פוריות, תזונה ותוספים

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


פוריות, תזונה ותוספים, האם באמת תזונה ותוספים יכולים להשפיע על איכות הפוריות?

פוריות, תזונה ותוספים – כמטפלת שיאצו לא היה לי אפילו ספק שתזונה ותוספים משפיעים על הפוריות, בשלוש שנים בהם למדתי שיאצו כללו גם את עקרונות הרפואה הסינית בתזונה וזה לגמרי מקשה אחת, אבל כשנחשפתי לעולם הפוריות מצד רופאים הבנתי שהרוב הגדול לא נמצא שם ובכלל לא מבין את הקשר בין תזונה לפוריות ומעט מאוד רופאים ישלבו תוספים או הכוונה בתזונה (בטח אם אין צורך בהורדה במשקל).

ואז שאלתי את עצמי איך יכול להיות דבר כזה שהרי ה"פרוטוקול" שבו הרופא מנחה אותך להזריק הורמונים לאחר הוסת אינו משפיע על איכות הביצית אלא רק על גיוסה והתפתחותה הסופי במסלול אשר החל כ3-6 חודשים לפני, והאתגר הכי גדול שיש בפוריות זה שיפור האיכות, אז איך זה שאין התייחסות לזה?? איך זה שרופאים לא עוצרים רגע גם להתייחס לאיכות ולא רק לכמות??

עד שפגשתי את ד"ר גרין, רופא פוריות עם גישה קצת אחרת וזה לא מפתיע כי את תת ההתמחות שלו ברזרבה נמוכה הוא עשה במשך שנה במרכז עולמי ביפן, המטפל בנשים עם רזרבה שחלתית ירודה, ד"ר גרין חקר שיטות מתקדמות לטיפול אחת מהן היא שיטת ה IVA אשר נועדה להפעיל ביציות צעירות ברקמת השחלה ולגרום להן להתחיל להתפתח ולהגיע למצב של בשלות וביוץ. בנוסף ביפן חוקרים גם את השפעת התזונה ותוספי התזונה על איכות הביציות, במיוחד בנשים מעל גיל 40 שם באופן טבעי איכות הביציות יורדת. במסגרת מחקרים מאותו מרכז נראה כי מרכיב בשם CXCL5 היה אחראי על "הזדקנות" הביצית וירידה ביכולתה לעבור הפריה תקינה, ועיכוב של של אותו מרכיב נתן העלה את שיעורי יצירת הבלסטוציסטים (עוברי יום 5) וכמות ההריונות. בנוסף מאחר ו"הזדקנות" הביצית קשורה גם ב"תחנת הכח" שלה שנקראת המיטוכונדריה, יש עבודות התחלתיות שמראות שתוספי תזונה שמשפרים את המטבוליזם בתא הביצית עם דגש על הייצור האנרגטי בעלי פוטנציאל לשפר את איכות הביציות בגיל אימהי מתקדם יחסית (מעל 40) או בנשים צעירות עם איכות עוברים ירודה.

כשראיתי בפייסבוק הזמנה פתוחה לקהל הרחב לכנס מבית הספר למדעי התזונה, אותו אירגנו למופת "המרכז האקדמי פרס" בשם "פוריות, הריון ולידה – היבטים בריאותיים ותזונתיים", היה לי ברור שאני הולכת להקשיב, כל המרצים היו פרופ' או דר' כל אחד בתחומו, מצד אחד כנס חשוב מאוד, מצד שני הבליט את הפער בין הרצוי למצוי וכמה אנחנו רחוקים מהמצב האידאלי לקבל רפואה הוליסטית בהתאמה אישית.

