חגית סינדליס | מאלופת ישראל בטריאתלון לאלופה בחיטוב הגוף

קטגוריה: נשים מיוחדות בספורט הישראלי | מאת: סוניה אריאלי


חגית סינדליס | מאלופת ישראל בטריאתלון לאלופה בחיטוב הגוף, מאת: סוניה אריאלי.


.

חגית סינדליס וטריאתלון נשים | יום שבת, ה- 31 למאי 2014, היה ציון דרך היסטורי בטריאתלון נשים. הייתה זו הפעם הראשונה בה נתקיים המקצה האולימפי בתחרות זו. נרשמתי למקצה ועברתי על רשימת המשתתפות. כולנו מכירות היטב זו את זו. מי שחיינית טובה, מי רוכבת מישורית, מי בעליות, מי רצה טוב. כאשר עברתי על הרשימה, צד את עיני שמה של חגית סינדליס. לא הכרתי אותה אז אבל שמעתי עליה. כוכב עולה בשמי הטריאתלון הישראלי. עד עתה התחרתה במקצה הקצר בלבד (ספרינט), בו התגלתה כספורטאית חזקה ויציבה. אמנם היא צעירה ממני ב 9 שנים אך במרוץ לפודיום הכללי כולנו יחד והיא מסוכנת. ידעתי שהיא שחיינית טובה, אך לא היה ברור איך תצלח את המעבר מהמקצה הקצר לארוך, בו טרם התנסתה. האם תשכיל לחלק את כוחותיה בתבונה? האם תקרוס במעבר מהרכיבה לריצה בחום הכבד? היעדר הניסיון הוא בעוכריה אך יתרון הגיל ויכולתה כשחיינית הטרידו אותי.

חששתי מפניה.  

ערב התחרות התייצבתי על קו החוף של הרצליה וצפיתי בשקיעה היפה מול ים רגוע ושליו. קיללתי בליבי. לא טוב לי ים שקט. אני צריכה גלים וים סוער בו שחיינים טובים נוטים ללכת לאיבוד. המצב נראה לא טוב.

מוקדם בבוקר התחרות התייצבנו בשטח ההחלפה. בעודנו עסוקות בהכנות אחרונות של האופניים, חשנו לפתע בתזוזה מוזרה באוויר השקט. תוך מספר דקות עלתה הרוח, סחררה את העלים, הפילה מחסומי קהל, "עשתה רוח" ונעלמה כלא הייתה. כאשר התייצבנו על קו הזינוק, כחצי שעה לאחר מכן, גילינו שרוח האלוהים עברה גם על פני המים. המצופים של השחייה התקרבו לחוף!!!!

.

חגית סינדליס טריאתלון נשים | צילום: טלי שיאצו

ההבדל במיקום המצופים היה כה משמעותי, שגם בעין בלתי מזוינת ראינו שאין כאן 750 בסיבוב (במקצה האולימפי שוחים 2 סיבובים של 750 מטר). התעודדתי מאד!

את קטע השחייה המקוצר חגית סיימה ב- 1:30 דקות לפניי (ציפיתי שהפער יעמוד על 3 דקות). קטע הרכיבה (שהוא הארוך בתחרות) היה צמוד למדי כשתוצאתי טובה יותר ב- 56 שניות. את הריצה עברתי ב- 1:19 דקות מהר מחגית וחציתי את קו הסיום ראשונה, 1:30 לפניה.

שמחתי להיות המנצחת הראשונה במקצה האולימפי בטריאתלון נשים אך שימחתי לא הייתה שלמה. חשתי שזה לא הוגן. הניצחון לא מגיע לי. משב הרוח  ביטל במחצית את היתרון של חגית בשחייה. המאבק הצמוד לאורך כל הדרך עלול היה להסתיים אחרת. 1:30 שסיימתי לפניה הוא בדיוק הפער שחסר לה בשחייה.

לא חשתי בנוח. ניגשתי לחגית ושוחחנו על כך בצורה גלויה ונעימה. הייתה זו תחילתה של יריבות ספורטיבית מכובדת וידידות מופלאה.
.
.

