הטור דה פראנס | המסע האישי שלי בעקבות הטור – חלק א'

קטגוריה: אופניים | מאת: איריס עצמון

הטור דה פראנס | הפודיום

הטור דה פראנס | הפודיום – בבוקר יום ג 22/7 בשעה 10:00 מצאתי את עצמי עומדת על הפודיום בסיום העלייה המפורסמת ביותר של מסלול הטור זה פראנס – העלייה לאלפ דואז..
שרירי הארבע ראשי עדיין רועדים ממאמץ הטיפוס… אבל עוצמת החוויה והסיפוק משכיחים ממני את המאמץ. מי היה מאמין שאני, איריס עצמון, אטפס למקום בו נקבע המנצח של תחרות האופניים המפורסמת בעולם?

הטור דה פראנס | המסע האישי שלי | איריס עצמון

הטור דה פראנס | המסע האישי שלי בעקבות הטור 2015,
חלק א'-איך זה התחיל…

הכל התחיל מפציעה שהשביתה אותי מריצה למשך חודשים רבים.
זה היה בסוף ינואר לאחר שסיימתי את מרתון טבריה. בהתחלה עוד חשבתי שאחלים מהפציעה כעבור מספר שבועות. כשהתחוור לי שההחלמה הולכת לקחת זמן רב נאלצתי לבטל השתתפותי בחצי מרתון תל אביב, מרתון ירושלים ומרתון בודפסט.
לשמחתי הרבה הפיזיותרפיסט שלי אישר לי להמשיך לרכוב.
בלית ברירה החלטתי להתרכז בחודשים הבאים ברכיבה ובמקביל גמלה בי ההחלטה למצוא יעד
ברכיבה. זה שנים רבות שאני מגלגלת בראשי את הרעיון לעשות מסע אופניים בחו"ל והנושא תמיד ירד מסיבות שונות. הפעם החלטתי לבדוק את הנושא ברצינות.

וכך, ביום בהיר אחד, בשלהי פברואר קיבלתי מספר טלפון של בחור בשם עופר שנאמר לי שהוא ממארגני קבוצה שטסה ביולי לחו"ל לרכוב בעקבות הטור דה פראנס.
היו לי הרבה חששות לפני שהתקשרתי לעופר. ראשית, חששתי שלא אתחבר לאנשים בקבוצה כי לא הכרתי אותם וידעתי שאני הולכת לבלות איתם שבוע שלם מבוקר עד ערב. שנית,
פחדתי ממסלולי הרכיבה, במיוחד מהירידות החדות מכיוון שאני לא טובה בטכניקה וזה תמיד היווה בעיה עבורי. ושלישית חששתי מהצפיפות של הרוכבים בטור שעשויה לעשות את הרכיבה מסוכנת.

הטור דה פראנס | החששות

עם החששות הללו התקשרתי לעופר שחיבר אותי לגונן הרפז ואודי פרג' מארגני המסע.
ומשם התגלגלו העניינים. בחודשים הבאים עשינו רכיבות משותפות שכללו הרבה טיפוסים ואף יצאנו ביחד למחנה אימונים.

הטור דה פראנס | ההכנה

ההכנה, שארכה מספר חודשים תרמה לגיבוש הקבוצה. השיא היה במחנה אימונים בקיבוץ אורטל,
שני ימי רכיבה רצופים באזור קו התילים, ובצירים ההרריים של רמת הגולן,
שהיו אמורים לייצג את העומס הפיזי והמנטאלי של 6 ימי רכיבה רצופים באלפיים הצרפתיים.
(רמז לבאות… שום דבר אינו דומה לרכיבה באווירה המחשמלת של האלפיים בתקופת הטור דה פראנס …).

הטור דה פראנס | טסים

ואז ב 20/7 יום שני לפנות בוקר נפגשנו בשדה התעופה כל חבריי הקבוצה שמנתה 27  אנשים פלוס טכנאי אופניים על מנת לטוס לציריך.
בשלב זה כבר הכרתי רבים מאנשי הקבוצה ונוצרה חברות בנינו והמפגש היה מלווה בהרבה התרגשות וציפייה רבה.

