ביוץ ווסת והמחזור החודשי, מה חשוב לדעת בטיפולי פוריות?

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


ביוץ ווסת והמחזור החודשי, מה חשוב לדעת בטיפולי פוריות?
ובכלל אם רוצים או לא רוצים להיכנס להריון

ביוץ ווסת והמחזור החודשי, לא בהכרח בסדר הזה, אבל בואו ונתחיל.
בכל חודש במהלך השנים שבין גיל ההתבגרות למנופאוזה, גוף האישה עובר מספר שינויים כדי להכין אותו להריון אפשרי, סדרה זו של אירועים מונעת ע"י הורמונים שמנהלים את המחזור החודשי.

המחזור החודשי מלשון מחזוריות, והוא חוזר על עצמו בממוצע כל 28 יום,
והמספר הזה חשוב, ממש חשוב וארחיב עליו בהמשך…

למחזור החודשי 4 שלבים:

1. ווסת – היום הראשון של המחזור, משך הדימום בממוצע מתקיים בין  3-8 ימים, הרירית העבה של הרחם שנוצרה במחזור הקודם על מנת לתמוך בהריון לא קלטה הריון ולכן היא לא נחוצה יותר, הגוף מפרק את הרקמה ומתנקה מהרירית העשירה בהורמונים באמצעות הדם, תהליך שמתחיל כתוצאה מירידת ההורמונים אסטרוגן ופרוגרסטרון כשבשבוע האחרון של המחזור הגוף מבין שאין הריון ומתחיל סבב חדש, רמת ההורמונים יורדת בהדרגה וכשהדימום מתחיל מחזור חדש מתחיל, זאת הסיבה שעושים בדיקות דם בתחילת סבב, לקבל את מדדי ההורמונים בשפל שלהם, נקודת הפתיחה חשובה מאוד ויש משמעות למדדים מול פרופיל הורמונלי תקין, אפשר לקרוא על זה עוד כאן.
.
ביוץ ווסת והמחזור החודשי, מה חשוב לדעת בטיפולי פוריות?
.
2. שלב הפוליקולרי, טרום ביוץ – שלב זה מהווה את המחצית הראשונה של המחזור החודשי, מהיום הראשון של המחזור/ווסת ועד בין 10-17 בממוצע (ומסתיים בביוץ), השלב בו המוח יאותת להורמונים הרלוונטיים להשתחרר על מנת לגייס מספר זקיקים מהשחלות ולהאיץ את ההבשלה שלהם עד לבחירת הזקיק המוביל שישחרר את הביצית הבוגרת בזמן ביוץ, ככל שמספר הזקיקים גבוה יותר כך יש סיכוי גבוה יותר לבחירת ביצית טובה יותר.
כל זה מתקיים בסבב טבעי, וכשאת מזריקה הורמונים על מנת לגייס יותר זקיקים שיגיעו לביוץ, את למעשה "רוכבת" על הסבב הטבעי וגורמת למניפולציה שמאלצת את הגוף לבחור יותר מזקיק אחד שיגיע לביוץ.

