X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

מרתון תל אביב - Sub 4 - בראי ההיסטוריה - פחות זה היותר החדש

נכתב בתאריך:21/03/2017 מאת: טלי שיאצו

מאת: גיא טויבין
 


התכנית המקורית לתוצאה במרתון תל אביב הייתה Sub 3:30, קצב 5:00 לא זר לי, אני מרגיש בו נפלא בכל טריאתלון וחצי איש ברזל.
 

המרתון האחרון שבו השתתפתי היה לפני שנה בליסבון, והמטרה לרדת מ- 3:45 הושגה בהצלחה, ומכאן המסקנה Sub 3:30 לא ברורה מאליה אבל אפשרית.
 

אחרי יותר מעשור בעולם הסיבולת גם השיטה ברורה: תכנית אימונים מתאימה, תזונה נכונה וטיפולי פיזיותרפיה "לכיבוי שריפות בעודן קטנות". פציעות כך למדתי הן תוצאה של תכנית לא נכונה או של חוסר תשומת לב לסימני האזהרה של הגוף.
 

כאן המקום לציין כי בשנה האחרונה נאלצתי לוותר על שני חברים לאימונים שנפצעו (פגיעות ברך מסוגים שונים) כשהמכנה המשותף לשניהם הוא "מהירות יתר". איתן קרע רצועה בבית שאן כאשר ניסה להשיג את הרוח, ונועם פגע במינסקוס בדרכו לעוד פודיום בטריאתלון תל אביב.
 

"המהירות מהשטן" אמרתי לחבריי לאימונים, וסימנתי לעצמי כמטרה להוריד 12 דקות במרתון הבא.
 

כאלה אנחנו אנשי הסיבולת מלאי סתירות פנימיות - מתאמנים בשביל הכיף, אבל מוכנים להרוג בשביל לעלות עוד שורה בלוח התוצאות; רוצים לסיים עם חיוך, אבל נותנים All Out כשרואים את שער הסיום; מתענים מהיקצה לפני עלות השחר, אך מסיימים עוד אימון בתחושת אושר עילאית - מלאי סתירות פנימיות.
 

התכנית למרתון תל אביב 2017 נרקמה בתחילת דצמבר, מייד לאחר טריאתלון אילת. שבוע של מנוחה, וגיבוש תכנית של 12 שבועות הכוללת חמישה אימונים בשבוע ושני ימי מנוחה:


 

 

עד סוף ינואר מתקדם מצוין הן מבחינת העמידה בתכנית האימונים והן מבחינת ההרגשה הכללית. מזג האוויר החורפי שנחת עלינו השנה מאתגר, כיוון שאני מעדיף אימון בחוץ על פני אימון בחדר כושר. אימון אינטרוולים או ריצת קצב בחוף עם רוח פנים של 30-20 קשר זה עניין לא פשוט, אם כי עדיף עשרות מונים על הלחות של אוגוסט.
 

וכך, שמונה שבועות לתוך התכנית, באחד המפגשים השבועיים אצל דני (הפיזיותראפיסט), אני זורק לו שיש לי כאב קל בברך שמאל. "מעל או מתחת לברך" דני שואל, ואני מנפנף אותו בביטול, "מחר יום מנוחה, הכול טוב". בריצה הבאה הכאב מתחדד, ואני חוזר לדני ששולח אותי לאורטופד. בשלב זה הכאב מונע ממני להמשיך בתכנית האימונים, ובדרך ל- MRI מתחדדות המחשבות: אולי ירושלים, וינה הפכה ליעד מבוקש השנה ... מחשבות, סתירות וכאבים.
 

תשובות ה- MRI אינן חד משמעיות: "קלינית נראה שיש קרע, אין קרע ברור, בצקות ונפיחות צמוד ל- MCL", מה עכשיו? ההנחיה של ד"ר גיא מורג חד משמעית: "אתה ממשיך ב- 70% מאמץ", מה זה אומר? איך מתקדמים מפה?
 

נותרו רק ארבעה שבועות למרתון, ואת "המסכמת" אני עומד לפספס. מסרב לוותר על מרתון תל אביב 2017. זה חלום ילדות עוד מגיל עשר, שבו רצתי חמישה ק"מ במרתון תל אביב הראשון שהתקיים ב- 1981.
 


מרתון תל אביב הראשון 1981, אודי (אחי) לשמאלי ואני מתואמים בבגדים חוצים את גשר רוקח
 

בספורט כמו בעסקים בשעת משבר עוברים למוד, "ניהול משברים": הבנת התמונה והערכת המצב ע"י כל הגורמים הרלוונטים, ניתוח המידע, קבלת החלטות לביצוע וחוזר חלילה.
 

