טיפולי פוריות | הפריות, עוברים והקפאת ביציות, טיפים ותובנות

קטגוריה: טיפולי פוריות | מאת: טלי שיאצו


טיפולי פוריות | הפריות, עוברים, הקפאת ביציות או שימור

טיפולי פוריות, לא משנה בת כמה את, אם את בזוגיות או לא, אם הטיפולים הן למטרת הריון או שימור, יש כמה דברים שאני ממליצה לך לדעת כבר בתחילת הדרך….
אומרים שהשביל חכם יותר מההולכים בו, או במילים פשוטות חכמת ההמונים יכולה לתרום לך יותר ממה שאת חושבת, אבל היא גם יכולה לבלבל אותך ולכן צריך לזכור כל מה שנאמר כאן הוא בערבון מוגבל ותמיד יש מקרים שהם יוצא דופן ואין אמת אחת ושום דבר לא עובד על 100% מהאנשים אותו דבר ולכן קחי הכל בפרופורציה בבקשה. ואם יש לכן חכמה להוסיף תוסיפו בתגובות של הכתבה ככה כולן תלמדנה.

גם אם את רק בשלב שבו מתעוררת בך המחשבה להיות אמא, תתחילי לקחת תוספים, את עוד לא ממש מבינה למה, אבל תאמיני לי אני הולכת לחסוך לך כאן זמן יקר, מסתבר שכמות הביציות שלנו נקבעת עוד כשאנחנו היינו תינוקות ברחם אימנו, מה שאומר שאין לנו השפעה על כמות הביציות שלנו ואנחנו בעיקר מבזבזות אותן לאורך השנים, רוב הביציות נמצאות במצב של "תרדמת" פרט לכמה שמתעוררות לחיים כל חודש מחדש בתוך הזקיק, שם הן נמצאות 3-5 חודשים מזינות את עצמן ואז הן מוכנות לצאת אל החיים, בכל חודש בסופו של דבר יהיה זקיק מוביל אחד (אצל רוב הנשים או 2 ואז זאת אופצייה לתאומים) השאר יישארו מאחור ולכן אם אנחנו רוצות להשפיע על איכות הביציות שלנו או הזרע השינוי יתחיל באמת לאחר 100 ימים (שזה המינימום הנדרש, כמובן שעדיף יותר) ולכן אם היית אצל רופא נשים לאחרונה והוא המליץ לך עוד בשלב הבדיקות המקדימות לקחת חומצה פולית, זה בדיוק מהסיבה הזאת, להכין את הגוף במשך שלושה חודשים לפחות! .

טיפולי פוריות | אז איזה תוספים כדאי לקחת מה התפקיד של כל אחד מהם?

אז כמטפלת שיאצו אני חסידה של העולם הטבעי ואם יש משהו שהוא חובה בעייני זאת "הפורמולה של מרסל" שהיא תערובת טבעית של אגוזים וזרעים שמחזקת לנו את הזרעים בגוף (זרעים מהטבע מחזקים זרעים בגוף!), וגם משמשת כנוגד חמצון, היא חשובה לגבר ולאישה ובטח למי שעושה שימור כי בהקפאת ביציות בניגוד להקפאת עוברים את עדיין לא יודעת כמה עוברים יהיו מההפריות של הביציות שלך ומה האיכות שלהם ולכן את חייבת להגיע הכי מוכנה שאפשר!! כי זה הביטוח שלך לעתיד. לצילומי דוחות מעבדה בהם אפשר לראות שיפור איכות עוברים והגדלת המרות בהפריות בעזרת הפורמולה לחצו כאן.

