כיצד לזהות ביוץ בעזרת ערכי ההורמון פרוגסטרון

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


כיצד לזהות ביוץ? רגע, מה זה ביוץ בכלל?

ביוץ, זה שלב בו משתחררת ביצית בשלה (בדרכ ביצית אחת, או 2 במקרה של תאומים, אלה אם את מזריקה הורמונים) מהשחלה ונודדת לכיוון החצוצרה… אם בחצוצרה תפגוש הביצית תא זרע, ישנו סיכוי להפריה.
חלון ההזדמנויות להפריית הביצית קטן מאוד שכן הביצית ממשיכה לאחר מכן בתנועתה מהחצוצרה לכיוון הרחם, אם התקיימה הפרייה הביצית המופרת תיצמד בחוזקה לקיר הרחם, כלומר יתחיל תהליך של השתרשות, אך אם הביצית לא תעבור הפריה היא תיפלט עם דם ורקמות בווסת.

כל אישה שמנסה להיכנס להריון בצורה טבעית או בעזרת טיפולים יודעת מה חשיבות יום הביוץ, אבל כשמדובר על מטופלות בהפריה חוץ גופית החשיבות גדולה יותר כי בבמשך מספר ימים הוזרקו הורמונים ולכן על מנת לדייק הן עושות  בדיקות דם ומעקב זקיקים צמוד, (I.V.F או הזרעה או החזרת מוקפאים), על מנת לזהות את יום הביוץ בדיוק המירבי. שחס וחלילה לא יפספסו את המועד הנכון כי במקרה שזה קורה לא תתבצע שאיבה ולכן הזרקת ההורמונים הייתה לחינם, עוגמת הנפש כל כך גדולה, שאני אנסה לעזור לכן בצורה פשוטה וברמה בסיסית ביותר לזהות את הרגע שלפני ולהיות קצת יותר ערניות לתהליך, תהליך שבו הנשים בעיקר "מבצעות" ודעתן פחות נשמעת, בין אם חוסר רצון לדעת ולהתמסר לרופא, או בין אם חוסר ידע לעולם חדש שכל הזמן יש מה ללמוד ולהתחדש בו.
אז אנסה שזה יהיה קצר וברור בעזרת דוחות מעבדה.

>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות לחצי כאן גם את יכולה, כנסי יש דוחות מעבדה!
.

כיצד לזהות ביוץ ע"י דוחות מעבדה?

למרות שיש מספר הורמונים בבדיקות הדם שהרופא עוקב אחריהם ואלה הערכים שלהם בזמן ביוץ:
(רוב הזמן הם במסגרת המדדים האלה)

ESTRADIOL – אסטרודיול  pmol\l 500-1100

PROGESTERONE – פרוגסטרון – 3-6 mnol/l 

LH – הורמון ההצהבה – 8-76 IU/l

אני רוצה להתמקד בפרוגסטרון, כמו שכתבתי למעלה ערכי ביוץ של הפרוגרסטרון נעים בין 3-6 אבל החוכמה היא לא להגיע למספר 3 כי אז הביוץ התחיל, ולכן אוסיף לכאן דוחות מעבדה של סבב, לראות את הורמון הפרוגסטרון בתחילת הסבב וההתקדמות שלו עד שזה מתקרב לשלוש כלומר לביוץ. (אגב כל סבב ואצל כל אחת זה מספר תוצאה שונה, אבל זאת המסגרת).

אז בתחילת הסבב הפרוגסטרון נמוך, כמה נמוך? פחות 1.5 (למרות שזה תלוי ביום בדיקת הדם כי לפעמים זה מתחיל גבוה ואז יורד ואז עולה בחזרה) הנה דוג' בשורה התחתונה רואים קטן מ-0.9 תאריך הבדיקה 22.10

כיצד לזהות ביוץ?

.
.
.
ומבדיקה לבדיקה ערך הפרוגרסטרון מתחיל לעלות, כמה לעלות? כל גוף והקצב שלו אבל ברגע שהוא עובר את ה1.5 כאן את צריכה להיות דרוכה (גם לגודל הזקיקים יש משמעות, ככל שהזקיק המוביל גדול יותר ככה את קרובה יותר), כי זה מתקרב לביוץ, לפי הבדיקה הנוכחית הפרוגרסטרון הגיע ל2.2 תאריך הבדיקה 24.10
כיצד לזהות ביוץ?