חגית סינדליס וסוניה אריאלי | צילום: פרטי


בהמשך הדרך, הצדק אמר את דברו. חגית התחזקה מיום ליום וב-
2015 הוכתרה כאלופת ישראל כללית במקצה האולימפי. המשכנו להתחרות זו בזו כשבמירב המקרים חגית מסיימת לפניי. לא ידעתי אז איזה שינוי מפתיע יתחולל בחייה של חברתי.

חגית סינדליס | נתחיל מהתחלה

אבל נחזור אחורה. חגית היא ספורטאית מגוונת עם היסטוריה בלתי רגילה. תחילתה בגיל 3, בחוג להתעמלות קרקע, עם ה"זינה" המקומית. היא התמידה בספורט זה עד גיל 6, ולמרות שהייתה גמישה להפליא פגה התעניינותה, ופנתה לכיוון שונה לחלוטין – טניס. גם כאן התאמנה והתחרתה ברצינות. הרומן עם הטניס נגמר בגיל 12, עת גילתה את עולם המים. היא שחתה והתחרתה עד גיל 16, אך גם גורלה של השחייה נחרץ עם המעבר לאומנויות הלחימה. האהבה החדשה נמשכה גם לצבא, שם שירותה כמדריכת קרב מגע.

עם השחרור נכנסה לשלב הלימודים (כלכלה וראיית חשבון) והקמת משפחה עם איתי סינדליס (רץ איכותי בעברו, אלוף הארץ לנוער בריצות בינוניות, עם תוצאות של 1:59 ב- 800 מטר ו – 52 בריצה ל 400 מ'). לזוג נולדו 3 ילדים (היום בני 15, 13 ו- 10) תוך כדי שהיא ממשיכה עם אומנויות הלחימה וריצות קלות.
….

.

חגית ואיתי  סינדליס | צילום: פרטי

בשנת 2009, בעידודו של איתי ובהדרכתו, היא מתחילה להתמקד יותר בריצות, שהולכות ומתארכות. נפח האימונים גדל והיא מתנסה במרתון (3:33). בשנת 2012 איתי עובר קורס מאמנים, חגית קורס מדריכי ריצות ארוכות ויחד עם ליאור שרון, מאמן מקצועי, הם מקימים את קבוצת הריצה "Run4it". ההתלהבות גדולה, והם משקיעים את כל מרצם בהתפתחות הקבוצה. הוריהם גרים בסמיכות ומהווים עזר רב בטיפול בילדים. גם היותם אנשי קיבוץ (גבעת חיים איחוד) מאפשרת להם שילוב קל יותר של הספורט, העבודה והמשפחה. הכל קרוב ונוח.

באופן לא מפתיע, התלהבותה מהריצה מתחילה לשכוך. היא נפצעת קלות ומאבדת את החשק לרוץ. אנשים מספרים לה על ספורט הטריאתלון והיא מחליטה להסתער עליו כמיטב המסורת האישית שלה.

את אמוני השחייה היא מבצעת אצל גרשון שפע, מאמן השחייה האגדי, שזוכר לה חסד נעורים, ומקבלה בשמחה לקבוצת המאסטרס שלו. אמוני הריצה מתבצעים עם קבוצת הריצה שלה ולענף האופניים היא מתודעת עם קבוצת "רוכבי אשכולות" החזקים. מהר מאד היא מגלה שדווקא ברכיבה, מקצוע חדש לה, היא חזקה יחסית. אך אולי אין זה מפתיע. מספר ענפי הספורט אליהם נחשפה בחייה הם כה רבים – שהיא פיתחה מיומנות על בכניסה חזקה ומהירה לכל ענף ספורט חדש…

אפיזודת הטריאתלון שלה היא חזקה, מהירה, אנרגטית, וקצובה בזמן!


.

חגית סינדליס טריאתלון נשים | צילום: איתי סינדליס
.

