי הכללת אגוזים בתזונה מערבית שיפרה באופן משמעותי את מספר הזרע הכולל, חיוניות, תנועתיות והמורפולוגיה, וזה הוסבר על ידי הפחתת פיצול ה- DNA מניעה של שברים.
וכן תזונה מעושרת בויטמין E, אבץ, חומצה פולית וסלניום למשך חודשיים לפחות שיפרה את כמות הזרע ואיכותו.
כמו כן מחקרים על נוגדי חימצון הראו כי תוסף תזונה משמן דגים שיפר את קצב התנועתיות ואת מהירות הזרע.
ידע מעמיק על האופן שבו השומנים התזונתיים משפיעים על הרכב קרום השומנים הזרע, אשר בתורו רלוונטי לתפקוד הזרע, יכול לשפר את הבנת מחזור קרום הפלזמה של הזרע ואת הרגישות לנזקים חמצוניים. מידע כזה יסייע בפיתוח טיפולים תזונתיים מותאמים אישית לשיפור יעילות הרבייה הגברית.
.

מה הקשר בין הפלות לאיכות הזרע?

במחקר שבוצע בבית הספר לרפואה ב"אימפריאל קולג'" בלונדון, נמצא בתאי הזרע של גברים שבנות זוגן עברו הפלות, שיעור גדול כדי פי שניים של נזקי דנ"א בהשוואה לקבוצת ביקורת.
כידוע בדרך כלל הרופאים מתמקדים בגוף האישה בחיפוש אחר סיבות להפלות, איכות הביצית, זרימת דם, רירית הרחם, מערכת חיסון, זיהומים ועוד… פחות בדיקות סביב הזרע.

ד"ר צ'אנה יאיאסנה (Channa Jayasena) שהובילה את המחקר אמרה: "באופן מסורתי, הרופאים ממקדים את תשומת הלב שלהם בנשים כאשר הם מנסים לברר את הסיבות להפלות חוזרות. בריאות זרע הגבר איננו בדרך כלל נושא לבחינה". אלא שהמחקר הנוכחי הוסיף עוד ראיות לפיהן יש צורך לברר את בריאות הזרע כיוון שגם הוא מכתיב את בריאות ההריון.
מחקר קודם טען כי הזרע ממלא תפקיד חשוב בעיצוב השלייה – גורם קריטי באספקת חמצן וחומרי הזנה לעובר.

עוד פורסם בדו"ח גורמים נוספים שעלולים לפגוע בזרע: גיל מתקדם, חימצון ייתר, השמנה, רמות גבוהות של שומן בגוף יכולות לעודד תגובה חמצונית.
.

עוד בספורטלי
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>>  כיצד לזהות ביוץ בעזרת ערכי ההורמון פרוגסטרון
>> עיסוי וחימום הרחם בטיפולי פוריות ושימור

..

איכות זרע מושפע ממשקאות מוגזים וממותקים?

מחקר אמריקאי שנערך באוניברסיטת בוסטון, בדק שתיית משקאות מוגזים וממותקים כהשפעה על מצב הפוריות על גברים ונשים כאחד, המחקר מצא כי שתיית משקה מוגז וממותק אחד ביום מורידה הסיכוי של אשה להרות ב-20%, ומורידה הסיכוי של גבר להפרות ב-33%

ניתוח הממצאים העלה, כי די בשתיית משקה ממותק מוגז אחד ליום כדי להוריד סיכויי להיכנס להיריון ב-20%. נשים ששתו יותר ממשקה ממותק מוגז אחד ליום, הפחיתו בסיכוייהן ב-25%. גברים ששתו יותר ממשקה אחד ביום הפחיתו את סיכוייהם להפרות את בת הזוג ב-33%.

המחקר מצא, שגם משקאות אנרגיה פוגעים בסיכויים להיכנס להיריון. לא נמצא קשר בין שתיית מיצי פירות או סודה לבין הפגיעה בפוריות. לגבי משקאות דיאטטיים, המחקר גילה שהסיכון קיים אך נמוך יותר.
.