הטור דה פראנס | המסע האישי שלי | איריס עצמון

הטור דה פראנס | היום ראשון של המסע: 20/7  יום ב'-נחיתה וטעימה ראשונה…

נחתנו בציריך בצהרי היום.  מזג האוויר היה חם מאוד. לאחר שהגיעו מזוודות האופניים התברר שאין מספיק מקום באוטובוס להעמסת האופניים. הצוות הזעיק מיניבוס לתגבור והבעיה נפתרה.
יצאנו באוטובוס לכיוון העיירה – bourg-d'oisans.ששוכנת למרגלות אלפ דואז. הגענו לעיירה למלון בשם אוברלנד שמנוהל על ידי משפחה מקומית.
לאחר שקבלנו את החדרים, פרקנו את המזוודות והרכבנו את האופניים. לשמחתי נוכחתי שהאופניים הגיעו במצב תקין.
אחר הצהרים יצאנו לרכיבה ראשונה של כ-25 ק"מ במטרה לוודא שהאופניים תקינות ולטעום קצת ממה שמחכה לנו. לא התרחקנו הרבה מהמלון ולעיננו התגלו נופים מרהיבים של צמחיה ירוקה ואגם lac  du verney שמימיו כחולים וצלולים ומעליו נישאים הרי האלפים.
חזרנו למלון למקלחת ולארוחת ערב ולתדרוך לגבי היום הבא.

הטור דה פראנס | סיכום יומי:

דרגת קושי: קל

טיפוס: 160 מ'

מרחק: 25 ק"מ

זמן על האוכף: 1:00 ש'

הטור דה פראנס | יום שני למסע 21/7 יום ג'-יום ראשון של טיפוס באלפים:

יצאנו לדרך בשעה 9:00 לאחר ארוחת הבוקר.
התחלנו לטפס את דרכנו במעלה ה- site de la berarde הר שנישא לגובה 1700 מ'
בעליה מפותלת כשמתחתינו מדרונות תלולים ומעלינו הרי האלפים המרהיבים.
זאת היתה הפעם הראשונה שרכבתי על אופניים בהרי האלפים והחוויה היתה מדהימה.
הנופים לאורך כל הדרך היו עוצרי נשימה: צמחיה ירוקה, מים זורמים מהפסגות ורכסים מושלגים מעלינו.
גם האווירה ששררה בין חברי המשלחת הייתה עליזה ולאורך כל הדרך צחקנו והתבדחנו ולא פעם אמרנו שאנחנו מרגישים כחולמים.
בדרך עצרנו לקפה בעיירה נחמדה st.christophe en oisans.
לאחר מכן המשכנו לרכוב ולטפס עד שהגענו לפסגה.
בפסגה עשינו עצירה והלכנו להשתכשך במימי נחל. מימי הנחל היו קפואים מכיוון שהגיעו מהפסגות המושלגות וציננו אותנו.
משם "גלשנו" כל הדרך חזרה.  הגענו לעיירה אחר הצהרים להתארגנות וארוחת ערב.

הטור דה פראנס | סיכום יומי:

דרגת קושי: בינוני

טיפוס: 1570 מ'

מרחק: 80 ק"מ

זמן על האוכף: 4:13 ש'

הטור דה פראנס | המסע האישי שלי | איריס עצמון - הקפוא

הטור דה פראנס | יום שלישי למסע 22/70 יום ד'-הטיפוס לאלפ. דואז:

התחלנו את היום בטיפוס לאלפ דואז. ההר בו נקבע המנצח של הטור דה פראנס ושם בעוד מספר ימים יתקיים המאבק על הניצחון.
הבוקר התחיל עם התרגשות רבה וגם עם חששות.  הטיפוס לאלפ דואז מאופיין ב- 21 סרפנטינות שכולן מסומנות לאורך הדרך. כדי להגיע לפסגה יש לעבור את כל ה-21. החששות שלי נבעו מכך ששמעתי שהטיפוס ארוך ותלול.
יצאנו לדרך במזג אוויר בהיר וקריר. רוב הדרך רכבה לצידי נורית שרכבה בקצב מקביל לשלי.
במהלך הרכיבה נהנינו אחת מחברתה של השנייה ולא הפסקנו להתפעם מהנופים המרהיבים ומהאווירה העליזה לקראת בואו של הטור.