ב- 2013 היא פוצחת בסדרת תחרויות בטריאתלון קצר (ספרינט) ומגיעה לפודיום בקטגוריית גיל בכל תחרות. פה ושם היא מתחרה באופניים. בהצלחה רבה. ב- 2014 היא עוברת לטריאתלון האולימפי ומהר מאד הופכת לאלופת הארץ (כללית) במקצה זה. היא ממשיכה עם האולימפי אך במקביל מבצעת גיחות גישוש למקצי הסיבולת – חצי איש ברזל. שני ניסיונות (בחיפה ובהולנד) מספיקים לה. זה לא בשבילה. תנו לה את המקצה הקצר. המהיר. החזק. להתפוצץ וללכת. לא בשבילה המרחקים הסיזיפיים. האימונים הארוכים. הרצינות. הבדידות. הכובד המנטלי.

בתחילת 2017 היא מתחילה להשתעמם. כמו פעמים כה רבות בעבר עוטף אותה חוסר השקט. אובדן התשוקה. תחושת מיצוי. היא מנצלת את המומנטום החלש לביצוע ניתוח בקע טבורי אותו דחתה זמן רב. הניתוח לא פשוט ופרק ההתאוששות כולל חודשיים ארוכים של השבתה מוחלטת. מבחינתה זהו סבל נוראי. אך גם זמן למחשבה. והחלטה.

מאז ומתמיד היא ספורטאית "כבדה", שרירית, עם מסת שריר גדולה. פנטזיה עתיקה שמלווה אותה שנים הגיעה לפרקה. זה הזמן לעשות משהו עם השרירים!

חגית סינדליס | וכך נפתח הפרק הבא בסיפורה – פיתוח גוף!  

נפעמת ומסוקרנת היא נכנסת לעולם החדש. ייעוץ והכוונה היא מקבלת אצל המאמן גדי טרוני מחברת RESTART שמלווה אותה עד לתחרות. בהתחלה היא מתקשה למצוא את מקומה. איננה רגילה לאוכלוסייה בתחום. כספורטאית מקצועית וחזקה היא באה להתחרות. ולנצח. נבדלת מהספורטאים האחרים שבאו רק לרדת במשקל, לחטב טיפה, להעלות דימוי עצמי.      

היעד הראשון שלה הוא אליפות איגוד ה- NABBA באוקטובר 2017. מדובר בתחרות יופי על החזות החיצונית. אין משמעות לביצועים כלשהם. המתחרות מחולקות ל – 3 קטגוריות:

  1. Beginners – בחורות צעירות ורזות מאד, בעלות מסת שריר מזערית הנמדדות עפ"י עמידה ותזוזה.
  2. מיס ביקיני – ותיקות יותר אך עדיין רזות מאד וארוכות. גם בקטגוריה זו מסת השריר היא מזערית אך הבנות אתלטיות יותר, אסתטיות ויפות.
  3. מיס שייפ – נשים מאסיביות, מתקדמות בוותק, כשהדגש כאן הוא חיטוב, פרופורציות ומסת שריר יפה. חגית מיועדת לקטגוריה זו.

     .

חגית סינדליס פיתוח גוף | צילום: איתי סינדליס

תכנית האימונים מתחלקת לשניים – חדר כושר ואימונים אירוביים. את חדר הכושר היא פוקדת 6 פעמים בשבוע, לאימון של כשעה וחצי בשיטת AB (יום אחד תכנית A לאזורי גוף מסוימים, היום הבא תכנית B לחלקי גוף אחרים). מדובר בתרגילים לחיזוק וחיטוב עם מעט היפרטרופיה (הגדלת השריר). התרגילים סיזיפיים. 50 חזרות לתרגיל. היא מתמקדת באזורי הישבן והרגליים, ובדיעבד מבינה שמוטב היה אחרת. הרגליים שלה ממילא חזקות, עדיף לטפל בידיים וחזה.

האימונים האירוביים כוללים שחייה, ריצה ורכיבה בקצב קל, בהקפדה לא לעבור דופק 120. דופק גבוה יותר יכניס את הגוף לסטרס וישבש את בניית השריר.

