X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

השף שאהב לאכול אבל שנא לעשות ספורט היום הוא איש ברזל

נכתב בתאריך:27/01/2017 22:51:00 מאת: רן בן ארי

צילום: Lital Bh-Naim

 
ספורט? מה לי ולספורט? 

 

אף פעם לא אהבתי. לא אהבתי לרוץ ( לא הבנתי לאן כולם רצים), לא לשחות (גם לא ידעתי כל כך איך ) לא להתאמץ באופן כללי. אולי מדי פעם לשחק כדורגל בשכונה או לרכב על אופניים כי זה יותר מהר מלחכות לאוטובוס.

 

אבל להתאמן בכוונה תחילה? לקום בשעות מוזרות בבוקר? ללכת לישון מוקדם בערב? תודה רבה, אני מעדיף לבלות את השעות שאני לא עובד בלנוח, לאכול טוב, לקום ב-10 בימי שבת ולהרגע עם הקפה והעיתון ואיזו עוגה טובה,

 

מה כן תמיד אהבתי? את ההתעסקות סביב אוכל. זה התחיל מלאכול, כמו אצל רובנו, אבל הפך המהרה להתעסקות באוכל מהצד השני - מחומרי הגלם ועד לתוצאה הסופית. 25 שנים אני כבר מבשל. המון. כשחושבים על זה, אפשר כבר להגדיר את זה כתקופה משמעותית. ודאגתי שהיא תהיה משמעותית. עבדתי במגוון מסעדות, מילאתי את כל התפקידים עד תפקיד שף. חוויתי משמרות לחוצות, ריבים, דרמות ובכי. אכן, מטבח הוא עולם ומלואו.
 

במשך השנים לא הסתפקתי רק בבישול והרחבתי את הכשרתי גם לקונדיטוריה, אפייה ואפילו הכנה של גלידות איטלקיות. הכנתי ואכלתי, במשך שנים, כל מה שטעים וידעתי להכין את זה טעים!!


משמין? תעזבו, 
לא בריא? חיים רק פעם אחת, 
תנו לחיות את הפעם הזאת כמו שצריך. 

 

עד שמשהו בחיים שלי פתאום השתנה.

 

לא, לא התחלתי לאהוב ספורט פתאום. המשכתי להסתכל בפליאה רבה באותם מטורפים שמדוושים להנאתם בשש בבוקר של שבת בזמן שאני נוסע למטבח לאפות לחמים טריים לבית הקפה שאז היה לי.

ולא רק שלא הבנתי את זה, וממש לא התחברתי לזה, גם לא היה לי זמן לזה וגם לא כח.

 

מסתבר שבמהלך השנים התחלתי לפתח איזה סוג של מחלה – יותר כמו תסמונת. זה לא קרה ביום אחד, זה לקח לי כמה שנים עד ששמתי לב שהיא באמת שם. בהתחלה זה הרגיש כמו סוג של חולשה מעורבבת עם עייפות. טוב, אמרתי לעצמי, זה בטח כי אני כל היום על הרגליים, לא נח מספיק, עובד קשה מדיי. כשהתחילו להופיע כאבים בכל השרירים איך שקמתי בבוקר והרגשה של שפעת תמידית זה כבר היה סימן שיש פה שמשהו פה לא בסדר. 

 

עשרות בדיקות וטיפולים אלטרנטיביים שונים ומשונים אחרי ועדיין אותה ההרגשה. הבדיקות לא מראות על שום דבר יוצא דופן.

 

מה קורה פה ?

 

“פיברומיאלגיה“ – זה מה שקרה לי. זאת מחלה שתוקפת 3% מהאוכלוסיה. מחלה שנשארת איתך כל החיים. אין תרופה, אין טיפול יעיל – טיפול שמעביר את הכאבים ומחזיר אותך לחיים נורמליים.

 

בשבילי זאת היתה קריאת השכמה.

