לשחות או לא לשחות ? האם השחייה עובדת ? מאת: גדי כץ

קטגוריה: שחייה | מאת: גדי כץ


לשחות או לא לשחות ? האם השחייה עובדת? מאמר זה מתבסס על טקסט של טרי לוכלין המיועד למדריכי TI

מליוני אנשים מעוניינים לשחות בצורה טובה, אך יכולת כזאת כמעט ואינה קיימת. המשמעות של המילה "יכולת" ב TI היא:
1) כמה שתתאמן יותר זמן, כך תשחה יותר טוב.
2) תשחה כמה זמן שתירצה – תפסיק לשחות רק כאשר הזמן שלך אוזל.
3) אתה שונא לסיים את השחייה, מכיוון שהשחייה גורמת לך להרגיש טוב גם פיזית וגם מנטלית.

לשחות או לא לשחות | לעומת זאת, רק מספר קטן של אחוזים מהאוכלוסיה בעולם מסוגלים לשחות
יותר מ 400 מטר ברצף, שזה מקביל להליכה של 1500 מ'. בשביל שנבין יותר טוב את המספרים להלן
דוגמא:
יותר מ 60% מהאמריקאים, שזה כ 100 מיליון איש, פוחדים ממים עמוקים. עובדות אלו משקפות משהו
שעל כל מאמן שחייה להפנים: בני אדם מבחינה אבולוציונית לא התפתחו במטרה לשחות:
1) הפחד מטביעה הוא כלל עולמי.
2) המוח האנושי מתוכנן לקרקע מוצקה.
3) הגוף האנושי מתוכנת למקסם חיכוך וגרר עם המים ולייצר מערבולות בהם.

לשחות או לא לשחות | ארבע סוגי פעילויות שחייה

קיימות ארבע פעולות בסיסיות בשחייה אשר ניתן לבצע בבריכה או בכל מקווה מים אחר:

– פנאי

– שיעורים

– כושר גופני

– אימונים/תחרויות

מהארבע האלו, רק שחיית פנאי "עובדת". הסיבה לכך היא שלשחיית פנאי לא דרושים כישורים מיוחדים
ואין איזה תורה או דוקטרינה סדורה ומוסכמת על מהי הדרך ה"נכונה" לעשות זאת. עפ"י רוב המדדים
אשר מודדים איכות, כל שלוש השיטות האחרות נוכלות כישלון חרוץ.

לשחות או לא לשחות | צילום: תומר אבני

לשחות או לא לשחות | צילום: תומר אבני

1. רוב הבגירים הלוקחים שיעורי שחייה חווים תסכול או תחושת כישלון. ברוב המקרים "הצלחה" משמעותה
היא לא לטבוע. לצלוח שחיית בריכת אחת או שתיים זה אתגר גדול, כך שלשחות ק"מ במים פתוחים נשמע דמיוני.

2. רוב שחייני הבריכות (Lap Swimmers) מגיעים לבינוניות סופנית (Terminal Mediocrity). ציפייה להתקדמות, שיפור או הצבת מטרות כמעט ולא קיימים. רובם של השחיינים הינם מעל לקו השחור או מנסים לחקות שחיינים מקצוענים.

3. שחיינים תחרותיים חווים פציעות, שחיקה או לחילופין אחוזי התשה גבוהים מ 50%. לאחר הפרישה משחייה הם מעדיפים לעשות הכל חוץ מלשחות.

לפיכך המשימה העיקרית והחשובה ש – TI "לקח" על עצמו הא להיות סוג של "סוכן שינוי" בשחיה. השינוי אחיו ה – TI מכוון הינו מבוסס על שני רעיונות מאוד פשוטים אך עם זאת פורצי דרך, רעיונות אשר יתקבלו כמהפכניים אצל אלו אשר יישמעו אותם.

לשחות או לא לשחות | צילום: תומר אבני


לשחות או לא לשחות | הפרדיגמה השלטת,

שני רעיונות מאוד בסיסיים לגבי שחייה התקבלו בצורה גורפת ואף פעם לא נעשה ניסיון לחלוק עליהם עוד מראשית ימי אימון השחייה:

– הפעולות ההכרחיות בשחייה הם בעיטות וגריפות

– רמת השחייה שלך משתפרת על ידי אימון הגוף

לשחות או לא לשחות | הפרדיגמה החדשה או שני רעיונות פורצי דרך,

במהלך השנים האחרונות החלו קבוצות לא גדולות של מאמנים ושחיינים לחשוב וללמד שחייה בדרך אשר בה השיפור הוא השיגרה, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר אזר בו השיפור הוא דבר נדיר.

1. הפעולה החשובה וההכרחית הינה Active Streaming. גם בעיטות וגם גריפות עדיין מתקיימות, ואפילו יעילות יותר, אולם רק בתור פעולות משנה – זה קורה רק כאשר לומדים להפחית את הגרר – ההתנגדות.

2. שיפור של כישורי השחייה, הסבולת, המהירות וההנאה שלך משחייה – בעזרת אימונים של המוח. הפעילות האירובית עדין מתקיימת אך כל החלטות הלימוד והאימון צריכות להתבסס על ההבנה של איך המוח לומד משימות, בשונה מאיך הגוף מייצר אנרגיה.

גדי כץ
מדריך שחייה ראשי, מנכ"ל TI ישראל