עצות לשיניים בריאות כשעושים ספורט

קטגוריה: רפואת ספורט | מאת: Hagit Pnini


עצות לשיניים בריאות כשעושים ספורט ככלל ופרט בדרך לתחרות ארוכת טווח כמו חצי איש ברזל, איש ברזל, מרתון ואולטרה

כטריאתלטית למרחקים ארוכים בזמני הפנוי וכרופאת שיניים התבקשתי לתת עצות לספורטאים,
המתאמנים שעות ארוכות לתחרויות חצי איש ברזל, לאיש ברזל מרתון ואולטרה, הקשורות לשמירה על השיניים בתקופה זו.

קודם כל בנוגע לנזקים אפשריים לשיניים החלטתי לכתוב בעיקר על מחלת העששת, על ארוזיה
לשיניים ועל שחיקת שיניים שרלוונטיים יותר לספורטאים.

(מחלת חניכיים הינה רלוונטית לספורטאי כמו לכל אדם אחר ומהוה דיון אחר בפני עצמו.)

.
מחלת העששת
הינה מחלה זיהומית שגורמת להרס זגוגית השן, כתוצאה מפעילות של חיידקים המפרישים חומצה. החיידקים ניזונים מסוכרים ועצם התארגנותם יחד על פני שטח השן מגבירה את האפקט ההרסני. כתוצאה מפעילות החיידקים ואכילה מוגברת של סוכרים ופחמימות יש ירידה בחומציות סביב השיניים ובריחה של יונים סידן וזרחן מזגוגית השן ויצירת נגעים/חורים בדרגות שונות. יש כמובן גורמים שונים המשפיעים על התפתחות העששת מלבד החיידקים ואלו הם – תזונה (סוג כמות ותדירות), כמות ואיכות הרוק, גנטיקה של חומר השן.

>>> לטיפול שיאצו לחץ כאן >>>

ארוזיה – זוהי בעצם שחיקה חומצית של השיניים על ידי חומצות שמקורן אינו בחיידקי הפה אלא ממקורות חיצוניים כגון תזונה או מיצי קיבה שדולפים מעלה לחלל הפה (צרבת). לצורך הדיון אדגיש שמשקאות איזוטוניים הם מאוד חומציים וכמובן קולה וקפה. במקרה של ארוזיה נראה הרס של האמייל והיחלשותו בעיקר באיזור הפנימי של השיניים או באיזור הצווארי. ארצה לציין שגם שהייה רבה בבריכה המכילה כלור עלולה לגרום לנזקים בשיניים.

.

שחיקת שיניים – זהו מצב של הרס ושברים בשיניים כתוצאה מחיכוך בין שתי הלסתות בסגירה. אצל רב האנשים פעילות השחיקה נעשית בלילה וגורמת לנזקים קשים בשיניים. אני מציינת כאן את השחיקה כיוון שראיתי שיש ספורטאים רבים שבזמן פעילות ספורטיבית מהדקים בחוזקה את הלסתות זו לזו כתוצאה מהמתח בו הם שרויים וכמובן שהרגל שכזה עלול לגרום לשברים בשיניים ובשורשים כיוון שמדובר בכח חזק מאוד.


הבעיה בתקופה שבה מתאמנים לתחרות long distance נעוצה בכך שיש להזין את הגוף באימון שנמשך מעל 60 דקות בפחמימות פשוטות – בד"כ על ידי פירות יבשים, שהם מסוכרים ודביקים, ג׳ילים, שהם תערובת של פחמימות וסוכרים, משקאות איזוטונים, שהם חומציים וסוכריים.  חלל הפה בנשנושים שכאלה תכופים לא מצליח להחזיר לעצמו על ידי הרוק, את המצב הבסיסי המאוזן ונוצרת סביבה חומצית למשך שעות.
התוצאה של הסביבה החומצית הינה ארוזיה של השיניים בגלל החומציות – פגיעה באמייל ורגישות רבה וכן נטיה לעששת בגלל הסוכרים והפחמימות הרבים הנשארים דבוקים לשיניים.

.

.

עצות לשיניים בריאות כשעושים ספורט | אז איך נמנע את התדרדרות השן בתקופה הזאת?


1. לאחר אכילה של תמר/ גל לשטוף את הפה עם מים לניקוי השאריות
2. לאחר שתייה של משקה איזוטוני לתת לגימה של מים על מנת לדלל את החומציות, מומלץ לשתות מקש אם ניתן ולא מהבקבוק עצמו (יש מתקנים עם קש הממוקמים על הכידון)
3. להקפיד על צחצוח נכון פעמיים ביום וכן בסיום האימון להקפיד על ניקוי בין השיניים.
4. ניקוי אבנית אצל שיננית או רופא וביקורת כל 3-6 חודשים. 
5. שימוש במשחה בסיסית הנקראת טוסמוס המנטרלת את החומציות ומספקת הגנה לשיניים מנגעי עששת ורגישות. בעיקר בתקופה של החודשים סביב התחרות.
6. מי שמהדק שיניים אמליץ על שימוש בסד לילה.

 

הדבר הכי חשוב בדרך לתחרות ארוכה זה לחייך בדרך ובקו הסיום.

אם יש לכם שאלות לד"ר חגית פניני רופאת השיניים של הספורטאים, אתם מוזמנים לכתוב לה בתגובות

חגית פניני






לוח אירועים

לכל האירועים