טיפולי פוריות | הפריות, עוברים והקפאת ביציות, טיפים ותובנות
סבתא מרסל מכינה את הפורמולה באהבה

עוד דבר חשוב לפני שאני ממשיכה, מדינת ישראל מממנת טיפולים עבר ילד ראשון ושני (ולא 2 הריונות, אם ילדת תאומים אין עוד סבב) מביצית שלך עד ליום הולדת ה – 45 שלך, אחרי יום הולדת 45 תוכלי להמשיך לקבל מימון אם יצרת עוברים מוקפאים או אם החלטת ללכת על תרומת ביצית, בעבור ילד שלישי יש מימון חלקי, כל קופה וההסדר שלה.

ועכשיו להמלצות של תוספי מדף שכדאי מאוד לעשות בדיקות דם ולהשלים חוסרים לפי הצורך:

חומצה פולית  B9 – חשיבות החומצה הפולית קשורה ביצירת החומר התורשתי ( DNA – RNA ) ולכן החומצה מהווה מרכיב חשוב בתאי דם אדומים ולבנים, בחלוקת תאים בגוף והתפתחות העובר.
החומצה מונעת אנמיה, מסייעת התהליך ניקוי רעלים, שומרת על גמישות כלי דם, משתתפת בהתפתחות תקינה של מערכת העצבים, שותפה ביצירת חומצות אמיניות שונות, מפחיתה ב-50-70 אחוזים את הסיכון לקבוצה שלמה של מומים במערכת העצבים בשם "מומים פתוחים בתעלה העצבית" ועוד…
מסתבר שבתעשייה יש 2 סוגים, "חומצה פולית" סנטטית וחומצה פולית – FOLATE טבעית, אני באופן אישי לוקחת את הפולאט של אקוסאפ, (מי שמעוניינת בקוד קופון מוזמנת לפנות בקבוצת התמיכה בפייסבוק)
באיזה מזון יש חומצה פולית? קטניות, עלים ירוקים, חסה, כרוב, ברוקולי,אספרגוס, תפוח אדמה, בטטה, סלק, דגנים מלאים ואגוזים.

B12 – אולי הויטמין המוכר ביותר והמזוהה ביותר עם נשים, גם הוא מרכיב חיוני ביצירת החומר התורשתי ( DNA – RNA ) וביצירת מעטפת תאי עצב, וכן משתתף בתהליכי נוגדי חמצון, ואחראי על הפיכת חומצה פולית לצורתה הפעילה, יש תוספים שמכילים גם וגם באותו בקבוק מהסיבה הזאת.
באיזה מזון יש B12? – ביצים, דגי ים, בשר ועוף בדגש על איברים פנימיים.
מדד הויטמין בבדיקות דם נע בין 200-900, לפי הרפואה המערבית כל ערך באמצע זה מספיק טוב, אבל אם תשאלו נטורופתים לא מומלץ להיות מתחת לערך 500 ועדיף יותר, ערכים של 200\300 נחשבים לחוסר ומומלץ לקחת תוסף.

טוב אני מבינה שיש הרבה חומר ושרצוי שאכתוב על תוספי המזון האלה כתבה בנפרד ויהיה כאן לינק בהמשך… בינתיים להלן הרשימה שאני ממליצה שתבדקו יחד עם המטפלים שלכם לגבי בדיקת חוסרים ונטילת תוספים: ברזל, מגנזיום, אומגה 3, ויטמין E, ויטמין D, ויטמין C, סידן ויוד, ועוד…

עכשיו כשאת מבינה למה חשוב להשלים חוסרים בגוף תזכירי 2 כללים חשובים בריפוי על פי הרפואה הסינית:
1. איכות של דם
2. זרימת דם
אז סבבה להכניס חומרים חסרים בגוף אבל בלי תנועה הגוף לא יממש את כל הפוטנציאל שלו ולכן את חייבת להתחיל לזוז, פשוט חייבת, לא בשביל להיכנס לכושר ולא בשביל לרדת במשקל רק בשביל להזרים דם, אז איך אני ממליצה להזרים דם? יופי ששאלת, הליכה, עליה במדרגות או רכיבה על אופניים בדופק שלא עולה על 120 למשך 30-40 דק', 4-5 ימים בשבוע, אפשר גם לשלב לדוג' הליכה + מדרגות, למי שיש אייפון הטלפון מגיע עם אפליקציה שסופרת לכן צעדים, חפשו אייקון עם לב.

