X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

על גמישות מחשבתית, פיזית ומנטלית

נכתב בתאריך:24/11/2013 מאת: טלי שיאצו

רגע לפני מרתון טבריה 2014 אני מפרסמת שוב דברים שהעליתי בעבר, כאחת שמצלמת את המרתון הזה כבר לא כמה שנים טובות אני יודעת לאמר שמזג האוויר באירוע הזה הוא קריטי והוא פרמטר מאוד חשוב אשר לא ידוע לנו כאשר מתכוננים למרתון מספר חודשים מראש. לכן, מאוד מומלץ להתאמן למרתון הזה גם בטמפרטורות גבוהות, אפילו אם המשמעות היא לצאת ולרוץ בצהריים.

 


האדם כעץ השדה כמו העץ גם האדם רוצה להתפתח מבחינה פיזית, מנטלית ורגשית.

גמישותו ועומק שורשיו של העץ הם אלו אשר מאפשרים לו לשרוד את הרוחות אשר מסוגלות לעקור אותו ושלבור אותו מהאדמה.

מדובר על גמישות פיזית כמו גם על גמישות מחשבתית המאפשרת לצאת מהתבנית המוגבלת של תנועה\מחשבה אשר בתוכה אנחנו חיים ולקחת את התנועה\מחשבה לכיוון יצירתי ההחלטתי ולהביא את הביצוע צעד אחד קדימה ולהתרחב למקומות אחרים.

 

לפי הרפואה הסינית, יצירתיות, תנועה, גמישות ועץ משויכים לאיבר הכבד. הכבד הוא מקור תנועה אשר אשר משתיך לאלמנט העץ והוא היחיד מבין חמשת האלמנטים (אדמה עץ אש מים ומתכת) אשר מתקיימים בו תהליכי חיים.
 

הכבד, בדומה לעץ, ממשיך לצמוח ולבנות את עצמו אפילו כאשר פוגעים בו ובשלמותו. זהו האיבר היחידי בגוף אשר מסוגל להגיע להתחדשות מלאה ומהירה לאחר פגיעה בו. הסינים מכנים אותו "הגנרל" מכיוון שהם מזהים את הפוטנציאל שלו ככוח -  זה שחייב לדעת הכל זה המתכנן והשולט בכוח.
 

באחריות הכבד נמצאים הצ'י והשיין (בה נמצאים הרגשות, משמש כבית לנשמה) שהם בעצם התנועה וזרימת הדם, אם יש איזשהו כשל והתנועה עוצרת אזי נוצר מאין קיפאון של צ'י\דם. גם תקיעה של רגשות תיסכול וכעס יכולים לגרום לדיכוי הכבד (זה יכול לספק הסבר לקשר בין מצב הרוח לבין הרצון להתאמן).
 

הכבד מתפקד כמסננת אשר תפקידה לסנן את הרעלים מהגוף והוא מניע את הדם במהלך היום וע"י כך מזין את הרקמות. בשעות הלילה הוא מאחסן את הדם במצב מנוחה ומזין אותו. לאור זה, אם אדם נמצא במצב של חוסר שינה מספקת אזי הוא יאבד צ'י\אנרגיה, וביום שלמחרת יהיה לו קשה להתאמן ואם המצב הזה יתמשך אזי זה רק יחמיר את המצב (הדבר יגרום לדילול מאגרי האנרגיה בגוף).
 

הכבד, בין תפקידיו הרבים, אחראי על הזנה וחידוש של הדם והרקמות. הכבד הוא בעצם סוג של ממטרת האנרגיה של הגוף, עליו לוודא שלט נוצרות חסימות בדרכי הדם, הוא בעצם שולט בכוח של הגידים\ הרצועות והשרירים שאלו הם הכלים אשר מאפשרים את תנועת הגוף.

בדרך זו הוא מזין את הרגשות, דרך היצירה, החזון, האומנות.

 
  צילום: עומר לוי


ע"י הגמשה ואלסטיות של השריר נוכל להשפיע על זרימה טובה יותר של דם ואנרגיה בגוף, וכך כל תא בגוף יקבל פינוי פסולת טובה יותר וחומרי בנייה טובים יותר מהכבד. גמישות עוזרת לנו למנוע חסימות וכאב בשרירים אפילו במצבים בהם כבר יש חסימות וכאב. במקרים כאלה, ע"מ להגיע לרמה הכי גבוהה של גמישות שאפשר נזדקק לעזרה מקצועית כמו למשל טיפול שיאצו או עיסוי אשר יפוגגו ההצטברות ויחזירו את טווח התנועה.