.
.
.
ברגע שעוברים את התוצאה 2 יחד עם גודל הזקיקים, (אם הזקיק המוביל באזור 12.13 יש עוד כמה ימים, אם באזור 16,17, הביוץ תכייף מתחיל), ושאר ההורמונים הגוף מתכונן לביוץ, והרופא מחליט או שצפיפות בדיקות הדם עולה או שמתזמנים ביוץ.
במקרים בהם חסרה הבשלה של הזקיקים אבל הפרוגרסטרון עולה, מדכאים את המערכת בעזרת הורמוני דיכוי כדוגמת צטרוטייד או דקפפטיל.
.
במידה ומדובר על החזרה של מוקפאים על בסיס טבעי וממשיכים לעשות בדיקות דם, אפשר לראות יום אחרי 25.10 שהפרוגסטרון  קפץ ל7.5 כלומר ב24 שעות האלה התרחש הביוץ.

אגב יש גם התחלות ביוץ עם פרוגרסטרון נמוך יותר משלוש, לא שכיח אבל קיים וההפך יש גם מצבים בהם הפרוגרסטרון יותר גבוה מ – 3 וזה לא מעיד על ביוץ, כמו במצבים בהם נשים לוקחות את התוסף DHEA הפרוגסטרון יכול להיות סביב 7-8.  וכן במצבים של נשים עם הרבה זקיקים, לדוגמא שחלות פוליציסטיות. גם שם הפרוגסטרון עולה לפעמים מעל 3 ללא ביוץ.

אני מקווה שעכשיו שיהיה לכם קצת יותר קל להבין מה קורה בגוף שלכן בזמן הסבב ותוכלו להיות עם היד על הדופק ולהבין מתי מתקרב הביוץ במקביל לרופא, אם כי חשוב להגיד הרופא מתחשב בעוד מספר פרמטרים נוספים על מנת להגיע לדיוק מקסימלי (על זה לא כתבתי על מנת לא לבלבל אתכם, אבל הרופא מתייחס לעוד הורמונים פרט לפרוגרסטרון וכמובן למעקב זקיקים).

יש מצבים בהם הביוץ מגיע אבל הזקיק מתקשה לגדול ולא מגיע לבשלות, לדוג נעצר סביב 14-16מ"מ
במצב כזה אפשר להיעזר בתוסף דיאה שמשלים חוסרים, מאזן הורמונלית במצבי חסר ועוזר לזקיק לגדול,
יש רופאים שממליצים על דיאה, יש רופאים שפחות שמתחברים לזה, בכל מקרה זה חייב להיות בהתאמה אישית כולל איזה מינון לקחת.
שתפי את הרופא שלך ותחליטו יחד.

באינטרנט אפשר לרכוש את התוסף ללא מרשם, זה מוצר מעולה ויחסית זול מאייהרב, תנסו את הקוד הנחה הזה DJX1227 יש מצב שזה יוצא סביב 50ש'  https://iherb.co/uWqgjq5
.

התוסף מיוצר על ידי חברת Natrol, יצרנית תוספי תזונה ותיקה וגדולה אשר קיימת למעלה מ-35 שנה! החברה חרטה על דגלה ייצורים של מוצרים באיכות הגבוהה ביותר ללא פשרות! כיום, הם חברה גדולה ומצליחה עם מגוון רחב של תוספי תזונה ומוצרי בריאות.

עוד בספורטלי
>>
שימור פוריות | הקפאת ביציות או הקפאת עוברים + מחירון 
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>> עיסוי וחימום הרחם – דרך טבעית לעבות רירית רחם
>>
 
רזרבה שחלתית נמוכה – מה זה? והאם יש טיפול?
>> איכות זרע, אפשר לשפר? מה מומלץ לאכול?
>> הקפאת עוברים או ביציות?

.

טלי - מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק

וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!

 







כתבות נוספות

לכל המאמרים