טיפולי פוריות | הפריות, עוברים והקפאת ביציות, הזרמת דם

.
עכשיו שסיכמנו את הדברים החשובים להתחיל בהם אתמול, להלן כמה תובנות + שאלות ותשובות שיחסכו לכם עגמת נפש יש כל כך הרבה אז אין משמעות לסדר שלהם ואם יש לכן שאלות נוספות עדיף שכולן תהיה מרוכזות מתחת לכתבה באתר הזה ואני אשתדל לענות.

## ברוב הפעמים יתחילו אתך עם הזרעות (תלוי בת כמה את), ואחרי 3 כישלונות ישלחו אותך לצילום רחם, יש בנות שיגידו שהבדיקה הזאת היא לא כל כך נעימה אבל נסבלת ויש שיגידו שהן ממש עברו חוויה קשה של אונס ושזאת הייתה טראומה גדולה, אני מציעה לקרוא על זה קצת ולהגיע מוכנה יותר.

## אל תחשבי שבשנה את יכולה לעשות 12 טיפולים, יש קופות שמגבילות טיפול לכל 45 יום, מה גם שזה מתיש נפשית ופיזית ולפעמים צריך הפסקה, כמו כן יש ימים שפשוט לא עובדים (בחירות, חגים…) או שהרופא שלך בחו"ל (ואת לא רוצה מחליף) ולכן בקלות אפשר להפסיד סבב, עוד סיבה שבגללה אפשר להפסיד חודשים זה הריון שהתחיל אבל לא הסתיים בלידה, אז גם את מספר חודשי ההריון וגם את זמן התאוששות של הגוף צריך לקחת בחשבון.

## אם עברת את גיל 42 ועשית 3 שאיבות ללא אף החזרה יש חשש שלא יאשרו לך סבב נוסף ולכן אם היו לך 2 שאיבות כאלה תעצרי רגע ותחזרי להכין שעורי בית לנסות לעזור לגוף עוד קצת לפני השאיבה השלישית, תזכירי ששינוי בגוף לוקח זמן והפסקה של חודש אחד לא מספיקה. כמו כן בכל גיל אחרי 4 מחזורי טיפולים עוקבים בהם לא הצלחת להגיע להחזרת עוברים או לחילופין אחרי 8 מחזורי טיפולים עם החזרות אך ללא הריון קליני ייערך דיון של צוות המטפל לגבי המשך טיפול.

## יש נשים שבוחרות להיות פעילות בתהליך הזה והן לומדות כל שלב וכל מושג חדש ויש נשים שעושות מה שאומרים להן ולא מעניין אותם כלום, כל דרך שתבחרי תהיה לגיטימית. אבל אם אמרו לך שהעובר שלך יפה או שהוא כמעט מושלם ולא ביקשת דוחות מעבדה בסוף הסבב את כנראה לעולם לא תדעי איך דרגו את העוברים שלך ומה המשמעות של זה, אז אם חשוב לך את צריכה לגשת למעבדה\מזכירות שבועיים אחרי השאיבה ולבקש את הדו"ח כי את המידע רוב בתי החולים לא מעלים לאזור האישי באינטרנט וצריך לגשת פיזית ולבקש אותו, יש כאלה שמעלים לאתר לאחר זיהוי ושליחת ת.ז. בגדול אני אגיד שעובר מקבל אות ומספר כשהמספר מציין את חלוקת התאים, 8 זאת החלוקה הגבוהה והטובה ביותר והאות מציינת את "שברי התאים" כשדרוג A (ולפעמים גם זה מספר אז דרוג 1) הוא הגבוה ביותר והנמוך ביותר הוא D (או מספר 4) ומה שכתבתי עכשיו רלוונטי לעוברים יום 3.
ואם את רוצה לקרוא קצת יותר לעומק ולהנות גם מפוסטים על בעלת מקצוע בתחום אני מזמינה אותך ל- Ivf – הקסם מאחורי המיקרוסקופ, ענת פורת-כץ