איזה בדיקה נוספת מומלצת פרט לבדיקה המקובלת שבודקת כמות, צורה ותנועתיות?

לבדיקה קוראים הלוספרם – בדיקה לזיהוי שברים בדנ"א של תאי הזרע, בבדיקה זו נעשית צביעה מיוחדת המאפשרת להבחין בין תאי הזרע בהם ה- DNA תקין לבין תאי הזרע בהם ישנם שברים ב- DNA. בבדיקה נבחנים כ- 500 תאי זרע ובה משקללים את אחוז התאים שאינם תקינים.

שבירות הדנ"א בתאי הזרע אינה תלויה בהכרח בשאר המדדים הנבדקים בבדיקת זרע שגרתית שבה נבחנים פרמטרים פיזיקלים שונים ללא התייחסות לחומר הגנטי בתאי הזרע ומכאן חשיבותה הגדולה של בחינת מדד זה בזוגות הסובלים מאי פריון בלתי מוסבר או הפלות חוזרות.
בדיקה שמבוצעת במעבדות לפריון הגבר.

מחקרים מדעיים הראו שיכולת השגת הריון עם דגימות זרע בעלות אחוז גבוה מ-30% של תאי זרע עם דנ"א שבור קטנה פי 4 ויותר בטיפולי הזרעות, בנוסף לשיעורי הפריות נמוכים ב-IVF, איכות עוברים ירודה ושיעורי הריונות נמוכים.

מהו מיון זרע (IMSI)? למי יכולה השיטה להועיל?

.
אחד הכלים הנפוצים בהפרייה חוץ גופית לבעיות אי הפריה/זרע היא הזרקת תאי זרע בודד לביציות בצורה יזומה בשם המקצועי זה נקרא מיקרומניפולציה – ICSI
בחירת הזרע מתבצעת אחרי התבוננות במיקרוסקופ המגדילה את התמונה פי 400 מגודל התא הקטן כל כך (מספר אלפיות המילימטר), השיטה הזאת מאפשרת לזהות רק פגמים מורפולוגיים גדולים יחסית.
.
בבלוג של ענת פורת-כץ האמבריולוגית‏ בשם הקסם מאחורי המיקרוסקופ – IVF היא כותבת על מיון זרע להן עיקר הדברים, "לפני כ-15 שנה הוצגה לראשונה על ידי פרופסור ברטוב גישה חדשה המבוססת על הסתכלות בתאי זרע בתנועה בהגדלה גדולה הרבה יותר (פי 6000) בשילוב עם הדמיה דיגיטלית. ההגדלה הגדולה מאפשרת התבוננות מעמיקה יותר באברונים המרכיבים את הזרעון, ובמיוחד בראש ובגרעין שבתוכו. ניתן לזהות וקואולות, אזורים הנראים כמו בועיות חלולות ומצויים לעיתים קרובות בגרעין תא הזרע. שיטת IMSI- (Intracytoplasmic Morphologically Selected Sperm Injection) מבוססת על ההנחה שהזרקת תאים שאינם מכילים וקואולות כלל (או מכילים מעט) תשפר את סיכויי ההריון והלידה. בשימוש בשיטה משולבת היכולת לזהות פגמים בתאי הזרע בהגדלה גדולה עם היכולת למיין ולברור תאי זרע הנראים תקינים מבלי לפגוע בהם. התאים הממויינים מדורגים על פי איכותם המורפולוגית בסולם בן 4 דרגות ונאספים לתוך צלחת מיוחדת. בהמשך, מוזרקים תאים אלו לביציות שנשאבו. תהליך מיון הזרע מוצע כיום בתשלום למטופלים המעוניינים בו על ידי מספר מעבדות פרטיות שהתמחו בשיטה ועלותו אינה כלולה בסל הבריאות".
"מספר מחקרים הראו עלייה בשיעורי הריונות ולידות וירידה בשכיחות הפלות לאחר ביצוע IMSI במחזורי טיפול של זוגות שחוו כשלונות חוזרים לאחר החדרת עוברים לרחם, ובזוגות שאובחנה אצלם אי פוריות על רקע בעיה חמורה בצורניות תאי הזרע".