פוריות, תזונה ותוספים – סיכום שלי מהכנס

ראשון עלה פרופ' זיידמן שדיבר על רשימת התוספים הפופולריים בעולם הפריון, כמו חומצה פולית, אומגה 3, ויטמין די, דיאה וקיו 10 בהמשך הוא דיבר בעיקר על ה2 האחרונים דיאה וקיו 10 כשהוא מביא מחקרים של בעד ונגד, בקיצור אין תשובה אחת נכונה אם לקחת אותם או לא. ואני אומרת לגבי זה אם לא תנסי לא תדעי, עניין המינון חייב להיות בהתאמה אישית מול בדיקות הדם והרופא שלך, ואם הרופא שלך לא נותן לך תוספים, תחשבי אם הוא מתאים לך, כי כמו שאמר פרופ' זדיימן הזמן בו ההורמונים שאת מזריקה למעשה משפיע רק בסוף שלבי ההתפתחות של הביצית, דהיינו מתחילת הווסת, ואני אומרת שיש לך את היכולת להשפיע על הביצית בתקופה שהיא שוכנת בתוכך "ומתעוררת" לחיים בין 3-6 טרום ביוץ ווסת.


מתוך המצגת של פרופ' זיידמן
.

פוריות, תזונה ותוספים, מה עם עודף משקל?

אחריו עלה דר' שביט, שדיבר על השפעת ההשמנה מול הצלחת טיפולי הפוריות, כמה חשוב לרדת במשקל כשנמצאים במצבי קיצון, בטח למי שיש שחלות פוליצסטיות (ירידה במשקל של 5% יכולה לעזור להיכנס להריון טבעי ואיזון הביוץ) כשהוא נשאל למה אין בכל מרפאת פוריות תזונאי.ת הוא ענה שבבית חולים יש ואפשר לקבל את השרות הזה למי שצריכה/רוצה כמו גם בכל קופת חולים.

ואני אומרת חבל שפרוטוקול של הורמונים לא מלווה בהנחיות של תזונאית כברירית מחדל ואף התייחסות לנושא שהורמונים יכולים לגרום לעלייה במשקל, מצד אחת הרופאים מתלוננים על המשקל מצד שני הם בהחלט אחראים לחלק גדול ממנו.

בהמשך דיברה גם דר' מיכל אפרת (בוגרת הפקולטה למדעי החיים – נושא מחקרה הוא הקשר בין תזונה ופוריות הגבר, דר' אפרת הינה מהנדסת מזון וביוטכנולוגיה, בעלת תואר שני במדעי הרפואה ובנוסף דיאטנית קלינית בהכשרתה) על הקשר בין איכות הזרע לתזונה (לאור ההמצאים של ה40 שנה האחרונות בה ירד איכות הזרע ב50%) והקושי בבדיקות רגילות לזהות אותו. אחד המדדים, או אחד הסימנים לבעיית זרע גם אם הכל תקין בבדיקות, כשיש יותר הפריות בעזרת איקסי מהפריות רגילות.

(דר' מיכל אפרת נחשפה לפורמולה הטבעית של מרסל – אגוזים וזרעים ולדעתי היא חוקרת אותה במעבדה עכשיו בהקשר הזה, מקווה לאשש את המסקנות של הסבתות דרך המחקר בהקדם).
.
לקראת הסוף הייתה נקודת מבט מעניינת במיוחד אותה העביר דר' עמית גרין, מנהל מערך רפואת השינה באסותא, שהציג מחקרים על הקשר בין שינה חשיפה למסכים ואיכות הזרע בגברים.
פוריות תוספים ושינה – תכירו מושג חדש שנקרא "זיהום אור" שמגיע ממחשבים, טלפון, טאבלט, ובעיקר מסכים בשעות הלילה, אור כחול פוגע בזרע, פחות מלטונין, מלטונין מעודד רבייה ולכן חסר בו משפיע על איכות הזרע (בדקו השפעה על הזרע כי זה קל, סביר להניח שזה משפיע גם על הביצית).
להפחית מסכים בהמהלך היום, והמלצה חמה לסגור מסכים שעתיים לפני השינה!
ומי שחייב מסך לשינה יכול לראות טלויזה מרחוק.
ומי .

מתוך המצגת של דר' עמית גרין – מנהל במערך רפואת השינה, המרכז הרפואי אסותא
.

