X
הרשמה
שם פרטי*  
שם משפחה*  
דואר אלקטרוני*  
מין:*  
 

דורבן | פציעת ספורט נפוצה, איך מטפלים בדורבן ויותר חשוב איך נמנעים מפציעה

נכתב בתאריך:20/06/2017 13:58:00 מאת: מיכל סיון

המושג "דורבן" בעקב עולה מספר פעמים בשבוע (אם לא ביום) בקבוצות הפייסבוק ובפורומים השונים ברשתות החברתיות. מכאן, ניתן להבין,  כי זוהי פציעה נפוצה אצל רצים וספורטאים. גם אצלי בקליניקה שבמרכז לספורטתרפיה Go Run, אני נתקלת בפציעה מסוג זה בשכיחות גבוהה.

בשנים האחרונות, ריצה וספורט חובבני-מקצועי הפך לשכיח מאוד. הפארקים מלאים בילדים, נשים וגברים שעוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע ובהתאם גם שכיחות הפציעות עולה.
רבים מחפשים תשובות לשאלות ופתרונות לבעיות רפואיות ברשתות החברתיות, שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. החשיפה ברשתות מאפשרת חשיפה של רבים לספורט, לטיפול בכאבים ולאנשי מקצוע מתאימים ועל כך אני שמחה. עם זאת, חשוב לזכור, שלא ניתן לטפל בגופנו באופן וירטואלי. לעיתים, על אף שסימפטומים נשמעים זהים לחלוטין לשלנו, קרוב לוודאי שהם שונים הן מבחינת מקור הכאב והן מבחינת אופן הטיפול בבעיה.







  

מאמר זה בא לעשות סדר במונחים ובאופן הטיפול הרצוי, מה אפשרויות הטיפול ומה השוני ביניהן ובעיקר לשים דגש כיצד ניתן להימנע מפציעה הקרויה בשם העם "דורבן".

אז מה זה "דורבן"?
דורבן הוא שם עממי ולא מדויק לפציעה ברקמת הפאשיה של בסיס כף הרגל.

הפאשיה הפלאנטרית (כף הרגל) הינה רקמת חיבור רכה אשר מחברת בין עצם העקב לרקמת החיבור באצבעות. התפקיד העיקרי של הפאשיה הפלאנטרית הוא ייצוב הקשת של כף הרגל.
בזמן תנועת כף הרגל- הליכה, ריצה או קפיצות יש עומס רב על הקשת שמשמשת כבולם זעזועים טבעי של הגוף.

Planter fasciitis היא דלקת ברקמת הפאשיה הפלאנטרית. קיימת נטייה "להאשים" את הבליטה הגרמית בעצם העקב, ומכאן השתרש השם השגוי "דורבן". מקור הכאב בעקב ובקשת כף הרגל, אך הבליטה הגרמית הקרויה בשם העם "דורבן" מרוחקת מאוד מרקמת הפאשיה.

בפועל רק ב- 10% מהמקרים האבחון הוא דורבן. ביתר המקרים, מדובר בדלקת שאין לה קשר לבליטה הגרמית "דורבן".

 

גורמי הסיכון לפלאנטר פאשאיטיס -

על פי הספרות, ישנם מספר גורמי סיכון לדלקת זו כגון- גיל המטופל -מעל גיל 45, עודף משקל, עמידה ממושכת, ריצה, נשים העומדות והולכות שעות מרובות עם נעלי עקב.
הדלקת נוצרת בעקבות עומס יתר שחוזר על עצמו בכף הרגל. הכאב מורגש בעיקר באזור העקב אך במישוש יהיה כאב חזק גם בקשת ובכריות כף הרגל.

לרוב, שיא הכאב יהיה בבוקר, בקימה מהמיטה וייחלש במהלך היום. הסיבה לכך היא, שבמהלך הלילה חוסר התנועתיות של כף הרגל יוצר מצב של הידבקויות בפאשיה. רק לאחר תנועה תהיה הגמשה וחימום של הפאשיה, דבר שיוריד את רמת הכאב.
ההחלמה לוקחת בדרך כלל מספר שבועות, תלוי באדם ותלוי באופן הטיפול.

 



צילום: pixabay

דורבן | דרכי טיפול

לדעתי, כאשר מדובר ב"דורבן", אין צורך להגיע לאורתופד, אלא אם כן הכאבים מאוד חזקים ובלתי נסבלים ואז ניתן להתייעץ עם רופא על מנת לקבל כדורים נוגדי דלקת ומפחיתי כאב.
חשוב להגיע בהקדם לטיפול אצל מטפל מוסמך,  כדוגמת ספורטתרפיסט, פיזיותרפיסט, רפואה אלטרנטיבית (עם זיקה לספורט).

מה ניתן לעשות בימים הראשונים, עד שמגיעים לטיפול?
מנוחה יכולה להיות חלק מהטיפול אך אין צורך להפסיק להתאמן באופן מוחלט. חשוב להוריד עצימות, גם בקצבי הריצה וגם בזמן הריצה, כלומר להוריד את נפח הריצה.
בפרק הזמן עד הטיפול אצל מטפל, ניתן לקחת כדור טניס, לעמוד עליו, כאשר הרגל הפצועה מונחת על הכדור (ללא נעל וגרב) ולהניע את הרגל על גבי הכדור קדימה ואחורה, בעיקר באזור הקשת. הפעולה עלולה לכאוב מאוד. ניתן לבצע זאת כ- 5 דקות, 2-3 פעמים ביום.
הטיפול המקצועי בדורבן משמעותי לזמן ההחלמה ולכן רצוי לקבוע בהקדם מועד לטיפול. עד מועד הטיפול, ניתן לבצע את הפעולות הנ"ל. אין להתייחס לעבודה עם הכדור כטיפול בפני עצמו.