באתר של מרכז ברטוב כותבים כי מיון זרע בשיטת פרופסור בנימין ברטוב, מכפילה את שיעור ההיריונות, מגבירה את שיעורי ההשרשה, מקטינה את שיעורי ההפלה בטרימסטר הראשון, מעלה פי2 את הסיכויי ליילוד חי.
"שיטת IMSI מבוססת על פענוח 80 הגדרות שונות של מבנה ראש תא הזרע. הגדרות אלו פותחו על-ידי פרופ’ ברטוב, לאחר מחקר שנמשך כ- 20 שנה בשימוש במיקרוסקופים אלקטרונים חודר (TEM) וסורק (SEM) המאפשרים הגדלה של פי 20,000. לשימוש הקליני, פותח מיקרוסקופ אור הפוך המגדיל פי 6,000 הנעזר באופטיקת DIC".

.

איכות זרע, איך יראה העתיד?

אסיים בכתבה שסכמה ספר חדש בשם "הכימיקלים המסוכנים שמאיימים על עתיד האנושות", אותו כתבה האפידמיולוגית ד"ר שאנה סוואן, בו היא מתריעה על האופן בו כימיקלים משבשי הורמונים משפיעים על הפוריות והבריאות של נשים וגברים כאחד.
ד"ר סוואן מסכמת יותר מ -25 שנות מחקר על ההשפעות הבריאותיות של חשיפה למזהמים סביבתיים, אחרי שקראה לראשונה דוח על ירידה בספירת הזרע שהתפרסם בשנת 1992

הספר, באופן שמזכיר את הדיסטופיה ב "סיפורה של שפחה" של מרגרט אטווד, מתאר את האופן בו כימיקלים בסביבתנו ואורח החיים המודרני משבשים את האיזון ההורמונלי שלנו וגורמים לבעיות רבייה שונות, כולל ירידה בספירת זרע, פגיעה בפוריות נשים וגברים, לבעיות בריאותיות ארוכות טווח שממשיכות גם אחרי גיל הפוריות, ולבעיות שעוברות הלאה לדורות הבאים.

אחד הפרסומים הבולטים בנושא שהעלה את הנושא למודעות היה דווקא מחקר שפרסמו חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים בשנת 2017. המחקר מצא כי בקרב גברים מצפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה, ספירת הזרע הממוצעת ירדה ביותר מ -50% בפחות מ -40 שנה, ועקומת הירידה לא הראתה סימנים של השתטחות. לממצאי המחקר השלכות משמעותיות שכן ירידה בספירת זרע ורמת הפוריות קשורה גם לסיכון מוגבר לאשפוז ומוות מוקדם.
לדברי סוואן "הכימיקלים המסוכנים מכווצים את גודל הפין ואת נפח האשכים.

לפי ד"ר סוואן, הכימיקלים האחראיים למשבר נמצאים בכל דבר, החל מכלי פלסטיק ואריזת מזון, בגדים עמידים למים, ניחוחות במוצרי ניקוי, סבונים ושמפו, אלקטרוניקה ושטיחים, כריות, קבלות מכספומטים, מעכבי בעירה, חומרי הדברה ועוד. חלקם, המכונים PFAS, ידועים כ"כימיקלים לנצח", מכיוון שהם אינם מתפרקים בסביבה או בגוף האדם. הם פשוט מצטברים והנזק שלהם מתגבר, באזורים מסוימים בעולם ישנם גברים בממוצע כיום יש מחצית מהזרע שהיה לסבו.
החומרים המסוכנים ביותר עבור גברים הם פתאלאטים (phthalates) שנמצאים במוצרים רבים, מפלסטיק ועד שמפו. הם מורידים את רמות הטסטוסטרון ואת ספירת זרע. אצל נשים הם עלולים להקדים את גיל המעבר, לציסטות בשחלות, או לשבש את המחזור החודשי.

