X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

מי הזיז את האנרגיה שלי?

נכתב בתאריך:30/03/2015 מאת: טלי שיאצו

מי הזיז את האנרגיה שלי?

כל הזכויות שמורות לאתר ספורטלי, אין להוריד תמונות\תוכן מהאתר!! 
 

 
 

לאחר שכתבתי שהריצה במרתון תל אביב, בכל המקצים, היא מסוכנת לאור מזג האוויר השרבי, הגיע אליי מייל ממישהי שאני לא מכירה שלדעתה זרעתי פאניקה ולחץ וזה ממש חוסר אחריות מצידי.
 

פתאום נפל לי האיפון והבנתי שאנשים שרצים לא ממש מודעים לעומס אשר מופעל על גופם פרט אולי לרגליים וללב, כי הרי מי שעובד הכי קשה בריצה הם הרגליים. אז זהו שלא רק.
 

עפ"י הרפואה הסינית הם נקראים חמשת האלמנטים, זהו מושג מרתק ועצום, אבל לצורך העניין אשתמש בשפה עממית ואכנה אותם איברים פנימיים (חשוב לציין שאינני רופאה והמידע שאני משתפת אתכם נצבר תוך כדי שלושת השנים של לימודי שיאצו, הסברים מהרפואה הסינית וניסיון אישי כטריאתלטית).
 

 

חמשת האלמנטים - ראות, לב, קיבה, כבד וכליות. לכל אחד מהאיברים הללו מבצע תפקיד מרכזי בגוף האדם, גם אנרגטי. באופן כללי המושג אנרגיה הוא מושג מאוד חשוב עפ"י הרפואה הסינית וכך גם בריצה, והרי הכל מתחיל ונגמר בזה.
 

 

אז מה זאת בעצם האנרגיה הזאת? מאיפה היא מגיעה ואיך אנחנו חווים את זה בזמן הריצה
 

מקורות האנרגיה שלנו: נשימה והאיכות שלה, מזון המכיל בתוכו את המושגים - אוכל, ויטמינים  מינרלים ונוזלים, חום, קור, מצב רוח – פנימי\חיצוני וכמובן האנרגיה המופעלת המהירות בה רצים.
 

 

איך כל סוגי האנרגיה האלה בשילוב חמשת האלמנטים באים לידי ביטוי בזמן הריצה?
 

 

הריאות – כידוע הן אחראיות על הנשימה שלנו ולמעשה שולטות בצ'י (אנרגיה), בהכנסה\הוצאה של אוויר ופיזורו בגוף, בזמן מחלה מרגישים את הקושי לרוץ, הגוף שלנו מותש ומוחלש, הראות לא מצליחות לספק את כמות האנרגיה\החמצן שהגוף זקוק לו ועד שהריאות לא חוזרות לתפקד ב 100% אזי לא מומלץ לחזור להתאמן באופן מלא. תפקיד נוסף, מאוד חשוב של הריאות עפ"י הרפאוה הסינית הוא וויסות מעבר מים דרך הנקבוביות. המשתמע מכך הוא שבמצב של חולי או של חוסר תיפקוד מסויים של הריאות תהיה השפעה על מנגנון הקירור של הגוף.
 

 

הלב - הוא המשאבה אשר מטרתה להזרים את הדם לכל חלקי הגוף, וזאת מעבר להיותו של הלב סמל רגשי, אני בטוחה שכל רץ חווה ריצה רגשית מוצלחת או פחות מוצלחת. הדם שמוזרם ע"י משאבת הלב משמש להובלה של חומריים חיוניים וחמצן לתאי הגוף, אשר משמשים לבנייתם, ופינוי פסולת לא רצויה של תאים אלו. מזל שאפשר למדוד את הדופק בעזרת מד דופק. תחשבו על העומס שמופעל על הלב בזמן ריצה במהירות גבוהה למשל וכמה חום הגוף מייצר ממהירות זו.
 

 
 

הקיבה -  זהו השריר בגוף אשר אחראי לעכל ולפרק את המזון אשר אנחנו אוכלים ולהפוך אותו לאנרגיה זמינה. ע"י אימונים אנחנו לומדים כמה אנחנו צריכים לאכול, לשתות ואיזה תוספים אנחנו צריכים לקחת, אם בכלל.