כמה דברים חשובים בשלב הזה בטיפולי פוריות
מטופלות פוריות יודעות שלהורמון הזה קוראים FSH (הורמון מגרה זקיקים) והוא אחד המדדים לרזרבה שחלתית נמוכה, משרד הבריאות קבע שמעל 10 זה איתות שהרזרבה יורדת והגוף מתקשה לגייס הרבה זקיקים.
עוד דרך לזהות רזרבה שחלתית היא דרך ספירת אותם זקיקים,
ובשפה המקצועית – בדיקת זקיקים האנטרליים בשחלות – AFC (antral follicular count)
ככל שהגוף מצליח לגייס יותר זקיקים הרזרבה נחשבת לטובה יותר, ומן הסתם ככל שאת צעירה יותר מספר הזקיקים שהגוף מגייס גבוה יותר.
איך תדעי כמה זקיקים הגוף שלך מגייס? כל מה שצריך לעשות זה בדיקה פשוטה של US רק צריך להיות מודעת ולבקש אותה או מהרופא נשים או מהרופא פוריות שלך, אז אם יש לך מעט זקיקים זה לא אומר שלא יהיה ביוץ או הריון זה רק אומר שיש פחות מבחר ולא תמיד ממה שנשאר לבחור זה מספיק טוב ליצירת חיים חדשים, אפשר לקרוא על רזרבה שחלתית כאן.
עוד תהליך שמתקיים בשלב הזה בעזרת ההורמונים שמופרשים הוא עיבוי רירית הרחם שמתעבה בהדרגה, אותם זקיקים אנטרליים, עוברים סטימולציה הורמונלית וגדלים, במהלך גדילתם זקיקים אלו מפרישים אסטרדיול (אסטרוגן). האסטרוגן מביא לגדילה ולהתעבות של רירית הרחם כהכנה להשרשה בעתיד של ביצית מופרית.
במצב טבעי, השלב הזה מסתיים כאשר מתחיל תהליך של ביוץ, הזקיק הנבחר הופך להיות הזקיק הדומיננטי ועובר דרך החצוצרה אל הרחם בעוד ששאר הזקיקים מתנוונים.
בטיפולי פוריות השלב הזה מסתיים בשאיבה בתקווה של מספר ביציות ולא רק אחת, בעזרת אותם הורמונים חיצוניים שמכניסים לגוף על מנת לעשות מניפולציה למוח שמעודדת את הגוף לבחור יותר מזקיק אחד וזאת על מנת שמספר הביציות הבשלות יעלה ולביוץ יגיעו מספר גדול יותר מביצית אחת.
לכמה זקיקים מומלץ להגיע בשאיבה אחת?
זאת שאלת השאלות, יש נשים שהגוף שלהם יגיב יותר טוב במספר מצומצם וקטן ולפעמים אפילו זקיק אחד יספיק, ויש נשים שצריכות יותר, בכל מקרה צריך לדעת שתפקיד הרופא זה להתאים לך פרוטוקול בהתאמה אישית (זהירות גם מגירוי יתר, אפשר לקרוא על זה כאן), ראוי שבראשית הדרך אתך הוא ילמד את הגוף שלך את אורך המחזור ומתי את מבייצת ללא התערבות חיצונית ובהתאמה יתכנן את הפרוטוקול ואת מינון ההורמונים.

3. שלב הביוץ – ביוץ הוא תהליך יציאת ביצית בשלה מהשחלה וכל מה שהתרחש בשלב הפוליקולרי למעשה הכין את הגוף שלך לסדרה של אירועים הורמונליים המובילים לביוץ.

ביוץ ווסת והמחזור החודשי – הביצית יוצאת מהשחלה אחרי הדקה 2:00 בסרטון, מומלץ לראות!!

הביוץ מתרחש באמצע המחזור החודשי בתגובה לסדרה של שינויים הורמונליים שמתוצרים על ידי שיא באסטרוגן, המתרחש בכל יום מהיום 10 עד 17 של השלב הפוליקולרי בממוצע. שיא זה באסטרוגן גורם לעלייה בהורמון הלוטאין (בבדיקות הדם שלך הוא מופיע כ – LH), אשר גורם לביוץ בדרך כלל תוך 24 שעות ולעתים עד 48 שעות.
בטיפולי פוריות הרופא לוקח שליטה עם ההורמון אוביטרל ומתזמן שאיבה סביב 36 שעות מרגע הזריקה.

ביוץ הוא הזמן שבו ביצית משתחררת מהזקיק הדומיננטי בתוך השחלה, הביצית עוברת לכיוון הרחם בעזרת החצוצרה, ההתעברות מתרחשת בחצוצרה, לא ברחם שלך. ביצית לא מופרית מתמוססת לאחר יום, אך ביצית מופרית ממשיכה במסעה במורד החצוצרה אל הרחם. ביצית מופרית משתרשת ברירית הרחם בין 6 עד 10 ימים לאחר ההתעברות. זו הפעם היחידה במהלך המחזור שבו אישה יכולה להיכנס להריון. נשים המתכננות הריון או משתמשות ב"שיטת המודעות לפוריות" למניעת הריון עוקבות לרוב אחר המחזוריות שלהן בשיטות שונות כמו טמפרטורת גוף, שינויים בהפרשות הנרתיק וערכות ביוץ, המוכרות גם בערכות LH, וזאת על מנת לדייק, הביצית ברת קיימא עד יום אחד, בעוד שזרע יכול להיות בר קיימא סביב 5 – 3 ימים, תלוי גם באיכות הזרע. המשמעות היא שהימים הספורים לפני הביוץ הם הימים הפוריים ביותר במחזור שלך.

