בננה | פצצת אנרגיה צהובה ומומלצת לספורטאים

קטגוריה: תזונה ומתכונים | מאת: טופז דרזנר


בננה, למה כל כך מומלץ לאכול בננה? מה יש בפרי הזה שהוא מומלץ מאוד לספורטאים? טופז דרזנר תזונאית קלינית וספורט מסבירה

בננה –  פרי טרופי בעל צורת קשת, לפני הבשלתה של הבננה, רוב הפחמימות בבנה הן עמילניות. בתהליך ההבשלה העמילן מתפרק והופך לסוכר פשוט המקנה לבננה את טעמה המתוק. בננה שאינה בשלה תהיה פחות מתוקה ותשאיר טעם מר וחספוס בפה בשל תכולת עמילן גבוהה.
.

.הבננה מומלצת כמקור לאנרגיה "פצצת אנרגיה צהובה". הבננה נחשבת כפצצת אנרגיה למרות שאינה מכילה כמות אנרגיה גבוהה יותר מפירות אחרים באותו משקל, אך המרקם שלה וכמות הסיבים הגבוהה שהיא מכילה מתקבלת תחושת שובע גבוהה.

  • האינדקס הגליקמי של הבננה, כלומר קצב עליית הסוכר בדם בעקבות אכילת הבננה הינו בינוני, הסוכר עולה בהדרגה ואינו קופץ בחדות מספק אנרגיה לזמן ארוך יותר. רמות הסוכר אינן יורדות במהרה וגורמות לעייפות או תחושת רעב.
  • הבננה מכילה כשלושה גרם סיבים תזונתיים, המהווים כ-10% ממנת הסיבים התזונתיים היומית המומלצת.
  • כ-40% מהסיבים התזונתיים בבננה הם סיבים תזונתיים מסיסים, חלקם פרה-ביוטיים. סיבים אלו מעודדים את שגשוג החיידקים הידידותיים במעי הגס. החיידקים הידידותיים מרסנים חיידקים גורמי מחלות, תורמים למניעת שלשולים כתוצאה מזיהום במעי, ותורמים לתפקוד תקין של מערכת החיסון. לספורטאים הסובלים ממעי רגיז ואי נוחות במערכת העיכול במהלך פעילות גופנית. אכילת בננה לפני אימון יכולה למנוע תופעות אלו.
  • הבננה עשירה באשלגן ויעילה לסובלים מלחץ דם גבוה, האשלגן הוא מינרל הכרחי לתפקוד תקין של כל תא ותא בגוף יש לו תפקיד בהולכה עצבית, בהתכווצות שרירים ובעיכול תקין. 
  • הבננה עשירה במגנזיום עשויה לעזור למניעת התכווצויות שרירים ולשחרור שרירים מכווצים
  • על פי התזונה ההומיאופתית לבננה סגולות נוספות כמו טיפול באנמיהעצירות, עייפות, כאבי ראשבחילות  ודיכאון.
    .
    בננה | בננות מהשווקים
    .

במחקר נמצא שאכילת בננות במהלך אימון תמכה בביצועים הספורטיביים בדיוק כמו משקה אנרגיה.
( המחקר נעשה על רוכבי אופניים ביצועים והתאוששות לאחר אימון ).
בבננה יש נוגדי חמצון  המסייעים בנטרול רעלים הנוצרים במהלך הפעילות ובכך עוזרים לגוף להתאושש לאחר האימון מהעקה החמצונית.
כמו כן הבננה מעלה הפרש הורמון דופאמין שמסייע לעוררות, להגברת קצב חילוף החומרים ולשיפור ביצועים.

הבננה מכילה כמויות נתרן נמוכות ולכן באימונים בעצימות גבוהה ובטמפ' גבוהה יש להוסיף נתרן ממקורות אחרים.

אכילת בננה לפני אימון, במהלך רכיבה או כל פעילות גופנית המאפשרת אכילה תוך כדי ( הפסקות קצרות של משחקי כדור – כמה נסיגות מבננה ) תספק לגוף אנרגיה זמינה לקבלת אימון אפקטיבי .

אכילה של בננה לאחר האימון תאפשר לגוף להחזיר חלק מהאנרגיה ש"בזבז" בזמן האימון תשפעל מחדש את מערכת החיסון ע"י העלאת רמות האינסולין ותמנע רעב עד הארוחה המסודרת של אחרי האימון.

טיפוח הפנים – פרי הבננה מכיל נוגדני חמצון ומאפיינים מאטי הזדקנות, לחות והזנה לעור ואף תורמת לאלסטיות ולרכות של העור, לא מעט נשים משתמשות בקליפת הבננה להזנת לחות, מסכת בננה לפנים.

נקודה חשובה – בננה היא פרי חורף למרות שמשווקים אותה לאורך כל השנה. מומלץ לאכול את הבננה ( או כל פרי ) בעונתה כי אז הרכבה התזונתי הוא הטוב ביותר. הבננות המשווקת שלא בעונה בד"כ מגיעות מהקפאה ולכן פחות מזינות , נמכרות לא בשלות ונרקבות מהר.

 

לסיכום: לבננה יתרונות רבים, ב100 גר' יש 90 קלוריות והיא גורמת תחושת שובע בזכות הסיבים התזונתיים שיש בה, היא עשירה באשלגן, יש בה מגנזיום, סידן, זרחן, חומצה פולית, ויטמין C וויטמינים מקבוצת B. מומלץ מאוד להכניס את הפרי לתפריט הקבוע שלכם!!

שיהיה בתיאבון!!

>>> עוד בספורטלי

> תזונאים קלינאים וספורט

> קטגורית תזונה ומתכונים

 .





המומלצים של ספורטלי