עיסוי ספורטאים | למה זה כל כך חשוב כשמתאמנים?

עיסוי ספורטאים | צילום: עומר לוי
קטגוריה: רפואת ספורט | מאת: טלי שיאצו


עיסוי ספורטאים, למה זה כל כך חשוב? לא משנה איזה ספורט אתם עושים באופן קבוע, טריאתלון, שחייה, רכיבה או ריצה, כאבי שרירים הם דבר שבשיגרה, אז מה גורם לכאבים בשרירים לאחר פעילות גופנית אשר מצריך עיסוי מיוחד לספורטאים?

עיסוי ספורטאים מומלץ לרוב הספורטאים שמתאמנים יותר מפעמיים\שלוש בשבוע והעומס על השרירים גדול יותר מזמן ההתאוששות שהוא צריך. במהלך אימון נוצרים בשריר קרעים מיקרוסקופיים, השריר בעצם מתארך תוך כדי הפעולה ובונה את עצמו בצורה חזקה יותר. שרירים תפוסים חוסמים את זרימת החמצן והמזון מלהגיע ממחזור הדם, דבר אשר עשוי לגרום לדלקות. חלק מהדלקות הן קטנות וחולפות לאחר מספר ימים, ולעומתן אחרות יכולות להיות חריפות יותר ואף להוביל לפציעה אשר תשבית לגמריי מפעילות באזור הכואב.
/

ישנם הסוברים כי אחת מהסיבות לכאבי שרירים הינה חומצת חלב אשר מופרשת לשרירים בזמן פעילות עצימה,חומצת חלב היא בעצם סוג של תוצר לוואי שהגוף מייצר בזמן חילוף חומרים. חומצת חלב יכולה להיווצר רק בעת פעילות עצימה כאשר חמצן לא מגיע בכמות מספקת לשרירים ואז פינוי חומצת החלב הוא יותר איטי מקצב הייצור שלה. מכיוון שכך, הצתברות של חומצת חלב קוראת כאשר אין אספקת דם מספקת לתאים של השרירים. לפיכך, החומצה גורמת לכאבים רק במהלך האימון ולא לאחריו, מכיוון שהיא מתפנה מהגוף כמה דקות לאחר סיום האימון.

עיסוי ספורטאים | כאבי שרירים | צילום: טלי שיאצו


עיסוי ספורטאים | כיצד מועיל עיסוי ספורטאים ומה הם היתרונות שלו?

עיסוי ספורטאים עוזר לחזרה הורידית ע"י שיפור הזרימה של הכדוריות האדומות אשר "מתעצלות" ונצמדות לדפנות של כלי הדם,
העיסוי עוזר להן לחזור לזרום במחזור הדם לכיוון הלב ובכך מטפל גם בעייפות\התאוששות.

  • העיסוי מעודד את זרימת הדם וע"י כך את תפקוד מחזור הדם,
    את ההובלה של החמצן וההזנה שלו אל הרקמות לכל תא ותא ומנקז פסולת לתוך מערכת הדם ומשם למערכת ההפרשה.
  • העיסוי מחזק את הריקמה של העצמות (רקמת השרירים , תאי העור ותאי העצב.), ובכך הוא עוזר למניעת שברי מאמץ.
  • העיסוי עוזר לפזר הצטברויות של נוזלים, לשחרר התקשויות והתכווצויות של השרירים,
    כמו כן הוא להוריד את המתח של השריר ובכך מתקן רקמות ומקצר את זמן ההתאוששות.
  • העיסוי עוזר להעמיק את השאיפה של מערכת הנשימה, מקל על מתחים נפשיים
    ועוזר להגיע לרגיעה וכתוצאה מכך גורם לחיזוקה של מערכת החיסון.
  • העיסוי אף עוזר להמריץ את נוזל הלימפה, עוזר לפנות פסולת ולהכניס חומרי בנייה לרקמות בגוף
    וע"י מסייע בהחלמה יותר מהירה מדלקות ומקל על לחץ עצבי.
  • שינה לאחר עיסוי היא שינה חזקה ועמוקה והרי אנחנו יודעים את חשיבות השינה והצמחיה וההתחזקות בה ראו לדוג' תינוק, בשנה הראשונה רוב היום יישן  והוא מכפיל את עצמו.

>>> פרטים על טיפול שיאצו לחץ כאן >>>

עיסוי ספורטאים | מהי ריאקציה טיפולית אשר קוראת לאחר עיסוי ספורטאים?