ועכשיו סיכום על פוריות תזונה ואורח חיים בריא מכל המרצים.ת:
אם רוצים לעשות שינוי צריך לפחות 3 חודשים.
חובה לקחת חומצה פולית גם לנשים שעושות שימור, מומלץ את הנגזרת הטבעית – פולאט
מחקר בשיבא מראה על קשר הדוק בין הרגלי שתייה מתוקה ומוגזת לבין תוצאות פחות טובות בטיפולי פוריות, פחות הפריות, עוברים באיכות ירודה, פחות לידות חי (מה שלא נמצא במשקאות מוגזים דייט, שלא מומלץ לשתות אותם מסיבות אחרות, תוספת שלי).
אם כבר אוכלים מוצרי חלב כאן עדיף לא דייט וכן לצרוך שומן ואני אגיד שעדיף כמה שפחות מוצרי חלב כי הם יוצרים ליחה בגוף ולכן אם כבר עדיף עיזים מפרה.
לקנות מלח מועשר ביוד.
להוריד סוכר בכל הזדמנות.
להוסיף תזונה עשירה באומגה 3, ובכלל תזונה ים תיכונית שכוללת פירות, ירקות, דגנים מלאים, דגים שמן זית יין וכו'
להימנע מ: עישון, אלכוהול, תזונה מעובדת, פעילות ספורטיבית מוגזמת.
מנגד פעילות גופנית מתונה מומלצת מאוד, נמצא כי איכות הזרע טובה יותר אצל גברים שמתאמנים מול כאלה שלא זזים בכלל.

מתוך המצגת של פרופ' רונית מכטינגר – רופאה בכירה ביחידת פוריות בית חולים שיבא

שורה תחתונה לכל מי שרוצה להיכנס להריון או נמצאת בטיפולי פוריות, גם לך יש את הכוח להשפיע על הפוריות שלך, בזמן שהרופא בונה לך פרוטוקול של הורמונים ותוספים, את יכולה להשפיע על הגוף שלך דרך התזונה והשתייה שלך.

תודה למי שהפיק את הכנס, לקח חלק והזמין את הקהל הרחב:

דר' מיכל האן – סגנית ראש ביה"ס למדעי התזונה
פרופ' עמוס דרורי, נשיא המרכז האקדמי פרס
פרופ' רון שפירא, רקטור המרכז האקדמי פרס
גב' עפרה אלול, מייסדת ומנכ"לית המרכז האקדמי פרס
פרופ' זכריה מדר, ראש בית הספר למדעי התזונה במרכז האקדמי פרס
דר' שרון עירון שגב, מרצה בביה"ס למדעי התזונה במרכז האקדמי פרס

פרופ' דניאל זיידמן,  דר' טל שביט,  פרופ' רונית מכטינגר, פרופ' דפנה בירנבוים כרמלי, דר' יפעת אלירז וינר, גב' הדס רבינוביץ, פרופ' בטי שוורץ, דר' מיכל אפרת, דר' עמית גרין, גב' ורד בוקעי,

ובנימה אישית כמטפלת שיאצו שמלווה מטופלות פוריות ושימור, הכנס הזה היה מאוד חשוב בעיניי, אם כי מהמקום שבו אני באה אין דרך אחרת למקסם את הגוף בלי לאכול ולשתות נכון, לישון מספיק, לדעת לקחת הפסקות, להתאמן, לפגוש את הטבע, להשלים חוסרים עם תוספים כשצריך, לעבוד במינונים נכונים, למצוא את האיזון הנכון של החיים.

 

עוד בספורטלי
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>>  כיצד לזהות ביוץ בעזרת ערכי ההורמון פרוגסטרון
>> רזרבה שחלתית נמוכה איזון הורמונלי ורפואה משלימה
>>
שימור פוריות – להקפיא ביציות או להקפיא עוברים?

.

טלי - מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק

וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!

 






כתבות נוספות

לכל המאמרים