בנוסף לאימונים היא נדרשת לדיאטה. החוקים נוקשים וקשים מאד מנטלית ופיזית. עליה להשתמש במשקל ביתי ולשקול כל פריט מזון הנכנס אל פיה. המגוון מצומצם ביותר. אין שמן, אין סוכר, אין עגבניות. אפילו הלימון מחוץ לתחום (לא ברור מה הוא אשם…). ומה מותר?

ירקות: מותרים רק חסה, מלפפון, ברוקולי וסלרי.

פחמימות: פריכיות, לחמית, שיבולת שועל ואורז. הכמויות מדודות וקטנות.

חלבונים: ביצים, דגים, בשר רזה, אבקות חלבון להשלמה. מנת החלבון היומית קבועה ועומדת על 2.5 גרם לכל ק"ג גוף. זה הרבה מאד!  

דוגמא לתפריט יומי ( 5 ארוחות):

בוקר – דייסה משיבולת שועל + כף אבקת חלבון בטעם וניל

ביניים – טונה במים + 3-4 פריכיות / לחמית

צהריים – 150 גרם חזה עוף על הפלנצ'ה (מחבת ללא שמן) + כף או שתיים אורז + קישואים / ברוקולי מאודים

ביניים – שייק חלבון + 3-4 פריכיות/ לחמית

ערב – סלט חסה ומלפפונים + חביתה מ – ביצים (חלבונים בלבד) + כף או שתיים אורז או פריכיות.

תוספי מזון – אבקות חלבון, BCAA, ויטמינים C ו – D

בימים רגילים החלוקה היא ל- 50% פחמימות ו- 50% חלבונים, אך קיימים גם ימי "פיקים" בהם מוותרים לחלוטין על מנת הפחמימות, על מנת לזעזע את הגוף, כך שבהמשך ניצול הפחמימות יהיה מירבי. מדובר בשעבוד פנטי וקיצוני. הצורך להמשיך באימונים בימי הפיקים גורם לה לקוצר נשימה, התעלפויות, אובדן המחזור, עצבנות וחוסר יציבות. היא מחליטה להפעיל שיקול דעת ולשמור על בריאותה. פה ושם מעגלת פינות. שוברת דיאטה. מגניבה תה עם כפית סוכר.    

את התהליך היא מתחילה בחודש מאי עם 19% שומן. בתחילה מתרחש אובדן נוזלים ואחרי שבועיים שלושה מתחילים לראות קוביות בבטן. ההתקדמות יפה עד שמגיעה קריסה מנטלית ופיזית. ב- 3 השבועות האחרונים שלפני התחרות יש להוריד פחמימות, ביצים ותוספים לחלוטין!! נותרים רק עם חזה עוף ואורז. ב- 3 הימים האחרונים מבצעים תהליך ייבוש ע"י כדורים משתנים. מטרתו של תהליך זה היא לגרום לעור להידבק לגוף ולהדגיש את השרירים החטובים. ביום האחרון לא שותים כלל.

במהלך התחרות הבנות מתבקשות לבצע "רוטינה" – קטע ריקוד הנמשך כדקה, שבו עליהן להבליט את השרירים בחינניות. עליהן לנעול נעלי עקב גבוהות ולהתנהל על הבמה כדוגמניות. את הרוטינה שלה בנתה חגית לאחר צפייה בסרטונים ביוטיוב, תוך שהיא נעזרת בבתה הקטנה שהפגינה התלהבות רבה מכל החוויה. במהלך חודשי ההכנה לתחרות יורדים אחוזי השומן שלה מ 19 ל 8 בלבד!!!! כמה סבל, קושי ומצוקה מסתתרים מאחורי המספרים האלה. איזה אופי, נחישות ויכולת התמדה נדרשו לה לשם כך!

למרות העלייה במסת השריר היא מאבדת כ – 6 ק"ג ממשקלה וליום התחרות היא מגיעה רזה, חטובה, מותשת ורעבה. בשונה מתחרויות קודמות בענפי ספורט אחרים, היא רגועה לחלוטין. אולי לא נותר לה כוח לייסורי המתח שלפני תחרויות…
.