## הקפאת עוברים – אם את מקפיאה עוברים ולא בגלל שאת במסלול של שימור, אלה יצרת כמות גדולה של עוברים במהלך טיפולי הפוריות שהתכוונת להחזיר, או הגעת לגירויי יתר (והמערכת ההורמונלית חייבת להירגע ולכן אסור לבצע החזרה) לא תוכלי לעבור סבב נוסף של טיפולי פוריות לפני שאת מבצעת החזרה של כל העוברים, השמועות אומרות שאולי תקבלי סבב נוסף אם נשאר לך מוקפא אחד, אבל זה שווה ברור מול הקופה שלך, בכל מקרה אם יצרת מוקפאים לפני גיל 45 תוכלי להחזיר אותם עם טופס 17 (בתוספת כמה מאות שקלים) עד גיל 53 (כולל, כלומר עד יום הולדת 54).

## כמה עוברים יחזירו לי? בין עובר אחד לארבע, תלוי בגיל, תלוי בהיסטוריה שלך, תלוי ברופא שלך וכו'

## טיפולי פוריות מלווים במתח רב, רכבת הרים של ממש, את יודעת איך זה מתחיל את לא יודעת איך זה ניגמר, תרשי לעצמך לקבל טיפול תמיכה, איזה שאת מתחברת, טיפול פסיכולוגי, טיפול שיאצו, רפלקסולוגיה, כל מה שעושה לך טוב, הסטרס הזה פוגע לנו באיכות הגוף והוא מהווה מכשול לא קטן בדרך הזאת, אז תרשי לעצמך לפרוק קחי לך עזרה, זה יעשה לך טוב.

## החלטת לעבור טיפולי פוריות כיחידנית עם תרומת זרע אני אגיד רק דבר אחד שבעייני הוא הכי חשוב תדאגי שבבדיקות שלו יהיה לו צי'פ גנטי תקין, בסופו של יום אין הבטחה של 100% בשום דבר, אבל תנסי לבחור במקסימום שאפשר.

## זריקות הורמונים, כשתקבלי את הפרוטוקול מהרופא, עדיף לך בפעם הראשונה לרכוש את כל הרשימה, הרבה פעמים הם משנים דברים ואת מוצאת את עצמך תקועה בלי ההורמון שאת זקוקה לו עכשיו, דעי לך שלא בכל בית מרקחת בארץ מחזיקים הורמונים ולכן עדיף לך לברר לפני שאת יוצאת מהבית, יש גם קבוצות למסירה של הורמונים מוזמנת לקחת חלק
טיפ לגבי הזרקת ההורמונים בטיפולי פוריות או שימור, עדיף לחמם את הבטן עם כרית חימום ולהגמיש קצת את העור ואז להזריק, המחטים של רוב ההורמונים דקים וזה לא באמת כואב, יש הורמונים שהחומר שלהם שורף קצת אבל זה באמת בקטנה, אם הגבת בצורה חריפה של כאב ואדמומיות, יש ליצור קשר עם בית חולים\רופא כי זה לא צריך להיות ככה, מזריקים כל יום בצד אחר ובשעה קבועה אבל אפשר לחרוג אם לא יוצא עד שעתיים לכאן או לכאן, ואז לחזור לשעה הרגילה.

## בדיקות דם – בטיפולי פוריות זה חלק משיגרה ואם קשה להוציא ממך דם, עדיף לשתות חם לפני ולא מים קרים שמכווצים את הורידים, בכלל בתקופה הזאת תשתדלי לשמור על חום הגוף, כולל אוכל ושתייה במהלך כל זמן טיפולי הפוריות, לא פלא שהפוריות עולה בעונת הקיץ.