 

הרופא המומחה שאבחן אותי המליץ על פעילות ספורטיבית מתונה. אחרי שהליכה ירדה מהפרק ( ללכת רק בשביל ללכת? לא מתחבר לקונספט הזה ) סיכמנו על רכיבת אופניים – רגוע, עדין, מתון מאוד.

 

שבוע אחרי, באופני הרים משומשות ב–600 ₪ אני רוכב בשבילי יער בן שמן ומגלה עולם חדש ומופלא. לא להאמין שאני גר פה כבר כמה שנים ויש כאן עולם שלם מסביבי שבמבט מבחוץ אי אפשר לתאר כמה הוא  צבעוני, מגוון וכייפי.

 

ואז הגיע חורף, בשבילים בוץ, אז עברתי לריצה והבנתי, אחרי כמה ריצות קצרות, שזה משהו שאני צריך ללמוד. 

הצטרפתי לקבוצת אנדיור ושם למדתי איך לרוץ נכון והחבר׳ה לימדו אותי מה זה טריאתלון ולמה אני חייב לעשות את זה. 

 

ראיתי שכולם בקבוצה עושים טריאתלונים אז ממש לא היתה לי ברירה – למדתי שחייה.

 

אחרי כמה חודשים של אימונים עם הקבוצה ובלי, בשחייה, ברכיבה ובריצה, התחזקתי ורזיתי, הכאבים ירדו בצורה משמעותית עד אפסית אבל קרה משהו יותר חשוב מכל זה – הבנתי שאם אתה חי את החיים האלו רק פעם אחת – זאת הדרך לחיות אותם. בריא, חזק, עם כאבי שרירים רק מאימונים.

 

מהר מאוד הגיע הטריאתלון הראשון – ספרינט בנתניה, אחריו עוד ספרינט בקיסריה ( רק בשביל להיות בטוח..) ואחר כך עליתי כבר לאולימפי. 

האמת ? החלטתי לעצור כאן, להשתפר בזמנים תוך כדי שאני עושה עוד תחרויות של אולימפי או של ספרינט אבל הלחץ החברתי הכריע ( יש יתרונות לאימון בקבוצה) ומצאתי את עצמי, בסוף הקיץ, רשום למקצה חצי איש ברזל בישראמן של חורף 2012.
 

צילום: טלי שיאצו
 

זקני אילת ( עד כמה שיש שם כאלו ) לא זוכרים כזה קור כמו שהיה באותה התחרות. אפילו כפפות מלאות לא היו לי רכבתי עם כפפות חצי ונפלו לו הבקבוקים מהידיים ברכיבה הקפואה. הריצה היתה כבר יותר נעימה וחמימה ואחרי קצת יותר מ 7.5 שעות מהרגע שנכנסתי למימי מפרץ אילת השגתי את הבלתי יאומן מבחינתי. 


שנה וקצת אחרי שכל מה שהייתי אמור לעשות זה “פעילות ספורטיבית מתונה“ הצלחתי לסיים תחרות סיבולת של פעילות אינטנסיבית ולהשאר בחיים לספר על זה.

 

עוד באמצע אותה תחרות החלטתי שאני עומד לעשות משהו שגם אחרי הדרך שעברתי נראה לי דמיוני לגמרי – להשלים תחרות איש ברזל מלא. הערכתי בחישוב גס, שתוך שנתיים בערך אני אגיע לדרגת הכושר שתאפשר לי להשלים את המרחק.

 

זה היה בינואר 2012. בספטמבר של אותה שנה השלמתי את המרחק המלא בצ׳לאנג ברצלונה. 

 

אני היום מסתכל אחורה על המחלה שלי ורואה אותה כמתנה שקיבלתי. משהו שקיבלתי שגרם לי להתעורר ולקחת את החיים שלי למקם אחר לגמרי. הרבה מדברים על תחרות “איש הברזל“ ואם היא באמת משנה חיים או שהיא בעיקר בשביל הקעקוע. 
 

נקודת המבט שלי היא בעצם המסע. גם המסע הפיסי של אלפי קילומטרים שגמעתי אבל בעיקר המסע שלי עם עצמי – מסע שגרם לי לפתוח את המתנה שקיבלתי ולראות מה יש בפנים ולאיזה מקום טוב זה יכול להביא אותי.

