X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

האם השחייה עובדת?

נכתב בתאריך:05/10/2014 מאת: גדי כץ

 האם שחייה 'עובדת'?

מאמר זה מתבסס על טקסט של טרי לוכלין המיועד למדריכי TI.

 

מליוני אנשים מעוניינים לשחות בצורה טובה, אך יכולת כזאת כמעט ואינה קיימת. המשמעות של המילה "יכולת" ב TI היא: 1) כמה שתתאמן יותר זמן, כך תשחה יותר טוב. 2) תשחה כמה זמן שתירצה – תפסיק לשחות רק כאשר הזמן שלך אוזל. 3) אתה שונא לסיים את השחייה, מכיוון שהשחייה גורמת לך להרגיש טוב גם פיזית וגם מנטלית.

 

לעומת זאת, רק מספר קטן של אחוזים מהאוכלוסיה בעולם מסוגלים לשחות יותר מ 400 מטר ברצף – שזה מקביל להליכה של 1500 מטרים. בשביל שנבין יותר טוב את המספרים להלן דוגמא: יותר מ 60% מהאמריקאים, שזה כ 100 מיליון איש, פוחדים ממים עמוקים. עובדות אלו משקפות משהו שעל כל מאמן שחייה להפנים: בני אדם מבחינה אבולוציונית לא התפתחו במטרה לשחות: 1) הפחד מטביעה הוא כלל עולמי. 2) המוח האנושי מתוכנן לקרקע מוצקה. 3) הגוף האנושי מתוכנת למקסם חיכוך וגרר עם המים ולייצר מערבולות בהם.

 

 צילום: תומר אבני
 

ארבע סוגי פעילויות שחייה,

קיימות ארבע פעולות בסיסיות בשחייה אשר ניתן לבצע בבריכה או בכל מקווה מים אחר:

- פנאי

- שיעורים

- כושר גופני

- אימונים/תחרויות

 

מהארבע האלו, רק שחיית פנאי "עובדת". הסיבה לכך היא שלשחיית פנאי לא דרושים כישורים מיוחדים ואין איזה תורה או דוקטרינה סדורה ומוסכמת על מהי הדרך ה"נכונה" לעשות זאת. עפ"י רוב המדדים אשר מודדים איכות, כל שלוש השיטות האחרות נוכלות כישלון חרוץ.

 

 

1. רוב הבגירים הלוקחים שיעורי שחייה חווים תסכול או תחושת כישלון. ברוב המקרים "הצלחה" משמעותה היא לא לטבוע. לצלוח שחיית בריכת אחת או שתיים זה אתגר גדול, כך שלשחות ק"מ במים פתוחים נשמע דמיוני.

2. רוב שחייני הבריכות (Lap Swimmers) מגיעים לבינוניות סופנית (Terminal Mediocrity).

ציפייה להתקדמות, שיפור או הצבת מטרות כמעט ולא קיימים. רובם של השחיינים הינם מעל לקו השחור או מנסים לחקות שחיינים מקצוענים.

3. שחיינים תחרותיים חווים פציעות, שחיקה או לחילופין אחוזי התשה גבוהים מ 50%. לאחר הפרישה משחייה הם מעדיפים לעשות הכל חוץ מלשחות.

 

לפיכך המשימה העיקרית והחשובה ש – TI "לקח" על עצמו הא להיות סוג של "סוכן שינוי" בשחיה. השינוי אחיו ה – TI מכוון הינו מבוסס על שני רעיונות מאוד פשוטים אך עם זאת פורצי דרך, רעיונות אשר יתקבלו כמהפכניים אצל אלו אשר יישמעו אותם.

 

הפרדיגמה השלטת,

שני רעיונות מאוד בסיסיים לגבי שחייה התקבלו בצורה גורפת ואף פעם לא נעשה ניסיון לחלוק עליהם עוד מראשית ימי אימון השחייה:

 

- הפעולות ההכרחיות בשחייה הם בעיטות וגריפות

- רמת השחייה שלך משתפרת על ידי אימון הגוף
 

 
 צילום: תומר אבני
 

הפרדיגמה החדשה או שני רעיונות פורצי דרך,

במהלך השנים האחרונות החלו קבוצות לא גדולות של מאמנים ושחיינים לחשוב וללמד שחייה בדרך אשר בה השיפור הוא השיגרה, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר אזר בו השיפור הוא דבר נדיר.

 

1. הפעולה החשובה וההכרחית הינה Active Streaming. גם בעיטות וגם גריפות עדיין מתקיימות, ואפילו יעילות יותר, אולם רק בתור פעולות משנה – זה קורה רק כאשר לומדים להפחית את הגרר – ההתנגדות.

2. שיפור של כישורי השחייה, הסבולת, המהירות וההנאה שלך משחייה – בעזרת אימונים של המוח. הפעילות האירובית עדין מתקיימת אך כל החלטות הלימוד והאימון צריכות להתבסס על ההבנה של איך המוח לומד משימות, בשונה מאיך הגוף מייצר אנרגיה.

 

 

גדי כץ
מדריך שחייה ראשי, TI ישראל

עוד בנושא

10 טיפים לשחיין המתחיל
תמונות מספרות אירועי שחייה - 3 ימים ב3 ימים 2014
תמונות מספרות אירועי שחייה - משחה עמק חפר 2012
החברים של ספורטלי - אלכס כהן

תגובות פייסבוק

אירועים מומלצים
לכל האירועים
גלריות אחרונות
לכל הגלריות
3
יוני
תמונות מטריאתלון תל אביב 2017
27
מאי
תמונות מטריאתלון נשים 2017
29
אפריל
תמונות ממרוץ הרצליה 2017

תגובות פייסבוק