## שאיבה – שלב בטיפולי פוריות שמעלה הרבה מאוד חששות בגלל שהוא מתבצע בחדר ניתוח ובהרדמה מלאה, למרות שיש נשים שמעדיפות לעשות שאיבה עם טשטוש או בלי כלום בכלל, הרוב מבצעות את השאיבה בהרדמה מלאה, אני ממליצה לך לוודא שבתיק הרפואי שלך יודעים מה סוג הדם שלך שיהיה למקרה חירום. לשאיבה מגיעים בצום, בלי לק על האצבעות, ועם מלווה, תאכלס בזמן השאיבה לא מרגישים כלום, אחרי השאיבה את נשארת להשגחה ולהתאוששות, בגדול יש מצב שלא תרגישי כלום גם אחרי ויש מצב שתרגישי כאבי בטן תחתונה, הכאב צריך להיות נסבל ואפילו עדין, במקרה שאת מרגישה כאב כואב את צריכה לדווח וכנראה שיתנו לך משהו שיעזור לך להרגיע את הכאב, מומלץ לשתות  הרבה מים ולנוח, בהתאוששות את גם מקבלת אוכל, אני ממליצה לאכול בהתחלה משהו קטן ומתוק לעזור לגוף להתאושש גם מהצום וגם מהחומר של ההרדמה ולאט לאט לחזור לאכול באמת, כל תחושה חריגה חייבת להיות מדווחת, הנהיגה אסורה 24 שעות אחרי.

## מה זה הנצה? הנצה היא בעצם יציאה של העובר דרך חור בקרומים ומשם הוא ממשיך אל תוך רירית הרחם להשתרשות, אבל כשמדברים על פעולת הנצה לטיפולי פוריות מתכוונים לעזרה בהנצה, במעבדה, ע"י מכשיר לייזר שבעזרתו מבצעים חור מיקרוסקופי קטן שבמידה והמעטפת קשה מידי שיהיה לעבר פתח שיעזור לו לצאת.

## מה זה פיפל (pipelle)? פיפל היא ביופסיה של רירית הרחם שכיום היא גם מבוצעת כחלק מתהליך טיפולי פוריות במטרה להגדיל את סיכויי העובר להשתרש ברחם. למעשה פיפל זאת שריטה הגורמת לגירוי ברקמת הרחם, הגירוי היזום גורם לתהליך דלקתי ברחם ולגדילת תאים חדשים שהופכת את רקמת הרחם לדביקה יותר ובכך מגדילה את סיכוי העובר לקליטה, אך לפי פרסומים אחרונים במגזין רפואה יוקרתי נכתב שם שלא היה הבדל באחוזים למי שעשה ולמי שלא עשתה את התהליך להלן התקציר, למרות זאת יש נשים שיעידו שזה עזר להן אחרות יגידו ההפך, כמו תמיד אין שום דבר שמתאים לכולן, וכל אחת מגיבה אחרת.
האם זה כואב? כל אחת ודרגת הרגישות שלה, זה לא נעים אבל לא נורא ונגמר מהר.

