שחייה במים פתוחים | שמירה על קו ישר | גדי כץ

צילום: תומר אבני | שחייה במים פתוחים
קטגוריה: שחייה | מאת: גדי כץ


שחייה במים פתוחים, איך שומרים על קו ישר גם כשאן לנו קו כחול כמו שיש בבריכה, מאת: גדי כץ

שחייה במים פתוחים – שמירה על קו ישר, משחה אכזיב האחרון היה דוגמא מצויינת לכמה לימוד
ופיתוח מיומנויות של שחייה במים פתוחים יכולים לעזור לכל שחיין הן במונחי זמן והן במונחי מרחק….

המסלול היה מסומן ע"י 4 מצופים ענקיים אשר יצרו מעין מלבן בתוך הים.
הצלעות הארוכות של המלבן היו בנות 600 מטר והקצרות 100 מטר.

מסלול שכזה מהווה יתרון לשחייני מים פתוחים מנוסים: שחיין שיודע לנווט במים פתוחים
ולשחות בקו ישר בין המצופים ירוויח זמן יקר. המשמעות היא שזה יקצר לאותו שחיין את מרחק השחייה.

שחייה במים פתוחים | אורך המשחה מאוד משנה

אחד מהמתחרים המנוסים שאני מכיר השתתף במקצה הארוך של ה-5 ק"מ ושחה אותו עם שעון גארמין. לאחר התחרות כאשר שאלתי אותו מה המרחק ששחה, התשובה שלו הפתיעה אותי, הוא אמר ששחה כ 5800 מטר. לאחר מחקר קצר וניתוח הנתונים בעזרת google earth גיליתי שהמרחק האווירי היה 5100 מטר, כולל החלק של הריצה על החוף. מסלול יחסית מדוייק למים פתוחים.

לשחות מרחק של   מטרים 700 יותר זה לא מעט באחוזים זה אפילו הרבה – 14%.

עקבתי אחרי אותו שחיין לא מעט במהלך התחרות. לא הבחנתי שהוא עשה טעויות ניווט גדולות, למעט אחת, ועדיין, נדהמתי מההפרש הגדול בין המרחקים. בתיאוריה, לו היה שוחה בקו ישר, היה מסיים מספר דקות לפני הזמן שסיים בפועל.

שחייה במים פתוחים | משחה 3 ימים ב3 ימים | צילום: טלי שיאצו
שחייה במים פתוחים | משחה 3 ימים ב3 ימים | צילום: טלי שיאצו


שחייה במים פתוחים | עצות ומסקנות

– ככל שהשחיין מיומן יותר ומתורגל יותר בשחייה בקו ישר, כך ישחה מרחק קצר יותר בתחרות ביחס לאחרים ובפחות זמן.

– הטקטיקה של הניווט חשובה מאוד. בים גלי, קשה לראות מרחוק את המצופים.
צריך להסתמך לא מעט על יכולת השחייה בקו ישר ולפי זה לגזור את טקטיקת הניווט והתיצפות. (כל כמה תנועות לתצפת ולנווט)

– שחייה במסלול והכרתו לפני התחרות יכולה לסייע במציאת נקודות יחוס על החוף שיעזרו לאחר מכן בניווט.
כאשר לא רואים את המצוף (ים גלי) אזי כדאי להסתמך על סימונים גבוהים על היבשה שניתן לראות אותם. שינון של הנקודות ואיך הן נראות מהמים יכול בהחלט לעזור.

– אפילו אם אתם לא שוחים בקו ישר, אבל מודעים לכך (נטייה טבעית שלכם ימינה או שמאלה),
אפשר יהיה לתקן את זה תוך כדי שחייה אפילו בלי לנווט, לדוגמה, אם הנטייה היא לשחות שמאלה, אז כדאי לנסות לכוון קצת ימינה ע"מ לאזן את זה.

שחייה במים פתוחים | צילום: טלי שיאצו
שחייה במים פתוחים | צילום: טלי שיאצו