אחזור רגע לדבר על המחזוריות של 28 יום, הסברה הרווחת היא שניתן לדעת מתי היה ביוץ בדיעבד ושהדימום הווסתי מתרחש כ – 14 יום לאחר הביוץ (לכן תמיד אני ממליצה לתעד ווסת באפליקציה, מאוד קל ללכת אחורה 14 יום), הנתון הזה חשוב מכיוון שהמחזורים יכולים לנוע בין 21 ל-39 יום (לא אצל כולן הוא 28 יום ואורך של 28 יום זה תקין וטוב כשאורך של 26 יכול לאותת לירידה ברזרבה), ולכן מועד הביוץ יכול להשתרע על טווח נרחב של כשבועיים, החל מהיום השביעי במחזור של 21 יום וכלה ביום ה-25 במחזור של 39 יום.
מה שאומר שאם את לא יודעת בוודאות איך הגוף שלך מתנהל יהיה לך מאוד קשה להיקלט טבעי.
ומה המשמעות של זה בטיפולי פוריות?
הסיכויים שלך לעזור לגוף שלך בטיפולי פוריות זה כשאת הכי קרובה לטבעי שלך ולכן הרופא שלך גם צריך לדעת אם את מבייצת ביום ה- 18 של הווסת או ביום ה- 14 ולנסות להתאים את הטיפול לסבב הטבעי, כי אם הגוף שלך זקוק ל18 ימים בשביל שהביצית תבשיל ותגיע לשיא שלה אבל בטיפול פוריות שואבים לך ביציות סביב היום ה-12, רוב הסיכויים שזה לא יהיה סבב עם תוצאות מוצלחות.
וגם ההפך, אם את מבייצת ביום ה – 10 לווסת ולכן הגוף לא מצליח להגיע להריון ולידה, האם הרופא יכול לעזור לך להעריך קצת את זמן ההבשלה של הביצית? האם הוא מזהה את הנתון הזה ומתייחס אליו ולא רק שואף להגדיל את מספר הביציות, אלה מתייחס גם פוטנציאל האיכות שלהם.
ולכן ההמלצה שלי, זה חודש אחד לעשות בדיקות דם בלי הורמונים (למרות שחודש אחד זה לא מספיק צריך 3 בשביל תמונה רחבה יותר, אבל אני ראלית מול מערכת הבריאות), רק בשביל ללמוד את הגוף שלך, איך המערכת שלו עובדת הכי טוב בשבילך, מה אורך המחזורים שלך? האם גם את מבייצת 14 יום לפני תחילת הווסת או שהגוף שלך מתנהל אחרת? כי כל נתון רפואי הוא ממוצע ואין וודאות מוחלטת.

4. שלב הלוטאלי
השלב הלוטאלי הוא גם השלב האחרון במחזור החודשי, לאחר הביוץ, הביצית מתחילה במסע בן חמישה ימים דרך החצוצרה שלך אל הרחם, ההורמונים FSH ו- LH שמקורם מההיפופיזה ( הורמונאלית שגודלה כגרגר אפונה, הממוקמת בבסיס המוח. ההיפופיזה מייצרת ומפרישה  רבים שבעזרתם שולטת על בלוטות הורמונאליות, לרבות  ובלוטת יותרת , וכן על אברי הרבייה, השחלות והאשכים), מביאים להיווצרותו של הגופיף הצהוב, הנוצר מהזקיק הדומיננטי, אשר ממנו כאמור בקעה הביצית במהלך הביוץ. הגופיף הצהוב נקרא כך ככל הנראה בגלל הצטברות פיגמנט צהוב, בשלב הזה הורמון האסטרוגן שהיה עד עכשיו דומיננטי יורד והגופיף הצהוב מפריש בעיקר פרוגסטרון. פרוגסטרון הופך את רירית הרחם לבשלה לצורך תהליך ההשרשה של הביצית המופרית. רמת ייצור הפרוגסטרון עולה בהתמדה עד 7 ימים לאחר הביוץ, ואז מתחילה ירידה איטית של רמות אלו. לקראת סוף השלב הלוטאלי, מתחילים להופיע רצפטורים הרגישים יותר ל- HCG מאשר ל- LH, ואכן, אם מתקיימת הפריה והשרשה, HCG המופרש (אותו הורמון שבודקים בבדיקת בטא לגילוי הריון) מהטרופובלסט (שכבת התאים החיצונית של הביצית המופרית, שמתפתחת לשליה, ולשק השפיר), יכול לתמוך בגופיף הצהוב ליצור פרוגסטרון. משך חייו של הגופיף הצהוב ללא היריון הוא 14 יום, כאשר ירידת רמות הפרוגסטרון בסוף השלב הלוטאלי מפנה את הדרך יחד עם ירידה ברמות האסטרוגן לגיוס מחודש של קבוצת זקיקים לתחילת חיי מחזור חדש, מה שמסביר כמה השבוע שלפני הווסת חשוב ויכול להשפיע על גיוס הזקיקים לסבב החדש!
השלב הלוטאלי נמשך בין 11-17 יום אך אצל רוב הנשים הוא 14 יום, וכך קובעים דברים, סביב 14 יום כי זאת הסטטיסטיקה ולכן אם את מזהה שהדברים אצלך מתנהלים אחרת, הרופא צריך להתייחס לזה ולנהל את הפרוטוקול בהתאם.