לאחר הטיפול בכאב כלשהו בריקמה אשר הייתה חסומה ולכן זרימת הדם בה ירדה מתרחש תהליך ריאקציה. באמצעות העיסוי מתחדשת זרימת הדם לאותה ריקמה חסומה. מאחר והגוף כבר לא רגיל לזרימת דם תקינה לאותה ריקמה השוני הזה מזוהה ע"י מערכת העצבים (לאחר שהגוף הורגל לזרימת דם איטית בעקבות החסימה) ולכן הגוף משדר כאב. אין סיבה לחשוש מכאב כזה מכיוון שהוא נחלש ונעלם בד"כ תוך 24-48 שעות.

.

עיסוי ספורטאים | מתי לא מומלץ לעשות עיסוי ספורטאים?

בזמן שיש שבר, מחלות זיהומיות, מחלות מדבקות, מחלות עור מקומיות (אקזמה),
מצב חום כללי בגוף, לחץ דם לא תקין, פצעים פתוחים, מחלות כלי דם מסוימות, גידולים מסויימים על פצעים פתוחים.

עיסוי ספורטאים | מתי חשוב לבצע עיסוי ספורטאים וכמה טיפולים צריך?

כמות הטיפולים השבועית נקבעת לפי חומרת המצב, כל מקרה לגופו של עניין. אם המקרה מקורו בכאב חדש\אקוטי ובבעיה ספציפית אזי כמות הטיפולים המומלצת תנוע בין פעמיים לשלוש בשבוע, לעתים אפילו יום אחרי יום בהתאם לחומרת הכאב והחשיבות של זמן ההתאוששות למטופל. כאשר עיסוי ספורטאים מתבצע כחלק משיגרה של אימונים אזי יש להתייחס לעומס השבועי של הספורטאי. ספורטאי שמתאמן כל יום רצוי לפחות טיפול אחד בשבוע, לפעמים אפילו שניים בתקופות של העלאת עומסים וזאת ע"מ למנוע פציעות ולאפשר התאוששות מהירה של הגוף. בחודשים פחות עמוסים, למשל בתקופות פגרה, ההמלצה היא לטיפול אחת לשבועיים ע"מ למנוע הצתברות של עומס על הגוף וזרימה טובה של דם לבנייה והתאוששות..

כמוכן, במצבים "מיוחדים" אחרי נפילה למשל, מומלץ מאוד להגיע מיידית לטיפול בכדי למנוע התפתחות של חסימות ודלקות כתוצאה מהטראומה והמתח שהגוף חווה לאחר הנפילה.

מומלץ מאוד לא להתחיל טיפולים בסמוך למועד תחרות חשובה מכיוון שאי אפשר לדעת איזו ריאקציה תתפתח ולכמה זמן. ובאופן כללי, לא כדאי לעשות שום דבר חדש בסמוך לתחרות. מטופלים מנוסים אשר מכירים את הגוף שלהם ואת התגובות שלו יכולים לעשות טיפול אחרון עד שלושה ימים לפני התחרות.

לאחר העיסוי לא מומלץ להתאמן הגוף גמיש יותר,

רצוי לתת לגוף לספוג את התחושות של העיסוי ולתת לדם לזרום במצב האופטימלי בכדי שיוכל להזין את התאים והרקמות בצורה טובה יותר לפחות ביום + לילה לאחר הטיפול. אם מתאפשר אז כדאי לתכנן את הטיפול ליום שלפני היום החופשי שלכם ולחזור בהדרגה, כאמור לא תמיד זה מסתדר עם תוכנית האימונים לכן מומלץ להגיע למטפל קבוע על מנת שידע כמה לרכך את השריר וכמה לעבוד עליו, מעסה ספורט כבר צריך לדעת מתי לעצור, (מטפל טוב זה לא מי שמטפל כמה שיותר לדוג שעה וחצי אלה מטפל טוב זה מטפל שמרגיש את הגוף ועוצר בזמן), אם עברו יומיים מהעיסוי ואתם עדיין מרגישים "רכים" מידי וקשה לכם לרוץ, זה סימן שהעיסוי היה ארוך ועמוק ייתר על המידה, בכל מקרה האימון הראשון אחרי עיסוי באופן יחסי צריך להיות קל.

 עיסוי ספורטאים מגמיש שרירים | צילום:עומר לוי

 עיסוי ספורטאים מגמיש שרירים | צילום:עומר לוי

>>> עוד בספורטלי
> האם נכון להתאמן על כאב?
לוח תוצאות לספורטאים


לסיכום:
בתור ספורטאים שחוששים מפציעות וחשוב לכם להגיע לתחרות במצב האידיאלי של הגוף,
וכן להנות מהתאוששות מהירה מאימונים\תחרויות, מומלץ בחום להכניס את עיסוי הספורטאים לתוכנית האימונים השבועית שלכם

 .

הכותבת היא מטפלת שיאצו בכירה ומעסה ספורטאים
פרטים נוספים – 0522959733
טלי שיאצו
עיסוי ספורטאים