טיפול בקליניקה-
בטיפול בקליניקה, יבצע המטפל אבחון ראשוני של הבעיה, על ידי מגע בכף הרגל ובשוק, התבוננות על היציבה, סגנון הריצה ועל ידי טסטים שונים.

בעקבות הבדיקה, נוכל להעריך כיצד עלינו לפעול בהמשך.
במידה וניתן להעריך שהבעיה נובעת מעומס על שרירי השוק האחורית (סולאוס ותאומים), הטיפול יתמקד באזור הזה ויכול לכלול- עיסוי, דיקור יבש, כוסות רוח, מתיחות, אלקטרותרפיה וקינזיוטייפ.
במידה וניתן להעריך שהבעיה נובעת מעומס על כף הרגל עקב יציבה לא נכונה, עומס אימונים או נעל לא מתאימה, הטיפול יכול לכלול- עיסוי ודיקור בפאשיה הפלאנטרית, גלי הלם, עיסוי עצמי עם בקבוק קרח.
במידה ולא חל שיפור לאחר מספר רב של טיפולים וצורות טיפול שונות ניתן לבחור אופציות יותר אגרסיביות כגון טיפול תרופתי, סטרואידים ובאופן נדיר ביותר- ניתוח. חשוב לקחת בחשבון שאלו אופציות קיצוניות.


מספר הטיפולים ישתנה בין מטופל למטופל. לצערי אין אף מטפל או אורתופד שיוכל להבטיח לכם כמה טיפולים תצטרכו עד שהכאבים יעברו לחלוטין. אם נתקלתם במטפל כזה תמלאו איתו טופס לוטו 😊 .

 

כיצד נימנע מפציעה זו?
בהחלט ניתן לנסות להימנע מפציעה הזו, גם לפני שהיא קרתה וגם לאחר החלמה וחזרה לפעילות סדירה.

התהליך כולל חיזוקים לרגליים. כאשר אני מדברת על חיזוקים, חשוב להדגיש שלא מדובר בעבודת חדר כושר קלאסית. מדובר בתרגילי חיזוק ספציפיים מעולם האימון השיקומי ללא כוונה של העלאת מסת שריר. עבודת החיזוק על המערכת הפרופריוספטית יכולה לכלול עמידה על פיתה, הליכה / ריצה על בוסו, עבודה על בסיס כף הרגל וגיד אכילס בעזרת מדרגה תוך עבודה על רגל אחת או שתיים בהתאם ליכולת.
חשוב לעבור אבחון יציבה בעמידה ובריצה, עם נעליים ויחפים. ממליצה לבחון אפשרות למדרסים. ההשפעה של המדרס, בין השאר, היא לעזור בבלימת הזעזועים באזור הקשת של כף הרגל, שהוא כאמור, האזור עליו יש עומס בזמן ריצה ועמידה והוא זה שגורם לדלקת.

 

לסיכום אני מעוניינת להדגיש מספר נקודות-

  1. להתייעץ עם מטפל מוסמך ולא להסתפק רק בחוכמת ההמונים
  2. מנוחה אינה טיפול בבעיה
  3. להקשיב ולבצע (על אף הקושי) את הוראות והמלצות המטפל
  4. לא לשכוח מהפציעה מיד לאחר שהדלקת עברה. חשוב להמשיך ולבצע חיזוקים למניעת חזרת הפציעה. כמו כן, יש לבחון את סיבת הופעת הדלקת מלכתחילה.

נקודות אלו חשובות ונכונות כמעט בכל פציעת ריצה וספורט. 

תעשו שרות גם לחברים שלכם שתפו והפיצו את הכתבה 


מקורות מידע שעזרו בכתיבת המאמר- 
1. אורתפודיה. ד"ר ערן תמיר
2. Clinical Sports Medicine. Brukner & Khan's

מאמרים נוספים בתחום >>

האם נכון להתאמן על כאב?

עיסוי ספורטאים, למה זה כל כך חשוב?


מיכל סיון
ספורטאית פעילה בטריאתלון, איש ברזל ומרתונים. בעלת המרכז לספורטתרפיה Go Run בשכונת המשתלה בתל אביב העוסק במניעה ושיקום פציעות ספורט. מאמנת את קבוצת טריאתלון הילדים בצפון תל אביב. Www.go-run.co.il

עוד בנושא

עיסוי ספורטאים - למה זה כל כך חשוב?
החשיבות של עיסוי ספורטאים כחלק מתוכנית אימונים
להכיר ולהימנע מעשרת פציעות הספורט הנפוצות ביותר בטריאתלון
פציעות ספורט - למי לפנות לטיפול?

תגובות פייסבוק

אירועים מומלצים
לכל האירועים
גלריות אחרונות
לכל הגלריות
3
יוני
תמונות מטריאתלון תל אביב 2017
27
מאי
תמונות מטריאתלון נשים 2017
29
אפריל
תמונות ממרוץ הרצליה 2017

תגובות פייסבוק