X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

ממרח בוטנים | מתכון לפצצת אנרגיה עם שפע של ויטמינים ומינרלים

נכתב בתאריך:26/02/2017 22:05:00 מאת: רן בן ארי



























צילום: deposit photos

הבוטנים, אותו סוג של אגוזים שנקראים גם אגוזי אדמה הם בכלל לא אגוזים. הם, למעשה בוטניות, קטניות וקשורים למזונות אחרים במש' הקטניות כולל אפונה, עדשים, חומוס וכל סוגי השעועית.

למרות שהבוטנים נתפסים בתור מזון נחות וזול, מסתבר שהם אוצרים בתוכם עולם ומלואו של רכיבים תזונתיים.

הבוטנים עשירים בחלבון (26% ליתר דיוק) ולמרות שהוא לא מלא, ניתן לשלב אותם עם דגנים אחרים להשלמת מה שצריך.

הבוטנים מכילים חומצה לינולאית. וכן ויטמינים מקבוצת B ומינרלים, כגון אשלגן, זרחן, אבץ מגנזיום נחושת וסידן.

הם אמנם מכילים כמעט 50% שומן, אך השומן הוא צמחי ולא יגרום נזק מצריכה של כמויות מדודות.
העובדה היותר מפתיעה היא האינדקס הגליקמי של הבוטנים - הנמוך מבין המזונות – 7 בסך הכול. כלומר, אכילת בוטנים קלויים נותנת הרגשת שובע לאורך זמן, מאזנת את רמת הסוכר בדם ונותנת הרגשת חיוניות טובה.
 

הבוטנים מכילים גם נוגדי חימצון שעוזרים להלחם ברדיקלים חופשיים (רעלים שונים שנמצאים אצלנו בגוף) וגם הוכחו מחקרית כמונעי מחלות לב, סכרת וסרטן (שהתפתחו פחות אצל אוכלוסיות ספציפיות שבוטנים היוו חלק ניכר מהתפריט שלהם.
 

את הבוטנים מומלץ לאכול קלויים קלות, ללא מלח וללא הקליפה (אז בבקשה אל תתפתו לקלויים המלוחים רצח של בתי הקליה השונים ותקלו 10 דקות בתנור בבית) ורצוי אף ללא הקליפה החומה.
 

עוד מוצר נהדר שניתן לאכול בפני עצמו הוא חמאת בוטנים. כשקונים כזאת תשימו לב שהיא בלי תוספת של סוכר (כן, יש כאלו) וללא כל מיני חומרים אחרים.


בגלל שהטעם של חמאת הבוטנים מאוד דומיננטי ומרוכז ובאמת מתאים למעטים שממש מתחברים, החלטתי לפתח ממרח על בסיס חמאת בוטנים אבל עם תוספות שחלקן מפתיעות והתוצאה היא של ממרח שהוא מושלם מבחינת הויטמינים, מינרלים וחלבון והכי חשוב - רק מחומרי גלם טבעיים ולא מעובדים.

והכי טוב - הוא גם מעולה לפני אימון על פרוסת לחם כוסמין או פריכית או מיד לאחר האימון שאתם מתים למשהו מתוק.
 

ממרח - iron spread


 

צילום: טלי שיאצו


1 כוס חמאת בוטנים

2\1 כוס חמאת שקדים (שקדים טבעיים או מולבנים טחונים)
4\3 כוס שבבי קקאו אורגני
1-2 כפות סילאן אמיתי (לשים לב שהוא מכיל 100% תמרים ללא כל תוספת)
 

אופן ההכנה:

פשוט מערבבים את הכל ביחד ומחביאים מהילדים והחתולה

 צילום: טלי שיאצו


אפשרויות נוספות לגיוון:

ניתן להשתמש בחמאת קשיו במקום שקדים - גם יוצא מעולה
שבבי קקאו ניתן לקנות באתר www.spirulina.co.il.


>>> עוד בספורטלי

> מתכון - חטיף אנרגיה מתמרים ואגוזים

> מתכון - לחם מקינואה וטחינה גולמית

> לוח אירועי הספורט

> אינדקס ספורטלי| תזונאים

 

 

Ironchef - שף ואיש ברזל. מתמחה בבישול של אוכל בריא ומשפר ביצועים ומלמד ספורטאים ומתאמנים בישול ותזונה שמשפת כח, סיבולת והתאוששות.

עוד בנושא

קציצות בטטה בצל וקינואה בתנור - קל ומהיר להכנה
הכנה תזונתית לתחרויות LONG DISTANCE
מתכון - לחם מקינואה וטחינה גולמית
תזונת ספורט סבולת ללא גלוטן - זוית אישית!

תגובות פייסבוק