ההתמקדות של סוואן בספר בבעיות פוריות אצל גברים מעידה על כך שהקהילה הרפואית כבר מכירה בכך שבריאות שני המינים חשובה באותה מידה. כשזוג לא יכול להרות או אישה עוברת הפלות, האישה בדרך כלל נושאת באשמה. סואן שוברת את המיתוסים סביב חוסר היכולת להרות. זה נכון שככל שנשים מתבגרות, יכולתן להיכנס להריון יורדת, אך סוואן מזכירה לנו ששעון הרבייה של הגבר מתקתק גם הוא ככל שהוא מזדקן. זרע לא תקין, שכיח יותר ויותר בקרב גברים מעל גיל 40, ויכול לגרום להפלות.
מחקרה של סוואן מראה שספירת הזרע עשויה להגיע לאפס עד שנת 2045

אצלי בקלניקה אני יכולה להעיד שלאחרונה מגיעים גברים ונשים עם בעיות פוריות גם מתחת לגיל 30 כך שאולי מה שד"ר סוואן כתבה נשמע קיצוני אבל אנחנו כנראה בדרך לשם…. 

תאכלס ביום יום, ממה צריך להימנע?
סטרס, שתייה מתוקה, אלכוהול, עישון, כימיקלים, חומרי הדברה, בחירת מוצרי טיפוח אישיים נטולי פתאלאטים ופרבנים, לא לחמם מזון במיקרוגל בפלסטיק, תרופות, סמים, פעילות גופנית מוגזמת, חשיפה קבועה וממושכת לטמפרטורה גבוהה, זיהום ורעלים, טלפונים ומחשבים (לא על הרגליים או בכיס) אוכל מעובד ועתיר סוכרים.

במה צריך להשקיע? שינוי זרע לוקח סביב 100 ימים, זה הזמן שלוקח לזרע הגבר להתפתח 70-80 ימים להיווצרות ו 20-30 יום להגיע לבשלות
תעשו כושר, תזוזו (ישיבה במשך שעות ארוכות השפיעו על תנועתיות הזרע והספירה לרעה), צאו לשמש ויטמין D מאוד חשוב כאן החשיפה לשמש מגבירה את רמות הטסטוסטרון, תוסיפו לתפריט שומנים טובים עם אומגה 3 ו-6, את הסויה תורידו מהתפריט שלכם, תוסיפו אנטיאוקסידנטים כמו ויטמין C או E, בטא קרוטן, סלניום, אבץ, חומצות אמינו, ל-ארגינין , קרנטין – L-Carnitine, ויטמין B6, B12, חומצה פולית, קיו10, אגוזים וזרעים.
לאגוזים יש היסטוריה ארוכה הקושרת אותם עם הריון בריא ותקין. במחקר שנעשה על 119 גברים נמצא כי הקפדה על תזונה עשירה בשקדים ואגוזים במשך 14 שבועות העלתה את ספירת הזרע בכ-16%.

אם אתם מחפשים משהו טבעי כנסו לכתבה הזאת "הפורמולה של מרסל" פורמולה שקיימת דורי דורות, לא ברור איך הסבתות ידעו על נפלאות האגוזים והזרעים בלי מעבדות ובלי מחקרים והבנה שצריך לפחות 100 ימים של שינוי, שגברים אחראים באותה מידה כמו נשים להצלחת ההריון.
הפורמולה יעודית לחיזוק, משלימה חוסרים של ויטמינים ומינרלים בתא אחד בודד, מומלצת גם לגבר גם לאישה, פורמולה 100% טבעית, בעבודת יד, בכתבה אפשר לראות איך דרוג איכות העוברים עולה מחודש לחודש לחץ כאן


תעשו שיתוף, תפיצו את הכתבה הזאת, היא חשובה, היא יכולה לעזור לכל כך הרבה זוגות שמשתוקקים לילד!!!

מקורות
https://did.li/V5HNf, https://did.li/hOwlC
https://did.li/omTfT, https://did.li/WINw5
https://did.li/0arCN , https://did.li/DOwlC
https://did.li/3ZYYH, https://did.li/SxlTY

טלי - מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק
וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!






כתבות נוספות

לכל המאמרים