##  האם יש הבדל בין גישות הרופאים בכלל ובפרט לגבי נשים בנות 40+? התשובה היא כן!!!
יש רופאים שונים וגישות שונות ואת אחראית לבדוק עם עצמך מה טוב לך בגדול עולם הרפואה הזה מתחלק ל2 חלקים, רופאים שמרגישים בנוח לטפל בבנות 40+ כולל מינון נמוך של הורמונים ורופאים שלא מרגישים ביטחון לטפל בנשים בנות 40+ ואת תקבלי כמות יפה של הורמונים להזרקה מתוך כוונה טובה כמובן, על מנת שהגוף יגייס יותר ביציות. מינון כמות ההורמונים משפיע על כל המערכת ולא רק על גיוס הביציות ולכן יש נשים שמייצרות בצקות יש כאלה שעולות במשקל וגם זה יכול להפריע ולהעמיס על המערכת הגינקולוגית ובטח בגיל שגם ככה הכל רגיש ושברירי ולכן אני באופן אישי מעדיפה מינונים נמוכים ומצאתי לי רופא כזה שמתאים לי, פרטים בפייסבוק.
כמו כן בקליניקה שלי פיתחתי שיטה שהצליחה לשלש את כמות הביציות למרות הקטנת מינון ההורמונים בהשוואה לטיפולים קודמים בהם כמות ההורמונים הייתה גדולה יותר איך כמות הביציות הייתה נמוכה יותר, השיטה הזאת משולבת ודורשת תוכנית והתייחסות אישית, אפשר לקבל ליווי בקליניקה שלי בתל אביב.

## מה זה בדיקת בטא? מזל טוב הגעת לשלב הסופי של סבב טיפולי פוריות וכל מה שנשאר לעשות זה בדיקת דם שתאשש או תפריח אם הטיפול הזה צלח או לא. בדיקת בטא היא בדיקת דם שבודקת את הורמון HCG שנוצר כמעט רק ע"י השליה, אם תוצאת הבדיקה קטנה מ- 5 או בין 5-10 (תלוי במעבדה) התשובה היא שלילית, בערכים בין 10-25 יש מצב שזה בגלל התמיכה ומומלץ לחכות לבדיקות הבאות, כל ערך מעל 25 זה חיובי אבל הרופא יבקש ממך ללכת כל יומיים לבדוק שהערך מכפיל את עצמו עד לרמה של 1,000. חשוב לדעת שערכי הבטא לא קובעים את גיל ההריון.

## מה קובע את גיל ההריון? יום תחילת הווסת, אם את רוצה אפליקציה בעברית שתעזור לך תורידי את Period Calendar שם גם תוכלי לסמן ימי ווסת גם ביוץ וגם להשתמש בפיצ'ר שמיועד להריון, הוא יספור לך שבועות וימים ואף ייתן לך השערה לתאריך לידה.

## האם אפשר להיכנס להריון בהזרעה ראשונה? כמובן שכן
.
טיפולי פוריות | הפריות, עוברים והקפאת ביציות, טיפים ותובנות.

## מה הסיכויים של עוברים מוקפאים להצליח להפשיר? תשובה שקבלתי מרופא הייתה באזור ה-90% אבל השאלה הנכונה שצריך לשאול היא מה הם סיכויי השתרשות? ועל זה אין לי תשובה.

## הזרקת הורמונים האם יש תופעות לוואי? תאכלס כל אחת מגיבה אחרת לסוגים הרבים של ההורמונים, אבל בין תופעות הלוואי הנפוצות בהזרקת הורמונים בטיפולי פוריות יכולים להיות: נפיחות, הצטברות נוזלים, עליה במשקל, עייפות, עצבים, מצבי רוח, רק תבחרי יש מכל טוב, כתבתי על זה בהרחבה כאן.

## מה עדיף לי רופא פרטי או רופא ציבורי? רוב הרופאים בארץ שמטפלים באופן פרטי מקבלים גם בציבורי ככה שאלה הם אותם רופאים, אבל את בחירת הרופא את צריכה לבחור לפי החיבור שלך איתו גם ברמה האישית וגם ברמת הגישה המקצועית, אם זה רופא שמתחברת לעולם הטבעי והוא ממעיט בהורמונים או שהוא רופא שבעיקר רואה את טבלאות הסטטיסטיקה מולה ואין לו בעיה שתזריקי 450 ואפילו 600. כמו שהספקתן להכיר אותי אני חסידת העולם הטבעי ואני בעד רופאים שזאת הגישה שלהם, המלצות לרופא כזה אפשר לפנות אלי בפייסבוק.