"אסיפת בעלי המניות" שלי לניהול המשבר כוללת את יובל, מאמן ריצות ארוכות בעל היגיון בריא ואת דני, שמגבשים את תפיסת "פחות זה יותר". לרוץ פחות מהר אבל יותר זמן, לסבול פחות כאב, אבל ליהנות יותר מהנוף ומהריצה.
 

התכנית לשלושת השבועות שנותרו משמרת את הנפח השבועי הכולל, ריצות בקצב שאינו עולה על שש דקות לקילומטר אבל ללא אינטרוואלים.
 

דני חוזר לספרות המקצועית, ולאור אבחנת הרופאים וניתוח ה- MRI ממליץ על הדבקה ייעודית של Kinesio Tape בחבישה שנועדה לשמור על הברך (Plica of the Knee), בתוספת הרבה קרח אחרי הריצה ובשילוב "גילגולי רגליים" במשך 35 דקות בוואטים נמוכים בין הריצות.
 

יוצא לריצה ראשונה אחרי עשרה ימי מנוחה, חבוש, זהיר מאוד בקצב, שמונה קילומטרים בלבד, אבל חוזר בהרגשה נפלאה. אפשר לעמוד בתכנית החדשה Sub 4, כשהרעיון הוא לרוץ יותר, לאט יותר. בשבועות הקרובים עובד על שמירת קצב נמוך, לא להיגרר לפיתויים גם כשמרגישים טוב, המטרה לסיים עם חיוך ☺.
 

נותרו שלושה שבועות בלבד, שיעורי יוגה מוגברים, הקפדה יתרה על תזונה נכונה, כדי לעמוד במשקל היעד למרתון. את הריצה המסכמת מחליפה ריצת back to back שמונה עשרה ק״מ בחמישי בערב ועשרים ושניים ק״מ למחרת בבוקר ... הגוף נח בין לבין אך עדיין צובר עומסים ואני בתחושה שלא חסר לי נפח ליום הגדול.
 

הספירה לאחור החלה: עוד שבועיים מרתון תל אביב. תקופת החידוד (Taper) מהנה במיוחד, מעביר את רובה בספרד במסגרת העבודה, אך מנצל כל שעה אפשרית לחידוד מחשבה, יוגה וריצות בקצבים נמוכים, Zone 2, ואפילו Zone 1 מבלי להתבייש רץ בקצב צב. לא קל לשמור על משמעת אכילה בין הטאפסים בברצלונה לאלה שבמדריד, אבל כשיש מטרה לנגד העיניים הכול אפשרי.
 

מרתון תל אביב, 24 בפברואר, מהימים שבהם הכול מתחבר. אתה מקדים את השעון המעורר לפני שהוא מעיר את כל הבית, מספיק לשמוע איזה שיר טוב בדרך, נכנס לאווירה, אפילו מוצא חניה בקלות. חימום קצר מהאוטו לקו הזינוק, ג'ל ויוצאים לדרך.
 

רבע שעה ראשונה מסוכנת כמעט כמו צלילה ב- BLUE HALL. מאבדים מעט ריכוז וצוללים לקצבים מהירים, מהירים מדי. נצמד לפייסר של שעתיים עד תל ברוך, שם פוגש את אודי (אחי), ובדיוק כמו אז ב- 1981 מתקדמים זה לצד זה.

זהו. היה מדהים!
 

מרתון תל אביב 2017, נגטיב ספליט, מתחילים לאט, ומגבירים (לאט)
 

כל שנותר הוא ליהנות מהתחושה שהמשימה הושלמה, לחלוק ארוחה טובה עם המדהימה שלי בתל אביב מלאת האנרגיות ולקפוץ לאמבטיה של קרח.
 

המון תודה לכל אלה שהראו לי את הדרך לקו הסיום.

 


מרתון תל אביב 2017, אודי (אחי) עלי "טלי שיאצו" דילגה
 

להתראות באתגר הבא, גיא


 >>> עוד בספורטלי

> תמונות ממרתון תל אביב 2017

> תמונות ממרתון ירושלים 2017

לוח אירועי הספורט של ישראל

לוח תוצאות


טלי שיאצו
יוזמת ומקימה את אתר ספורטלי, טריאתלטית, מצלמת ומשווקת אירועי ספורט.

עוד בנושא

תמונות מספרות אירועי ריצה - מרתון טבריה 2015
צילום אירועי ספורט - שחייה, אופניים, ריצה, טריאתלון, איש ברזל
אולטרה מרתון ליברפול בריטניה 2017
מרתון - מחשבות נוגות על מילקי | חלק א'

תגובות פייסבוק

אירועים מומלצים
לכל האירועים
גלריות אחרונות
לכל הגלריות
3
יוני
תמונות מטריאתלון תל אביב 2017
27
מאי
תמונות מטריאתלון נשים 2017
29
אפריל
תמונות ממרוץ הרצליה 2017

תגובות פייסבוק