צילום רחם | בדיקת תקינות הרחם והחצוצרות

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


צילום רחם | בדיקת תקינות הרחם והחצוצרות

צילום רחם, לא דומה לצילום כף הרגל או עמוד שדרה, המילה צילום קצת מבלבלת כאן ולכן חשוב לתת קצת יותר פרטים על הבדיקה הזאת, אז נכון שגם כאן יש הדמיית רנגן של חלל הרחם, תעלת צוואר הרחם ומעברי החצוצרות, אבל במקביל ישנה צינורית מיוחדת שמזליפה לחללי הרחם דרך צוואר הרחם חומר ניגוד המכיל יוד, אותו יראו בבדיקה. חומר הניגוד ממלא את כל תעלת צוואר הרחם, חלל הרחם ומעברי החצוצרות. הפעולה נעשית תחת שיקוף רנטגן (הדמיה) רציף של התהליך, בניגוד לצילום שהוא הדמיה חד-פעמית (כמו צילום כף רגל או עמוד שדרה).
למעשה חומר היוד מדמה את המסלול שהזרע עושה בדרכו לביצית, ובהעדר זרימה תקינה משקף פתלוגיה.
לסיכום, צילום רחם היא בדיקה גניקולוגית שמטרתה לזהות או לשלול בעיה במבנה הרחם או במצבו.

צילום רחם | האם זה כואב?

כאב זה עניין אישי וגם מין הסתם תלוי בחסימות שבהם חומר הניגוד נתקל בדרך, אבל עדויות של מטופלות אומרות שזה נע בין סביל ולא ביג דיל לגיהנום וחלק מחפשות לעשות את זה בהרדמה מלאה.
זאת אולי הבדיקה היחידה ששמעתי עליה במהלך טיפולי פוריות שנשים יוצאות עם דמעות ותחושת אונס ורעד בכל הגוף.
מברור עם רופא על העובדה שיש נשים שהבדיקה עברה אצלם כאב קל מול נשים שממש חזרו בטראומה מסתבר שגם למי שעושה את הבדיקה יש השפעה על רמות הכאב, המהירות בה החומר מוזרק לחלל הרחם בהחלט משפיעה על רמות הכאב וכלל שההזרקה איטית יותר הכאב עדין ואצל חלק מהנשים לא מורגש בכלל.
אז אם אתן רגישות לכאב מומלץ לקחת אופטלגין לפני ולנסות למצוא רופא שאתן סומכות עליו שיהיה עדין בהזלפת החומר ויהיה רגיש אליכן.
כי כמו שכתבתי קודם אין אמת אחת יש נשים שאומרות שזה היה לא נעים אבל לא יותר מזה ויש נשים שממש יצאו בטראומה מהבדיקה.

אז מתי שולחים נשים לצילום רחם?

אם את בטיפולי פוריות אז בדר"כ אחרי 3 הזרעות שלא צלחו או נשים המנסות להיכנס להריון באופן ספונטני במשך תקופה ארוכה ולא ידוע על הפרעת פריון, כחלק מן המאמץ לברר אם אכן קיימת בעיה פיזיולוגית עשוי הרופא המטפל להמליץ על צילום רחם לשלול: פיזור זרע לא תקין באגן, היצרות\חסימה בחצוצרות, וכן ניתן לזהות מחיצה ברחם, מצב של רחם דו קרני וכו'.
.
צילום רחם

איך צריך להגיע לבדיקה?

את הבדיקה מבצעים עם סיום הווסת כדי לדעת בוודאות שהנבדקת אינה בהריון ושהרירית של הרחם דקה.
לפני צילום רחם יש להימנע מקיום יחסי מין למשך 48 שעות לפחות.

מתי מקבלים תשובה?

אורך הבדיקה בממוצע הוא כ – 20 דקות, כולל ההכנות אליה (הזרקת החומר המספר ניגודיות) והצילום עצמו באמצעות מכשיר הפלורוסקופ. לפעמים, לאחר תום הבדיקה תהיה הפרשה דמית מן הנרתיק, ברוב המקרים ככולם היא חולפת בתוך יומיים ואינה מלווה בכאבים כלל.
לאחר פיענוח הצילום על ידי גניקולוג מומחה (מה שקורה מיד אחרי הבדיקה) ניתן לדעת אם קיימת בעיה פיזיולוגית ברחם ואם כן, מה מהותה. לפי תוצאות הבדיקה ימליץ הצוות הרפואי למטופלת על המשך תהליך הבירור והסיוע להשגת הריון.
את יוצאת עם דיסק צילום וסיכום הבדיקה בסוף התהליך.

צרפתי סרטון בו אפשר לראות ב2 דקות את הדרך בו הביצית והזרע עוברים על מנת להיפגש, ואת האפשרות לראות למה חצוצרה סתומה (החצוצרה נראת כמו כף יד והיא זאת שמעבירה את הביצית לרחם) לא מאפשרת הריון.

לאחרונה פגשתי ברשת סרטון עם פרופ' יגאל וולמן על בדיקה חדשה שתפקידה להחליף את צילום הרחם הקלאסי שנעשה ע"י הזרקת יוד ותחת שיקןף קרינה.
הגיע הזמן לדרוש שינוי ולבקש את הבדיקה החדשה הזאת!!

.

 הידרוסונוגרפיה
.

עוד בספורטלי
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>>  כיצד לזהות ביוץ בעזרת ערכי ההורמון פרוגסטרון
>> עיסוי וחימום הרחם בטיפולי פוריות ושימור

.

טלי - מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק

וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!






כתבות נוספות

לכל המאמרים