 

 

מהם הגורמים לכאבי שרירים?:

הצטברות מטבולית, לחץ ונפיחות- זוהי הנחה אשר באה להדגיש את חשיבות זרימת הדם התקינה גם מבחינת כמות וגם מבחינת איכות.

הצטברות – בעת חילוף החומרים נוצרים חומרי לוואי בשריר אשר גורמים לאצירה של נוזלים עודפים אשר גורמים ללחץ על עצבי החישה ומובילים להרגשת כאב, התנפחות ונוקשות.

חומצת חלב-חומצת החלב היא תוצר לוואי של חילוף החומרים בשריר בהעדרה של כמות מספקת של חמצן (בד"כ במצב של אימון עצים בדופק גבוה) וזה קורה מכיוון שלשריר לא מגיע מספיק דם.

קרע או נזק ברקמה- מדובר על קרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר וברקמות המחברות.

התכווצות שרירים- קוראת בד"כ בעקבות אימונים עצימים אשר גורמים לירידה בזרימת הדם לשריר אשר מוביל לכאב.

 

לשם מה צריך את המתיחות?

היכולת של הגוף להניע את השרירים והמפרקים שלו עד לטווחי התנועה המקסימלים נקראת גמישות. הגמישות היא פרמטר מאוד חשוב בתחום הכושר הגופני בכלל ושל ביצועים מקסימליים בענפי ספורט בפרט. בעזרת ביצוע תרגילי מתיחות כחלק משיגרת האימונים אנחנו עוזרים לגוף לשמור על הגמישות והאלסטיות שלו טע"י כך לשמור על זרימת דם טובה ובעקיפין גם להגעת חמצן אל התאים השריריים, הזנת השריר וניקוי הפסולת המצתברת ממנו.

 

ההנחה כי הגמישות היא בבסיסה גנטית ושככל שמתבגרים רמת הגמישות יורדת היא נכונה, אולם יחד עם זאת אנחנו עדיין יכולים להשפיע על הגמישות ועל הגדלת טווחי התנועה ע"י ביצוע של תרגילי מתיחות מתאימים, רצוי על בסיס קבוע. אני ממליצה בחום לכל ספורטאי להכניס לתוכנית האימונים שלו לפחות אימון אחד בשבוע שיוקדש למתיחות. אפשר לבחור בין אימון מתיחות, יוגה, פילאטיס ועוד. את השינוי והשיפור בגמישות תרגישו באימונים עצמם ובאימונים קשים תסבלו פחות מכאב.

 

ולאלו מבינכם שאימונים וספורט הם לא חלק משיגרת היום יום שלכם, וגמישות מבחינתכם היא לא ע"מ לשפר איזושהיא תוצאה בטריאתלון או מרתון, אזי דעו:

 

גמישות זה לא רק בגוף,

זה גם בנשמה,

ביצירה,

בעבודה,

עם חברים ומשפחה,

והכי חשוב עם עצמכם!

 

 

 צילום: עומר לוי


לסיכום ,מרתון טבריה כבר התקיים ב30 מעלות ובימים של גשם וקור

כשאתם עומדים על קו הזינוק, אם אתם צריכים לחשב מהירויות מחדש, תחשבו!!

אל תתעלמו מהנתונים שמתקיימים בבוקר התחרות, הגמישו את המחשבה, הרחיבו את התודעה.

שיהיה בהצלחה!!

 

טלי שיאצו
יוזמת ומקימה את אתר ספורטלי, טריאתלטית, מצלמת ומשווקת אירועי ספורט.

עוד בנושא

מתיחות - יוגה, סרטוני יוגה רצופים לטובתכם הספורטאים 5-8 מתוך 30
מתיחות - יוגה , סרטוני יוגה רצופים לטובתכם הספורטאים 21-25 מתוך 30
מתיחות - יוגה, סרטוני יוגה רצופים לטובתכם הספורטאים 9-12 מתוך 30
מתיחות - יוגה , סרטוני יוגה רצופים לטובתכם הספורטאים 17-20 מתוך 30

תגובות פייסבוק