טיפולי פוריות, הקפאת ביציות, הקפאת עוברים, הורמונים פרוטוקולים ועוד…

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


טיפולי פוריות, הקפאת ביציות, הקפאת עוברים, הורמונים פרוטוקולים ועוד…

טיפולי פוריות, הקפאת ביציות, הקפאת עוברים, סוגי הורמונים, פרוטוקולים, הריון, בטא, בלסטוציסט, מוקסה ועוד לא מעט מושגים חדשים שאספתי להנגיש לכם.

## מה זה פרוטוקול קצר? פרוטוקול קצר מתחיל ביום השני או השלישי של המחזור ועד ליום הביוץ, חלק מהפרוטוקולים מתחילים עם הורמון לדיכוי בלוטת יותרת המוח וחלק רק ע"י הורמונים שעוזרים לייצר מספר רב של זקיקים, במהלך ימים אלה מתבצעות בדיקות אולטרסאונד ובדיקות דם מדי כמה ימים כדי לוודא שהזקיקים מתפתחים, ולא לפספס את הביוץ.

## מה זה פרוטוקול ארוך? פרוטוקול ארוך כשמו כן הוא, הוא ארוך יותר, ולרוב הוא מתחיל ביום ה – 21 למחזור, מזריקים חומר שתפקידו לנטרל את בלוטת יותרת המוח בכדאי למנוע ביוץ מוקדם, זה לוקח בממוצע שבועיים ואז מתחילים את ההזרקות של ההורמון שמגרה את השחלות ליצירת זקיקים, סה"כ בממוצע משך הטיפול הזה הוא 4 שבועות וזה בהחלט לא פשוט אם כי יש אומרים שיש יתרון לפרוטוקול הזה ברמה מסויימת להשגת הריון.

טיפולי פוריות, הקפאת ביציות – מושגים של הריון

## מה זה הריון קליני? במה זה שונה מול תשובה חיובית בדם להריון? תשובה: להריון קליני יש גם עדות באולטרסאונד, לעומת הריון כימי שבו מזהים רק את הורמון ההריון בטא-hcg בדם.

## מה זה הריון כימי? הריון כימי זה הריון שמתבטא רק בבדיקת הריון, מתקבלת תשובה חיובית בבדיקת הדם אבל לא רואים שק הריון ב- US. ההסברים הקיימים לסוג ההריון הזה זה או הפלה מוקדמת מאוד, או הריון חוץ רחמי (כאשר העובר משתרש מחוץ לרחם בדר"כ בחצוצרה), יש לציין שאין הרבה מחקרים בנושא ולכן החומר הרלוונטי דל.

## מה זה הריון מולארי? הריון מולארי, הוא תופעה די נדירה של ביצית שהופרתה באופן לא תקין, אך הצליחה להתמקם ברחם. ההריון לא תקין ואינו יכול להמשיך ולמעשה במקום עובר מקבלים מסה של תאים, שהם למעשה גידול שפיר ברחם שחייבים להיות מוסרים בגלל הסכנה של שליחת גרורות בגוף. 1 מכל 1000 הריונות מאובחן כהריון מולארי.

## מה זה בטא? בטא זה הורמון המיוצר בגוף האם כשבועיים לאחר ההתעברות, תפקידו, בין היתר, הוא לעזור בתהליך בו העובר נקשר לדופן הרחם, וגם בייצור פרוגסטרון כדי לתמוך בהמשך ההריון. זאת בדיקת הדם הראשונה שהרופא יבקש ממך לעשות על מנת לאשש הריון,

## בטא חיובית, מה עכשיו? קודם כל מזל טוב! שלב ראשון וחשוב עבר בהצלחה, אבל כמו שכבר הבנת אין רגע דל כאן ולכן את צריכה לעשות בדיקה כל יומיים ולבדוק שהמספר של הבטא עולה בהכפלות, נהוג לבדוק עד לערך של 1000, שבועיים אחרי הבדיקה, כשאת בשבוע 6 לקבוע US לבדוק שק הריון ודופק עוברי. במקרה שלא מתקיימת הכפלה, כנראה שזה הריון לא תקין וצריך להמשיך לבדוק עד לאיפוס ולוודא שזה לא הריון מחוץ לרחם.

 

טיפולי פוריות, הקפאת ביציות – הפלה, נושא שאף אחד לא אוהב לדבר עליו

 ## הפלה – נושא שאף אחד לא אוהב לדבר עליו, אבל חשוב לדעת שהוא נפוץ הרבה יותר ממה שחושבים, בממוצע 25% מההריונות מסתיימים בהפלה ואומרים שבמטופלות I.V.F זה נפוץ עוד יותר, אז למה חשוב לדבר על זה, כי זה לא אומר דבר וחצי דבר על ההמשך והסיכויים להצליח, להפך זה אומר שהגוף יודע לבצע תהליך של השתרשות ובכללי להיכנס להריון, (3 הפלות זה כבר דורש ברור מעמיק יותר).