ביוץ ווסת והמחזור החודשי, מה חשוב לדעת בטיפולי פוריות?
.

עוד בספורטלי
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>> שימור פוריות בסל הבריאות – בשורה טובה לנשים עם רזרבה נמוכה
>> איכות זרע, אפשר לשפר? מה מומלץ לאכול?
>>
ביצית – האם תזונה ותוספים יכולים לשפר איכות של ביציות?

.

אז לסיכום:

1. על מנת לנסות להשפיע על הזקיקים, צריך לאפס הורמונלית את המערכת כבר סביב היום ה21
2. שבעה ימים אחרי הביוץ הגוף כבר יודע אם התקיימה הפריה והשתרשות ונוצר תהליך של הריון או לא, במידה וכן הורמון הפרוגסטרון יהיה גבוה במידה ולא הוא יתחיל לרדת.
3. האחראי העיקרי לייצור פרוגסטרון זה הזקיק שבו הביצית גדלה, מטופלות פוריות מקבלות תמיכה מחשש שתהליך השאיבה פגע בזקיק והוא לא יכול לייצר פרוגסטרון בכמות הרצויה.
4. רוב הנשים המחזור החודשי שלהן נע סביב 30 – 28 יום, אם המחזור החודשי מגיע כל 26 זה סימן לאיתות של רזרבה נמוכה, אם לוקחים אחורה 14 יום ליום הביוץ זה אומר שהביצית מבשילה ביום ה-12 וזה כנראה מוריד מאיכות הביצית.
5. אסטרוגן ופרוגסטרון הם הורמונים הכרחיים לרירית הרחם, כל אחד בטיימינג שלו.
6. בכל שלב של המחזור החודשי רמת ההורמונים משתנה ולכן משמעות הערכים של בדיקות דם היא תמיד מול איזה יום של הווסת הם נעשו.
7. במידה ואת מחזירה מוקפאים, לא בטוח שאת צריכה תמיכה, על מנת לדעת אם הגוף מגיע לרמה טובה של פרוגסטרון בסבב טבעי, תעשי בדיקת דם ביום ה21 לווסת לבדוק לאיזה רמה הגוף מגיע לבד ואם יש טעם להוסיף עוד תמיכה.
8. תהליך השתרשות העובר מתקיים בין 6-10 ימים מרגע ההפריה.
9. זה לא סוד שרופאי הפוריות במדינת ישראל עמוסים וזה לא משנה אם זה פרטי או ציבורי, ולכן אני ממליצה לכל אישה ללמוד על הגוף שלה ולהגיע עם כמה שיותר ידע ומוכנות לתהליך, כי ידע זה כוח ותוכלי להיות שותפה פעילה בתהליך ולא רק מקבלת הנחיות ומבצעת בלי להבין דבר.
10. מדינת ישראל מספר 1 בעולם במספר מחזורי טיפול, מקום לפני אחרון בתוצאות, אם את רוצה לקראו קצת יותר על הסטטיסטיקה לחצי כאן.

ברפואה אין אמת אחת ובטח שלא בטיפולי פוריות, וכמו שהבנת מהכתבה כל אחת היא יחידה ומיוחדת ולא בהכרח נמצאת בטווח הסטטיסטיקה ולכן תלמדי את הגוף שלך ותדרשי את זה גם מהרופא שלך, הרבה לפני שאת מזריקה הורמונים, מול זה תכיני את את הגוף שלך תשלימי חוסרים וביחד תנסו למקסם את הטיפולים, בהצלחה!

.
טלי - מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק

וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!






כתבות נוספות

לכל המאמרים