חגית סינדליס פיתוח גוף | צילום: איתי סינדליס

 >> פרטים על טיפול שיאצו לחץ כאן >>

ברשימת המציגות היא ממוקמת ראשונה ולמרות המעמד המלחיץ היא מחייכת ומפגינה בטחון עצמי. האווירה באולם מוזרה וססגונית. שלל התלבושות והתסרוקות מזכירים במשהו מופעי קרקס. למרבה ההפתעה מסתבר שלגודל הרגליים יש תפקיד מפתח בניקוד המתחרות. נקודה זו משחקת לזכותה, עם רגליה הגדולות והשריריות לאחר אלפי ק"מ של ריצה ורכיבה.

כאשר מכריזים על שמות הזוכות היא מגלה שזכתה במקום הראשון!!! בתחרות הכי מטורפת שעברה בחייה. היא מסתערת על כל פריט מזון שנמצא בקרבתה ותוך 3 ימים מתנפחת לממדים כפולים מאלו של יום התחרות. חוסר הניסיון מוביל אותה לאכילה פרועה בימים שלאחר התחרות, דבר שלא מיטיב עם גופה המזועזע…

לאחר שהגוף והנפש נרגעים מהחוויה המטלטלת, היא מבינה שטרם מיצתה את התחום, וברצונה להמשיך עוד. אך לא כך. לא בדיאטה רצחנית ולא באימוני חיטוב. הפעם זה יהיה עם תכנית תזונה מאוזנת והגיונית, ואימוני כוח להגדלת השרירים ולא רק לעיצובם.

ברצונה לנצל את המאסיביות הטבעית של גופה ולבדוק עד כמה רחוק תוכל להגיע עם פוטנציאל זה. מה הוא גבול היכולת שלה?

היא חוברת למאמן מקצועי, דולב ספרים, וביחד הם בונים תכנית שנתית. היעד הוא תחרות באיגוד NAC שתתקיים באוקטובר 2018. בשלב ראשון יבוצע פרק התאוששות והבראה של הגוף מהסטרס בו היה נתון. היא תאכל טוב, תעלה במשקל, תתאזן ותאפשר לתהליכים ההורמונליים לחזור למסלולם התקין. האימונים יכללו תרגילים מורכבים בחדר הכושר ויותר אימונים אירוביים. מסת השריר תגדל בהדרגה, הוא יתארך ויתחזק. בהמשך היא תיכנס למשחקי דיאטה, אך באופן מתון ושקול יותר. בכוונתה לקפוץ קטגוריה ולהתחרות במקצה ה "מיס פיגר" – דרגה רביעית, לספורטאיות מאסיביות ומתקדמות במיוחד.

.

חגית סינדליס פיתוח גוף | צילום: איתי סינדליס


לאורך כל דרכה הפתלתלה, עם הקפיצה מספורט לספורט, מהתרגשות אחת להתעלות אחרת,  מלווה אותה
איתי הבעל. מרים גבה בשקט, מהסס, בולע רוק ואז תומך בה ומחזק. נהיר  לו שזהו שגעון חולף שגם אותו יחליף אחר – אך הוא איתה וכך גם הילדים. את התקופה החשוכה של הדיאטה הקשה הם צולחים ביחד, נשכרים ממנה בשדרוג התפריט המשפחתי, בתובנות על אוכל, בתובנות על גוף.

 

ומה הלאה? היא לא יודעת! נהנית מהרגע, מהשיגעון המקומי. לאן ייקחו אותה חייה בהמשך? לאיזה ספורט תפנה? ואולי תחזור אחורה, לאחד מהקודמים? נמתין בסבלנות ונעקוב, ולא נשכח איך הבליחה בחיינו, ככוכב חולף בשמי הטריאתלון….    

 

 >>> עוד בקטגוריה נשים מיוחדות בספורט הישראלי
אנטונינה רזניקוב | נציגת ישראל באליפות העולם באיש ברזל
> הראלה פריזוס | דרמה מרגשת בישראמן אילת

אהבתם? תשאירו מילה טובה לחגית






כתבות נוספות

לכל המאמרים