ישנם 3 דרכים לריקון רחם:
1. לחכות שזה יקרה לבד מה שמכונה הפלה טבעית. יתרונות: אין התערבות חיצונית, אבל יש אומרות שזה מלווה בכאב. חסרונות: אי אפשר לדעת מתי זה יקרה ואם יש משמעות לזמן אז עדיף פעולה יזומה.
2. לבצע פעולה יזומה בחדר ניתוח או בשמו המקצועי – גרידה. יתרונות: את יודעת מתי זה מתחיל, מתי זה מסתיים ואם הכל עבר כמו שצריך את תרגישי מעט מאוד כאב ומעט דימומים. חסרונות: כמו כל סיכון בניתוח+הרדמה, לפעמים נדרשת פעולה חוזרת לתיקון, וכן את תלויה בזמני בית החולים ובכמות התורים.
3. ריקון רחם ע"י כדורים (ציטוטק). כדור שבדר"כ ניתן דרך הנרתיק והוא מעודד הפלה טבעית. חסרונות: מתאים עד שבוע 9, גורם לכאבים ודימום לפעמים חזקים וכואבים, 80% הצלחה ולכן לפעמים בסופו של דברים חוזרים לפעולת הגרידה. יתרונות: אין צורך בהרדמה או בקביעת תור לפני זמני בית החולים, אומרים שהכדור בטוח יותר מגרידה מבחינת פוריות בעתיד.

## מה ההבדל  בין גונל F למנופור? – ראשית אלה 2 הורמונים מובילים בטיפולי פוריות, שמטרתן לגייס יותר זקיקים\ביציות בסבב טיפולים, אז מה בכל זאת שונה?
הגונל F מכיל רק את ההורמון FSH, והמנופור מכיל גם HCG שמשמש כאן במקום LH. כל רופא מחליט אחרת באיזה הורמון להתחיל ובאיזה לסיים כך שאי אפשר להגיד מה נכון ומה עדיף.

## מתי להחליף רופא בטיפולי פוריות? שאלה לא פשוטה בכלל, ראשית את צריכה להרגיש אם משהו לא מרגיש לך נכון, לא מתחבר לך זה כבר סימן שכנראה צריך לחפש רופא מתאים יותר, יש לא מעט רופאים מעולים במדינת ישראל ואפילו כאלה שצריך להמתין מספר חודשים עד לפגישה הראשונה, אבל צריך לזכור שתמיד יהיו נשים שיהיה להם דברים טובים לשתף וכאלה שעברו חוויה שהיא פחות טובה ולכן אין רופא טוב או מתאים, יש רופא שמתאים לך, את צריכה להרגיש, את צריכה לסמוך על הרופא שלך, אם את לא מרגישה שאת יכולה להתמסר לרופא שלך, עדיף שתחליפי, אם את לא מתחברת לגישה שלו תחליפי.

יש נשים שמחליפות רופא אחרי 3 כישלונות, שמחליפות מעבדה\בית חולים, הכל לגיטימי העיקר שתרגישי שאת בידיים טובות ומי שנמצא מולך קשוב לך.

## מה עובי רירית הרצויה? – כידוע יש קשר בין עובי רירית לבין הסיכוי להרות, אבל מה הוא העובי הנכון? אז כמו תמיד אתן כבר יודעות שיש מקרים של קצוות אבל המלצות הרופאים זה בין 7-13 מ"מ, זה כל כך חשוב שהכנתי כתבה שתעזור לכן לעבות את רירית הרחם לחצו כאן.
ואם כבר תזונה, תציצי גם בכתבה על תוספים חשובים להכנה מקסימלית של הגוף לקראת הריון, לחצי כאן.

טיפולי פוריות, הקפאת ביציות | צילום טלי שיאצו

.
## מתי הכי נכון לחזור לטיפולים אחרי גרידה? גם כאן אין תשובה נכונה, יש רופאים שממליצים לדלג על הווסת הראשונה ויש שלא, חלק מהנשים משתפות כי מיד בווסת הראשונה הן נכנסו להריון וחלק מספרות בדיוק ההפך שלקח 6 שבועות עד שהווסת חזרה וגם זה בקושי ליום מה שאומר לפי הרפואה הסינית שזה מצב של "חסר דם" הפוך ממה שאנחנו צריכים להריון, לא מפתיע שיש הרבה שיתופים שהסבב אחרי גרידה היה סבב "גרוע, ריק". אין ספק שהפלה זה טראומה לגוף ולנשמה ולוקח זמן לאפס הורמונים וזרימת דם. בכל מקרה אני מאוד ממליצה לעשות מוקסה לחיזוק הרחם במיוחד אחרי גרידה ולאורך כל הטיפולים, זה מזרים דם ומעודד הזנה בצורה עמוקה שרק מוקסה יכולה לעשות.