## הרופא המליץ לי לעשות סבב החזרת מוקפאים על בסיס טבעי, מה זה אומר? החזרת עוברים מוקפאים על בסיס טבעי אומר שאפשר לזהות את יום הביוץ רק לפי מעקב בדיקות דם, גם בלי אוביטרל, הסיכון של זה הוא חוסר דיוק שיכול להכשיל את השתרשות העובר, ההיתרון של זה הוא להגיע להחזרה עם כמה שפחות הורמונים, רוב הרופאים בארץ כן נעזרים באוביטרל ובצדק לא שווה לפספס טיימינג השתרשות בשביל זה.

## מה הם ערכי הפרוגסטרון התקינים? – הורמוני הפרוגסטרון משתנים לפי סבב המחזור, בתחילת ימי הווסת הערכים נמוכים בין 0.5 – 1.5, לקראת הביוץ המדד עולה לערכים של 3-6 (זה למה אסור לקחת דיאה בזמן טיפולים, מהר מאוד מגיעים לערכים גבוהים של ביוץ וזה יכול להרוס סבב שלם) ולאחר הביוץ המדדים עולים 15+ וזה ממשיך לעלות במידה ומתקיימת השתרשות (זה בסבב טבעי כשלא שאבו את הביציות והוציאו את הגופיף הצהוב שמייצר את ההורמון), אין הרבה חומר על הורמון הפרוגרטרון ברשת והדעות חלוקות לגבי בדיקות הדם אם בדיקות הדם באמת מראות את הערכים שקיימים ברחם, או מראות ערכים בדם באופן כללי. בויקירפואה זה המקום עם הכי הרבה מידע – בשליש הראשון של הריון רמת פרוגסטרון מגיעה ל-10-44 ננוגרם למ"ל, בטרימסטר השני להריון רמות פרוגסטרון מגיעות ל- 19.5-82.5 ננוגרם למ"ל ואילו בשליש ההריון השלישי הן מגיעות ל-65-230 ננוגרם למ"ל. אפשר לראות שהטווחים מאוד גדולים ולכן תפקיד הרופא הוא להחליט על תמיכה או לא, בגדול בהריון טבעי לחלוטין ללא טיפולי פוריות, ערכי הפרוגסטרון נמוכים יותר, בטיפולי פוריות אם הערכים הם סביב ה20 נהוג לתת תמיכה, זה נחשב לנמוך, אם תוצאות בדיקות הדם מראות תוצאה של 50 אז כנראה שאין צורך בתמיכה, צריך לזכור שההורמון הזה יכול להשתנות כמעט כל יום ולכן מומלץ לעשות מספר בדיקות דם עד לבטא.

## מה זה השתרשות עובר? מתי זה קורה? והאם מרגישים את זה? השתרשות עובר זה השלב בו העובר יוצא מהמעטפת שהוא היה בה עד עכשיו והוא מתחבר, משתרש בדופן הרחם, שם מתחיל העובר לבנות את מערכת כלי הדם שתזין אותו לאורך כל ההריון, ההשתרשות מתרחשת סביב יום 6 אחרי הביוץ, חלק מהנשים מעידות כי הן מרגישות סימני מחזור קלים בבטן התחתונה למשך כמה שעות וחלק מעידות כי ישנו דימום קל וחלק לא מרגישות דבר..
.
>>> עוד בספורטלי
>> איך שפרתי איכות של עוברים והכפלתי את אחוזי ההפריות
>> איך לעבות את רירית הרחם?
>>
כיצד לזהות ביוץ בעזרת ערכי ההורמון פרוגסטרון 
>> מוקסה – חימום, חיזוק, סינון והזרמת דם בטיפולי פוריות


.
## תזונה – תזונה ממוקדת טיפולי פוריות דורשת גם היא כתבה בניפרד אני רק אפנה אתכן לכתבה שתעזור לכן לעבות את רירית הרחם.