 

 

הכבד – לפי הרפואה הסינית הוא נחשב לאחראי על התנועה. הוא אחראי על סינון הדם ועל ניטרול של חומרים רעילים, זאת עפ"י הרפואה המערבית. לא אחת אנחנו שומעים לאחר פגיעה של מכת חום שהחולה נידרש להשתלת כבד או שסיבת המוות הייתה קריסה של הכבד ולכן רעלים התפזרו בגוף.
 

 

הכליות – תפקידה לפי הרפואה המערבית הוא לסנן את הדם ולווסת את "משק" המים. עפ"י הרפואה הסינית, בכליות שוכנת אנרגית תמצית החיים, היין והייאנג.
 

 


סיפור מהקליניקה
. מרתוניסט שהגיע אליי החל להרגיש כאבים בגב התחתון לקראת ה 30 ק"מ. הוא החליט להוריד הילוך אך המאמן דירבן אותו להמשיך "אל תוותר" הוא אמר לו. הוא לא ויתר וסיים את הריצה ובערב הגיע לבית החולים, שם הוחלט כי הכליות חסומות והוא זקוק לדיאליזה (מכונה אשר מחליפה את תיפקוד הכליות). למזלו, בהמשך היום הוא פגש רופא, חבר מהצבא, שלא הבין למה הוא זקוק לדיאליזה? שהרי הוא בחור צעיר ואף ספורטאי פעיל, לאחר שיחה קצרה והסבר שלו על המרתון, הרופא החליט לבצע שטיפה ע"מ לפתוח חסימות, וזה עבד והוא השתחרר לביתו, הכליות לא עמדו בעומס המרתון, שימוש מוגבר במסננת שהתמודדה עם פעילות לא שגרתית של נוזלים ומלחים.
 

 

כל אחד ואחד מגורמי האנרגיה אשר צוינו לעיל הם בעלי השפעה על כל האברים הפנימיים. במהלך האימונים אנחנו עסוקים כל הזמן רק במהירות ובזמנים ונוטים לשכוח שיש עוד שותפים בסיפור הזה, שותפים מאוד פעילים, אשר משפיעים באופן ישיר על הדם שלנו שעובד בחריצות על הזנה, קירור, סינון, הפצה, בניה, המרה והובלה לכל תא ותא בגופינו.
 

מי מכם מודע לכך שהשתן הוא פסולת של הדם, וזהו אחד המדדים הכי זמינים בשבילנו ע"מ להתבונן פנימה לתוך הגוף?
 

 

בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר בזרימת הדם ואיכותו, הדם נושא עימו חמצן, חומרי בנייה, ואחראי לפינוי הפסולת מהגוף. כל גורמי האנרגיה אשר העליתי כאן משפיעים עליו בצורה ישירה. השאיפה של הגוף היא לאזן בין מקורות האנרגיה השונים. מצב של עודף או חוסר אנרגיה מאחד המקורות עלול  להיכנס את הגוף לחוסר איזון ולגרום לנזק, לפעמים קטן ולפעמים גדול, כל אחד והגוף שלו וכל אחד והיכולות שלו.
 

 

נושא האנרגיה מתעצם בפעילות ספורטיבית בכלל ובריצה בפרט, במצב מנוחה גם אם לא נאכל חמש שעות יש סיכוי שלא נהיה רעבים, לעומת זאת בריצה הגוף דורש הזנה כבר אחרי ארבעים וחמש דקות, אותו דבר לגבי שינה, אם לא ישנו לילה שלם או הלכנו לישון לקראת הבוקר, אז ייתכן ולא נרגיש את העייפות, אך אם נצא לאימון ריצה אז נרגיש היטב את הירידה באיכות הריצה, אלא אם כן הגוף כבר הורגל למצבים כאלה. אותו כנ"ל לגבי חום\קור פנימי\חיצוני. קחו לדוגמא ריצת מרתון במזג אויר נפלא אבל ללא מקורות האנרגיה הבאים: מים, אוכל ושינה. זה מאוד מסוכן!

אותו דבר ההיפך.
 

 

לאחרונה הרבה ארועי ספורט נופלים במזג אוויר קיצוני, פעם מאוד חם ופעם קר, מה שלמעשה מוביל לכך שעל קו הזינוק יש אנרגיה אחת שמשתלטת ודורשת איזון אנרגטי חדש של כל השאר, אם חם מאוד תורידו מהירות, חייבים להוריד מהירות! ולשתות יותר ע"מ לצנן את הגוף. אם קר מאוד אז חובה להתלבש היטב ולבצע חימום ארוך יותר וכו'.
 