## מה זה בלסטוציסטיס? עוברים שמגדלים ליום 5 במעבדה. בשיטה המורפולוגית בהחזרת עובר בודד יפה ביום 3 מקבלים 30-40% סיכוי להריון (תלוי בגיל המטופלת), מול עובר שהתפתח לבלסטוציסט נותן כבר 50-60% להריון.
יתרונות גידול העובר לבלסטו:
1. מעלה שיעור הריונות לטיפול,
2.יש פחות החזרות של עוברים שלא יתנו הריון,
3. בדרכ מחזירים עובר אחד בודד ובכך מפחיתים את הסיכוי לריבוי עוברים.
חסרונות גידול העובר לבלסטו:
1. הרחם הוא עדיין המקום הטבעי והאינקובטור הטוב ביותר לעובר
2. יש לא מעט פעמים שאף אחד מהעוברים לא הצליח להגיע ליום 5 ולכן מטופלות נשארות ללא החזרה בכלל, לכן ההמלצה היא לגדל ליום 5 רק אם יש הרבה עוברים באיכות גבוהה או לחילופין לעשות החזרה כפולה גם יום 3 וגם יום 5..

## מהו מדד הפריות שנחשב לתקין? הפריה של 60% מהביציות מוגדרת כערך תקין, רצוי כמובן יותר.
## מהו מדד ביציות בשלות הנחשב לתקין? 75% מכלל הביציות שנשאבו
## מהו מדד העוברים שהתפתחו לבלסטו (יום 5) הנחשב לתקין? 40% מהביציות המופרות

## מה זה היסטרוסקופיה? (או במילים פשוטות התבוננות בחלל הרחם), הליך רפואי בו מחדירים סיב אופטי אל חלל הרחם לצורך התבוננות, ברוב המקרים ההליך מתבצע ללא הרדמה, תפקיד הבדיקה היא לזהות סיבות שמעקבות כניסה להריון (עובי רירית, פוליפים, דלקות, דימומים וכו').

## מה זה פיפל (pipelle)? פיפל היא ביופסיה של רירית הרחם שכיום היא גם מבוצעת כחלק מתהליך טיפולי פוריות במטרה להגדיל את סיכויי העובר להשתרש ברחם. למעשה פיפל זאת שריטה הגורמת לגירוי ברקמת הרחם, הגירוי היזום גורם לתהליך דלקתי ברחם ולגדילת תאים חדשים שהופכת את רקמת הרחם לדביקה יותר ובכך מגדילה את סיכוי העובר לקליטה, אך לפי פרסומים אחרונים במגזין רפואה יוקרתי נכתב שם שלא היה הבדל באחוזים למי שעשה ולמי שלא עשתה את התהליך להלן התקציר, למרות זאת יש נשים שיעידו שזה עזר להן אחרות יגידו ההפך, כמו תמיד אין שום דבר שמתאים לכולן, וכל אחת מגיבה אחרת.
האם זה כואב? כל אחת ודרגת הרגישות שלה, זה לא נעים אבל לא נורא ונגמר מהר.

## הקפאת ביציות – יודע גם בשם שימור ביציות, מתאפשר לנשים במצבים רפואיים ושימור פריון מסיבות שאינן רפואיות, שימור פריון מסיבות שאינן רפואיות רלוונטי לנשים שמלאו להן גיל 30 אך עד גיל 41 (לא כולל), על פי אתר משרד הבריאות נשים שימור פריון מסיבות שאינן רפואיות יכולות לעבור עד 4 שאיבות או עד להשגת 20 ביציות, תהליך שימור פוריות מסיבות שאינן רפואיות יהיה בעלות פרטית, למחירון ארצי של בתי חולים בארץ לחצי כאן.
בשנים האחרונות החלו קופות החולים להתחרות על הלקוחות ולתת הנחות, קופת חולים מאוחדת מתמחרת ב50% פחות על הקפאת ביציות מסיבות סוציאוליות, בסביבות ה- 4,000 ש' (נכון לקיץ 2020) וכן גם הנחה של 50% מעלות התרופות, כך שסבב יכול לצאת בסביבות 9,000 ש'. אפשר לקרוא על זה קצת יותר כאן.

טיפולי פוריות

טיפול במוקסה – גב תחתון\חימום רחם והזרמת דם | צילום: טלי שיאצו

## מה זה מוקסה ולמה זה טוב? מוקסה זה צמח המשמש לבעירה ברפואה הסינית, את המוקסה מכינים מצמח הלענה הידוע כצמח מחזק מניע ומזרים דם וצ'י, מומלץ לשלב את החימום מהמוקסה במטופלות פוריות על מנת לחזק את הרחם ולהניע זרימה טובה של דם וכן לחזק את הכליות שלפי הרפואה הסינית אחראי בן השאר על פוריות האישה ופוריות הגבר .

עוד בספורטלי
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>>  כיצד לזהות ביוץ בעזרת ערכי ההורמון פרוגסטרון
>> עיסוי וחימום הרחם בטיפולי פוריות ושימור

.

טלי - מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק

וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!






כתבות נוספות

לכל המאמרים