 

חלק גדול וחשוב לא פחות מהמסע שעברתי היה קשור באוכל. לא יודע אם אלו האימונים האינטנסיביים או תוצר לוואי של חוסר בחמצן לפרקים אבל בתוך התהליך שיניתי את צורת החשיבה שלי על אוכל. מהו, מה הוא צריך לסמל אצלנו ואיזה תפקיד הוא באמת בא למלא אצלנו.

 

כי אתם בטח יודעים - הכיף הכי גדול להתאמן לאיש ברזל זה שאתה יכול לאכול הכל ובכמויות אבל עדיין לאבד קצת משקל בתהליך. אני עד היום זוכר את רכיבות השבת הלא נגמרות עם 3 פיתות מרוחות בשוקולד, בקבוק קולה לסוף הריצה שאחרי ושייק חלבון להתאוששות. אבל תמיד היו לי תהיות - האם אני נותן לגוף שלי את מה שהוא בדיוק צריך בכדי להיות יותר חזק? יותר מהיר? להתאושש יותר טוב? באותו זמן הייתי מרוכז רק באימונים ולא יכולתי לחשוב על שום דבר אחר...
 
אבל אחרי התחרות, כשנחתי קצת ונרגעתי מעוצמת האירוע התחלתי, ואני עדיין ממשיך עד היום, להוריד מאכלים ורכיבים מעובדים מהתפריט שלי ולהוסיף שפע עצום של מרכיבים אחרים טריים, טבעיים, מלאים. 
אומרים שלעשות כל יום ספורט או לרכב שלוש שעות על אופניים זה קיצוני - מי שאומר את זה לא מבין איך זה לחיות את זה.
אותו דבר בדיוק עם התזונה - עד שלא מתנסים וטועמים ניתן בקלות לחשוב שתזונה ללא גלוטן, סוכר, מוצרים מעובדים ומעט מאוד בשר, אם בכלל, לא יכולה להתאים לספורטאי פעיל. אני היום דוגמה חיה לכך ומלמד אחרים, כמוני, שרוצים את השינוי - איך ומה לעשות. 
לא סתם אומרים שתחרות איש ברזל מורכבת מ-50% כח רצון ו-50% תזונה. הדלק שמזין אותנו לא פחות חשוב מעוד אימון ריצה או גלגלים יותר קלים לאופני הקרבון שלכם. 

 
בסדרת הכתבות הבאות אני עומד לחלוק אתכם את המסע שעברתי וגם ללמד אתכם מהו הדלק המדויק שיניע אתכם יותר טוב, עצות ומתכונים, יש למה לצפות :)
 

>>> עוד בספורטלי 
 

חמישה טיפים לאיש הברזל המתחיל  

> מתכון - לחם מקינואה וטחינה גולמית

להיות חזק בראש או אימון חיזוקים מנטאלי הפסיכולוגיה של הספורט

לוח תוצאות לספורטאים 
 

לוח אירועי הספורט בישראל  

Ironchef - שף ואיש ברזל. מתמחה בבישול של אוכל בריא ומשפר ביצועים ומלמד ספורטאים ומתאמנים בישול ותזונה שמשפת כח, סיבולת והתאוששות.

עוד בנושא

הכנה תזונתית לתחרויות LONG DISTANCE
תחרות האיש ברזל זה הקינוח | מתכון לחטיף אנרגיה מתמרים ואגוזים
תזונת ספורט סבולת ללא גלוטן - זוית אישית!
ממרח בוטנים | מתכון לפצצת אנרגיה עם שפע של ויטמינים ומינרלים

תגובות פייסבוק

אירועים מומלצים
לכל האירועים
גלריות אחרונות
לכל הגלריות
3
יוני
תמונות מטריאתלון תל אביב 2017
27
מאי
תמונות מטריאתלון נשים 2017
29
אפריל
תמונות ממרוץ הרצליה 2017

תגובות פייסבוק