מה זאת הצלחה? מה זה כישלון? על הצלחה וכישלון בעולם הספורט

קטגוריה: רפואת ספורט | מאת: איריס עצמון


מה זאת הצלחה? על הצלחה וכישלון: "כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים." (וויין דייר)
.

.

מה זאת הצלחה? נשאלתי לא פעם בקליניקה, ספורטאים רבים מגיעים אלי לייעוץ  עקב מצב שהם מתארים כחוסר יכולת להשיג יעדים אישיים בתחרויות.  במקרים רבים אלו ספורטאים מוכשרים שמוכנים להשקיע שעות רבות באימונים בענף הספורט שלהם אבל כשהם מגיעים לתחרות הם לא מצליחים להביא לידי ביטוי את היכולת שלהם.

כולנו רוצים להצליח. להצליח בקריירה, בזוגיות, בספורט בלימודים וכיוצ"ב.  אבל יחד עם הרצון העז
להצליח מקנן בנו פחד מכישלון. שניהם, הדחף להצליח והפחד מכישלון הם כוחות חזקים ומולדים בנפש האדם. הם מקננים בכולנו בו זמנית ומושכים אותנו לכיוונים מנוגדים.

בפסיכולוגיית ספורט נהוג לומר ש"ווינר" הוא ספורטאי שהדחף שלו להצליח גדול יותר מהפחד מכישלון.  מכיוון שזה הכדורסלן שברגע האמת (Money Time)  ייקח את הסיכון ויזרוק לסל, הג'ודאי שיעשה מהלך יוצא דופן הכדורגלן שיעז לבעוט לשער כנגד כל הסיכויים.
הדבר הראשון שאני עושה עם הספורטאי/ת שמגיעים אלי הוא להגדיר מה זאת הצלחה.

>>> פרטים על טיפול שיאצו לחץ כאן >>>

הצלחה וכישלון

רובנו מתייחסים להצלחה וכישלון כאילו הם מושגים מוחלטים. אנחנו נוטים להסתכל על הישגים של אנשים אחרים ולהגיד "הוא או היא שיחקו אותה בגדול"  אם אותו אדם אליו אנחנו מתכוונים השיג משהו שאנחנו מעריכים כקשה וכבעל ערך.

השאלה הגדולה היא מה זאת הצלחה או מה זה כישלון? כיצד נגדיר הצלחה וכישלון?.
שניהם מושגים מאוד ערטילאיים. אם הצלחה היא לשפר את התוצאה של האצן למרחק 10 ק"מ ב -5 דקות הרי שהסיכוי להצלחה הוא מאוד קטן.
אבל אם נגדיר הצלחה כשיפור כלשהוא בתוצאה, הרי שאנחנו מגדילים בהרבה את סיכויי ההצלחה.
באותו אופן, אדם שפותח עסק עצמאי ושם לעצמו יעד לשנה הראשונה להצליח להגיע להכנסה של מאה אלף ₪ בחודש לעומת אדם אחר שהיעד שלו לכסות את ההוצאות בשנה הראשונה.  גם אם לשניהם תהיה בדיוק אותה הכנסה בשנה הראשונה, הראשון יראה זאת ככישלון בעוד שהשני יראה זאת כהצלחה.  מכאן ניתן לומר שההגדרה של מה היא הצלחה ומה הם כישלון הם אלו שקובעים האם נצליח או ניכשל.

אך האם הצלחה וכישלון נמדדים בהכרח בתוצאה?  אני מאמינה שהצלחה היא מסע, לא יעד.
הדרך אותה עושה הספורטאי, איש העסקים, ההורה לא פחות חשובה מהתוצאה. הדרך היא החוויה בדרך לתחרות.
החוויה כוללת, מה למדנו בדרך, איזה דברים חדשים פגשנו, במה זה העשיר אותנו, האם נהנינו ואיך נוכל להשתמש במה שלמדנו מהתחרות לתחרויות הבאות..
וגם בתחרות עצמה, חשובה לא רק התוצאה אלא גם באיזה תחושה הגעת לקו הסיום.
אם הגעת לקו הסיום בתחושה שנתת את כל מה שהיה לך, הרי שהצלחת
.  כי יותר מזה אי אפשר לתת…

..






לוח אירועים

לכל האירועים