 

בשנת 2010, במרתון טבריה, הטמפרטורה הייתה 30 מעלות. שני מטופלים שלי שהתכוננו למרתון עברו תחזוקה של פעם בשבוע במשך שלושה חודשים עד המרתון. א' תיכנן לרוץ בשלוש שעות וב' ב שלוש שעות ארבעים וחמש. א' התעקש על קו הזינוק לדבוק בתכנית המקורית ולהתעלם מאנרגית החום האדירה שנפלה על האירוע. התוצאה הסופית הייתה שלוש שעות ועשרים וחמש דקות. "סבלתי כל הדרך, אם הייתי מתחיל קצת יותר לאט אז גם הייתי נהנה יותר וגם הייתי מסיים בשלוש שעות וחמש עשרה דקות". ב' לעומתו החליט ממש סמוך לזינוק שביום כזה שלוש שעות ארבעים וחמש זה מהיר מדיי לאור מזג האוויר ונצמד לפייסר של הארבע שעות. הוא סיים ב שלוש שעות וחמישים ושלוש דקות עם חיוך.
 
 

 

אימונים ותחרות זה שונה, מומלץ לצבור ניסיון בתחרויות קצרות לפני המעבר לתחרויות ארוכות יותר, ללמוד על הגוף שלנו ועל ההתמודדות שלו עם האנרגיות וההתרגשות של תחרות, הכאב הוא הדרך של הגוף לתקשר, צריך ללמוד לזהות את הסימנים הקטנים, לפני שיגיעו הגדולים ואז זה עשוי להיות מאוחר מדיי.
 

 

ספורטאים יקרים, כל מה שתיכננם בזמן ההכנות שלכם לתחרות זה יפה מאוד, אבל ברגע האמת רגע לפני קו הזינוק נדרשת אצילות נפש ע"מ לשנות את כל הפרמטרים ולחשב מסלול מחדש בסמיכות לאירוע לטובתה של האנרגיה חדשה שצצה לה פתאום, זו יכולה להיות אנרגיה פנימית כמו למשל מחלה, אנרגיה ריגשית בעקבות הודעה משמחת או מעציבה, או אנרגיה חיצונית כמו למשל מזג אוויר קיצוני, חום, קור, רוחות או כל דבר אחר הצפוי ביום המרוץ. אנרגיה אחת משתלטת והיא הדומיננטית במרוץ, מה שמכריח אותנו לארגן מחדש את כל הפרמטרים האחרים בהתאם.
 

 

בלי קשר למסקנות של הוועדה שהוקמה בעקבות מרתון תל אביב, לא ניתן להציל את כולם כל הזמן, האחריות היא קודם כל שלנו כספורטאים לשמור על עצמינו, דווקא הרצים למרחקים ארוכים הם מנוסים יותר בד"כ וקשובים יותר לגוף שלהם ולסביבה. כולם יודעים שמרתון זה קשה וערוכים ומוכנים אליו, אבל חצי מרתון, חצי זה קל, אז זהו שלא! גם חצי מרתון וגם רצות לעשרה או חמישה ק"מ יכולים להיות קשים מאוד, ריצה זה קשה. חשוב לזכור שלא רק הרגליים משתתפות במאמץ האדיר הזה אלא כל חמשת האלמנטים והאיזון בין כל האנרגיות הוא הכרחי.
 

  

 אסיים במשפט שפגשתי בפתיח של ספר "ההבדל בין חי למת זאת התנועה" חברים יקרים, אל תפסיקו לרוץ ואל תפסיקו לחייך למצלמה, רק תלמדו את הסכנות ותמנעו מהם, אין מקום לאגו, קדושת החיים היא מעל הכל.

 
 

באהבה גדולה

טלי שיאצו

 

 

טלי שיאצו
יוזמת ומקימה את אתר ספורטלי, טריאתלטית, מצלמת ומשווקת אירועי ספורט.

עוד בנושא

דורבן | פציעת ספורט נפוצה, דרכי טיפול ומניעה
להכיר ולהימנע מעשרת פציעות הספורט הנפוצות ביותר בטריאתלון
פציעות ספורט - למי לפנות לטיפול?
אימון יתר - יותר מהר יותר גבוה יותר חזק

תגובות פייסבוק

אירועים מומלצים
לכל האירועים
גלריות אחרונות
לכל הגלריות
3
יוני
תמונות מטריאתלון תל אביב 2017
27
מאי
תמונות מטריאתלון נשים 2017
29
אפריל
תמונות ממרוץ הרצליה 2017

תגובות פייסבוק