## שימור פוריות, מה הכי חשוב לדעת? אם את עושה שימור את צריכה להבין את עניין הפחת, אומנם ישאבו לך מספר של ביציות, אבל לא בכולם הביצית תהיה שלמה ואפשר יהיה להקפיא אותה, מתוך אותם ביציות שנשארו לא כולן יגיעו להפריה עם הזרע, מתוך אותם הפריות שנוצרו לא בכל העוברים ניתן יהיה לבצע החזרה או הקפאה ולכן קחי בחשבון שאת יכולה לשאוב בסבב 15 ביציות ולסיים רק עם 2 עוברים שאפשר להקפיא אותם, הפחת גדול יותר ככל שאת עולה עם הגיל. אם את רוצה לפעם הבאה להגיע יותר מוכנה תחזרי לכתבה הזאת.

## דבר אחרון וחשוב, עיסוי רחם – בין אם את עושה שימור או טיפול פוריות הכולל החזרת עוברים לרחם תלכי למטפלת מקצועית לפחות פעם אחת, עדיף למטפלת שיאצו שיכולה גם לשלב שיטת חימום סינית הידועה בשם מוקסה, אני קוראת לזה "להדליק את התנור" אם אנחנו רוצות שמשהו יתבשל לנו בגוף התנור חייב להיות חם עם זרימה מצויינת של דם, מי שגרה באזור המרכז מוזמנת להרים טלפון, טלי – 0522959733

כשהחלתי לכתוב את הכתבה על טיפולי פוריות לא העלתי בדעתי את כמות הנושאים והחומר שאפשר לכתוב, אני מרגישה שרק גרדתי את השכבה הראשונה ויש עוד מלא שאלות שאפשר להתייחס אליהן, או שאכתוב כתבת המשך או שאכתוב כתבת עומק על דברים נוספים או גם וגם תלוי בזמן הפנוי שלי, אני רק אחדד שאין אלו הן המלצות רפואיות וכל מקרה לגופו ותמיד חובה להתייעץ עם הרופא המטפל, כמו כן אין אמת אחת ולכל אחת מתאים משהו אחר וחלק מהמסע הזה זה ניסוי וטעיה ולכן זה חייב להיות בשיתוף עם הרופא המלווה, המטרה כאן היא להנגיש לכם את המידע של שאלות נפוצות שאני נשאלת בשיחות עם מטופלות שלי וכאלה שנמצאות בקבוצת התמיכה בפייסבוק, מוזמנות גם לקבוצה.
אם יש לכן שאלות או בא לכן לשתף בידע וניסיון שצברתם גם, מוזמנות להגיב מתחת לכתבה שגם אחרות שיקראו אותה יוכלו לראות את זה.
בהצלחה לכולן!!!

טלי – מטפלת שיאצו, תומכת במטופלות פוריות ושימור | צילום: צביקה ג.
.

טלי היא טריאתלטית, צלמת ספורט ומטפלת שיאצו בכירה כבר מעל 20 שנה, תומכת ומלווה מטופלות פוריות ושימור.
מוזמנות לפנות בעמוד  בפייסבוק
יש גם קבוצה שמיועדת רק לשימור פוריות  בפייסבוק

וקבוצת של מטופלות IVF לחצי כאן
אם אתן רוצות למקסם את הטיפול שלכן מול הרופא, אם אתן רוצות להכיר את הגוף שלכן טוב יותר על מנת לשפר את תוצאות הטיפול, יחד נעבור על המדדים, דוחות מעבדה, פרוטוקולים, בדיקות הדם, תזונה ותוספים, אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון – 0522959733
הקלניקה נמצאת בתל אביב, עם שפע חניה באפור ללא תשלום.
אל תעברי את המסע הזה לבד, תרימי טלפון!






כתבות נוספות

לכל המאמרים