בעודנו רוכבות במלוא המרץ, צצו מלפננו חברים מהקבוצה שכבר הגיעו לפסגה וירדו לעבר אלו שעדיין טיפסו. הם עודדו אותנו ואמרו לנו שאנחנו כבר ממש קילומטרים ספורים לפני הפסגה. הדבר הפיח בנו רוח חיים והמריץ אותנו  "לפדל" במלוא הכוח עד לפסגה.
הגענו לפסגה ולעיירה השוכנת על הפסגה. דבר ראשון שעשינו היה להצטלם על הפודיום של אלפ דואז למזכרת.
היינו מאוד נירגשים ומרוצים מכך שסיימנו את הרכיבה בהרגשה טובה וללא קושי רב, בניגוד לכל החששות.  הצילומים לוו בהרבה צחוק ולאחריהם הלכנו להסתובב בעיירה, לעשות קניות בחנויות האופניים המקומיות ולאכול משהו.

הטור דה פראנס | המסע האישי שלי | איריס עצמון - הפדיום

>>> עוד בספורטלי

> חמישה טיפים לאיש הברזל המתחיל

לוח מודעות לספורטאים

מתכון – לחם מקינואה וטחינה ללא גלוטן

הטור דה פראנס | ההפסקה

בתום ההפסקה עלינו על האופניים והמשכנו לעבר רכס הרים נוסף- col de sarenne המתנשא לגובה 1999 מ'. מזג האוויר התחמם בינתיים והיה מאוד חם. חיכה לנו טיפוס מאתגר בדרך משובשת.
לאחר טיפוס מאומץ ולא פשוט הגענו לפסגה של אותו רכס. לפני הירידה הזהיר אותנו גונן שהירידה תלולה ובדרך משובשת וביקש שנהיה מאוד זהירים.
אבל שום דבר לא הכין אותי לירידה שחיכתה לנו בדרך עקלקלה, תלולה, משובשת וצרה על פי תהום.
בחששות כבדים התחלתי לרדת את הירידה כשאני לוחצת בחוזקה על הברקסים ומביטה לתהום בעיניים.

אחרי הסיבוב הראשון הרגשתי שהידיים שלי נרדמות על הברקסים וחשתי חשש גדול להמשיך ולרכוב בעיקולים המפותלים.
בשלב זה עליתי על הרכב ליווי וירדתי אתו. לאורך כל הדרך הרגשתי את הלב שלי פועם בחוזקה כשהאוטו עשה את דרכו בירידה התלולה.
לבסוף הסתיים החלק המפחיד של הירידה וחזרתי לרכוב על האופניים. את יתרת הדרך למלון עשיתי על האופניים. רוב הדרך עברה בירידה מתונה בדרך קסומה בתוך יערות ירוקים ואף חלפנו על פני הסכר  – lac de chambon, מחזה מרהיב מעין כמוהו! הגענו למלון אחה"צ להתארגנות ולארוחת ערב.
הסתיים יום רכיבה מאתגר מבחינה פיזית ומנטאלית כאחד. בארוחת הערב גונן הודיע שלמחרת נטפס את קול דה גלנדון, טיפוס ארוך ומאתגר ונפגוש את הטור דה פראנס לראשונה. (הדבר גרם לנו להתרגשות רבה). כדי לראות אותו מגיע יהיה עלינו לצאת מוקדם בבוקר לפני שהמשטרה סוגרת את הדרך.

הטור דה פראנס | סיכום יומי:

דרגת קושי: בינוני

טיפוס: 1870 מ'

מרחק: 70 ק"מ

זמן על האוכף: 4:00 ש'

—-

המסע שלי לטור דה פראנס-חלק ב'

איריס עצמון
מומחית לפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל. מרצה (מכון וינגייט, מכללת גבעת וושינגטון) בנושאים: פסיכולוגית ספורט, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכופתולוגיה. מעבירה סדנאות לארגונים וליחידים. מיישמת בעבודה את הניסיון האישי מהספורט למרחקים ארוכים (איש ברזל, מרתון).